تفاوت هدست گیمینگ و هدست معمولی

چه گیمر باشید و چه عاشق موسیقی ، یک هدست می‌تواند یک همراه عالی برای شما باشد . می‌دانید که انواع مختلفی از هدست‌ها و هدفون‌ها وجود دارد . قطعا نام هدست‌های گیمینگ را شنیده اید هر گیمر حرفه‌ای بدنبال یک هدست بازی است .

اما آیا تفاوتی بین هدست گیمینگ و معمولی وجود دارد ؟ به بیان ساده ، چند تفاوت کلیدی وجود دارد که در این مقاله به طور کامل به آن‌ها می پردازیم و این که ارزش خرید هدست گیمینگ نسبت به یک هدست معمولی چگونه است ؟ ما سعی خواهیم کرد به این سوال اساسی یک پاسخ کامل دهیم.

بهتر است بدون صرف زمان بیشتر در مقدمه وارد بحث اصلی یعنی فرق بین هدست معمولی و هدست گیمینگ شویم.

تفاوت هدست گیمینگ و معمولی از نظر کاربرد

هر دو نوع هدست به صورت یکسان کار می‌کنند . این بدان معنا است که آن‌ها برای گوش دادن به صدا از یک نوع سخت افزار استفاده می‌کنند اما چند تفاوت اساسی بین آن‌ها وجود دارد که در ادامه به طور مفصل در رابطه با آن‌ها صحبت خواهیم کرد .

ایا هدست گیمینگ به گوشی وصل میشود

هدست گیمینگ

به طور معمول بسیاری از ما هدست بازی را یک هدفون معمولی با فضاسازی گیمینگ همراه با میکروفون می‌بینیم شاید منظور ما از فضاسازی گیمینگ برایتان کمی گنگ باشد در واقع بسیاری از شرکت‌ها برای تولید این گونه هدست‌ها از طرح‌های تهاجمی تر و نورپردازی‌های جذاب و رنگ‌های مختلف استفاده می‌کنند .

معمولا ما نورپردازی RGB را در هدست‌های معمولی نمی‌بینیم در حالی که یک هدست بازی با کیفیت و گران قیمت با ویژگی‌های نورپردازی RGB عرضه می‌شود .


پیشنهاد بابلو : خرید هدفون با ضمانت و کیفیت بالا ، بهترین را از فروشگاه بابلو بخواهید!


در برخی از هدستهای بازی ، حتی می‌توانید الگوی نورپردازی را سفارشی سازی کنید یا آن را روشن یا خاموش کنید ، می‌دانیم که این مورد در بازی کمکی به شما نخواهد کرد و یا دلیل بر کیفیت یک هدست گیمینگ نیست اما برای گیمر‌ها بسیار ارزشمند است و این یک ویژگی و یک رسم در گیمرها می‌باشد.

وقتی صحبت از طراحی به میان می‌آید ، هدست‌های بازی معمولا حجیم و از نظر اندازه بزرگ تر هستند آن‌ها گوش کاپ های بالشتکی دارند در نتیجه با یک هدست گیمینگ با کیفیت می‌توانید برای ساعات طولانی بدون مشکل به بازی کردن بپردازید بدون این که ناراحتی خاصی برایتان ایجاد شود.

فراموش نکنید طراحی هدست‌های گیمینگ بدلیل نوع ظاهر آن‌ها کمی سنگین تر و بزرگ تر هستند در نتیجه حمل آن ها آسان نیست.

در مرحله بعد هدست‌های بازی با میکروفون داخلی عرضه خواهند شد برای برخی از مدل ها میکروفون را می توان برداشت و دوباره وصل کرد در حالی که برای بعضی دیگر فقط می‌توان میکروفون را از مسیر و از جلوی دهان خارج کرد و می دانید که ارتباطات چقدر در بازی اهمیت دارد .

می توانید از میکروفون داخلی برای چت درون بازی استفاده کنید . هنگامی که از نرم افزارهای چت تصویری مانند اسکایپ یا زوم استفاده می‌کنید ، میکروفون مفید خواهد بود . برعکس ممکن است به فکر خرید میکروفون جداگانه باشید که این یک ایده بسیار خوب به نظر می‌رسد.

البته اگر می‌خواهید بهترین کیفیت صوتی را در استریم داشته باشید می توانید یک میکروفون جداگانه خریداری کنید با این حال امروزه میکروفون‌های هدست‌های گیمینگ با کیفیت خوب آنقدر عالی هستند که نیازی به خرید میکروفون جداگانه ندارید .

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم هدست‌های گیمینگ حرفه‌ای ، فناوری صدای فراگیر است . می دانید در بسیاری از بازی ها نیاز است که از وضعیت قرار گیری دشمنان به صورت کامل با خبر باشید و ببینید دقیقا از چه سمتی به طرف شما حمله می‌کنند در این مورد با شنیدن صدا در بازی می‌توانید از موقعیت دشمنان اطلاعات بیشتری بدست آورید.

 به همین دلیل هدست گیمینگ با ویژگی surround sound وجود دارد که می‌تواند یک افزودنی بسیار عالی برای شما باشد به این ترتیب می‌توانید ایده دقیقی در موقعیت دشمنان بدست آورید . دو نوع صدای فراگیر وجود دارد که مجازی و واقعی هستند در سیستم فراگیر واقعی REAL سخت افزار خاصی روی هدست وجود خواهد داشت این فناوری می‌تواند صداهای واقعی بیشتری تولید کند . با این حال ، هدست‌های گیمینگ با صدای فراگیر REAL گران هستند.

از آن جایی که هدست‌های بازی یک هدفون معمولی هم هستند ، می توانید از آن ها برای گوش دادن به موسیقی هم استفاده کنید با این حال این هدست کاملا برای گوش دادن به موسیقی تنظیم نشده است در نتیجه تجربه شنیدن موزیک با هدست چندان خوشایند نیست می‌توانید از طریق آن ها به موسیقی گوش دهید اما اگر می‌خواهید بهترین تجربه را داشته باشید باید از آن ها دوری کنید .

به طور خلاصه می‌توانید ببینید که هدست های گیمینگ برای استفاده در حین بازی بسیار مناسب هستند اما وقتی نوبت به گوش دادن موسیقی می‌رسد در حد مطلوب عمل نمی‌کنند ومی دانید که این هدف اصلی آن ها نیز نیست. البته ما پیشنهاد می کنیم برای درک بهتر از هدست های گیمینگ راهنمای خرید هدست گیمینگ را که فروشگاه بابلو برای شما آماده کرده را هم مطالعه کنید.

  • نکات مثبت هدست گیمینگ

دارای میکروفون داخلی

ممکن است درون این هدست ها از صدای فراگیر یا surround sound استفاده شده باشد.

کیفیت ساخت بالا

می توانند دارای نورپردازی RGB یا LED باشند

  • نکات منفی هدست گیمینگ

مناسب جابه جایی و قابل حمل نیستند (طراحی سنگین)

مناسب برای شنیدن صدای موزیک نیستند

هدست معمولی

هدست‌های معمولی نیازی به معرفی ندارند قطعا شما این هدست‌ها را همه جا دیده اید و احتمالا یکی از آن ها را هم از قبل داشته باشید ما همیشه هدفون‌های معمولی را برای شنیدن موسیقی استفاده می‌کنیم از آنجا که آن‌ها به طور خاص برای این منظور طراحی شده اند برای گوش دادن به موسیقی ، تماشای فیلم یا فقط برای سرگرمی عالی هستند .

هدست های معمولی دارای گوش کاپ راحت هستند اما تم ظاهری ظریفی دارند آن ها جذاب هستند اما مثل هدست‌های گیمینگ آن زرق و برق را ندارند آن‌ها بادوام هستند اما سنگین وزن نیستند در نتیجه هدست‌های معمولی در مقایسه با هدست‌های بازی قابل حمل تر هستند .

برخلاف هدست‌های گیمینگ آن ها از نورپردازی‌های LED و RGB استفاده نمی‌کنند اکثر هدست‌های معمولی با کیفیت خوب دارای ویژگی‌های حذف نویز هستند با این حال بیشتر آن ها معمولا گران هستند .

به طور مشابه ، هم هدست‌های بازی و هم معمولی می‌توانند با اتصال بی سیم همراه باشند با این حال ، هدست‌های گیمینگ بی سیم با کیفیت خوب گران هستند در عین حال همه گیمرها هدست های بی سیم را به دلیل تاخیر بالای آن‌ها در مقایسه با همتای سیمی خود دوست ندارند .

هدست‌های معمولی معمولا از سیستم صدای فراگیر 7.1 کاناله پشتیبانی نمی‌کنند تعدادی هدفون معمولی با سیستم صدای فراگیر وجود دارد اما باز هم گران هستند .

علاوه بر تمامی موارد گفته شده برندهای زیادی وجود دارند که هدفون های معمولی را تولید می‌کنند بنابراین آن ها دارای ویژگی‌های متعددی هستند که در طرح ها و محدوده قیمت های مختلف نیز موجود است بنابراین اگر شما یک صدا دوست هستید و می خواهید یک هدست خوب را از بین گزینه‌های مختلف انتخاب کنید هدست‌های معمولی راهی برای شما خواهند بود .

همان طور که مشاهده کردید این دو نوع هدست از چندین جنبه مثل قابل حمل بودن ،تنوع ، میکروفون ، طراحی و کیفیت صدا متفاوت هستند .

  • نکات مثبت هدست معمولی

تجربه عالی گوش دادن به موسیقی

نوع طراحی با کلید های کم تر

قابل حمل

با برندها ، قیمت ها و طرح های متفاوت موجود است

  • نکات منفی هدست معمولی

ممکن است با میکروفون همراه نباشد

کیفیت میکروفون معمولی است

هدست های معمولی ارزان تر مشکل دوام خواهند داشت.

آیا میتوان از هدست معمولی به جای هدست گیمینگ استفاده کرد؟

سوالات زیادی در رابطه با تفاوت های این دو نوع هدست وجود دارد اما بگذارید یک مثال ساده بزنیم استفاده از یک هدست معمولی به جای یک هدست گیمینگ مثل استفاده از دوچرخه به جای ماشین است با این مثال فکر می‌کنم متوجه تفاوت آن ها شده باشید بله درست حدس زدید نمی توان یک هدست معمولی را به جای هدست گیمینگ مورد استفاده قرار داد .

بیشتر کاربران هدست های معمولی را برای موارد خیلی ساده مثل شرکت های کال سنتر ، پاسخ گویی به تماس های شرکتی ، برقراری تماس های معمولی آنلاین و... مورد استفاده قرار می‌دهند دلیل استفاده ساده آن ها ویژگی های پایین تر و البته قیمت پایین‌تر آن ها نسبت به هدست های گیمینگ است .

همان طور که در توضیحات بالا هم به آن اشاره کردیم هدست های گیمینگ دارای ویژگی‌های بسیار زیادی هستند اما کمی سنگین تر و البته بسیار حرفه ای تر هستند دلیل این نوع سبک و ساخت دقت بیشتر بازیکنان در بازی‌ها است و هر چقدر تکنولوژی به کار رفته در هدست های گیمینگ بیشتر باشد قیمت آن‌ها هم بالاتر است .


بیشتر بخوانید : بهترین هدست های گیمینگ در بازار ایران


با توضیحات ارائه شده فکر می‌کنم جواب این سوال را به طور کامل دریافت کرده باشید .

تفاوت کیفیت صدا هدست گیمینگ با هدست معمولی

یکی از مزیت های اصلی هدست‌های گیمینگ این است که یک صدای فراگیر واقعی را ارائه می‌دهد این مورد به شما امکان می‌دهد با دقت بیشتری بشنوید که صداها از کجا می‌آیند این موضوع می‌تواند کمک بزرگی در بازی های رقابتی باشد که باید دقیقا بدانید دشمنانتان کجا هستند و یا در اطرافتان چه می‌گذرد .

ویژگی های هدست گیمینگ خوب

هدست‌های گیمینگ با قرار دادن چند بلندگو در در کاپ های هدفون در زوایای مختلف شرایط بسیار خوبی را در صدا به وجود می‌آورند هر بلندگو برای مدیریت کانال های صوتی مختلف طراحی شده است که با ترکیب شدن آن ها با یکدیگر یک تجربه صدای فراگیر به شما ارائه می‌دهد .

هنگام جست و جوری جدیدترین هدست‌های گیمینگ ، اغلب می‌بینید که صدای فراگیر 7.1 کاناله ارائه می‌دهند این هدست ها دارای هفت بلندگوی اختصاصی هستند که برای ارائه صدای واقعی و فراگیر به هفت کانال صوتی وارد می‌شود .

از طرف دیگر هدست‎های معمولی فقط دو بلندگو دارند که هر بلندگو در یک گوشی قرار می‌گیرد و برای ارائه یک صدای اولیه استفاده می‌شود. از این هدفون ها به اندازه هدفون های بازی آن صدای لازم برای داشتن موقعیت دشمنانتان در بازی را دریافت نمی‌کنید اگر قصد انجام بازی هایی را دارید که در آن وضوح صدا مهم است ، به این معنی است که باید بدانید افراد کجا هستند و صدا‌ها از کجا می‌آیند در این صورت در هدست گیمینگ سود بیشتری خواهید برد .

با این حال اگر می خواهید هدفون‌ها صدا را پخش کنند یک هدست معمولی به خوبی کار می‌کند برای کیفیت صدای بهتر ، می توانید در عوض روی هدفون های موسیقی مانند SONY WH- 1000XM4 سرمایه گذاری کنید  فقط در صورتی باید روی یک هدست بازی با صدای فراگیر سرمایه گذاری کنید که وضوح آن صدا برای شما اهمیت داشته باشد .

از طرف دیگر می‌توانید از هدفون‌هایی استفاده کنید که صدای فراگیر مجازی ارائه می‌دهند ، که راه حل ارزان تری هم است . این هدفون یک تجربه صدای فراگیر مصنوعی از طریق بلندگو ایجاد می‌کند . این هدفون فراگیرتر از هدفون اصلی شما خواهد بود ، اما به اندازه یک هدست 7.1 کاناله دقیق نیست.

فرق هدست معمولی و گیمینگ از نظر نویز کنسلینگ

حذف نویز توانایی هدفون برای کاهش میزان صدای پس زمینه ای است که می‌توانید در زندگی واقعی بشنوید از جمله این موارد می‌توان به صدای ماشین ها ، صحبت کردن با مردم ، پارس کردن سگ‌ها یا خاموش شدن مخلوط کن ها اشاره کرد . به عبارت دیگر ، حذف نویز به شما این امکان را می‌دهد که روی چیزی که گوش می‌دهید متمرکز بمانید و زیاد حواستان را به سرو صدای بیرون پرت نکنید .

مقایسه هدست گیمینگ و معمولی

هم هدست‌های گیمینگ و هم هدست‌های معمولی می‌توانند نویز را حذف کنند با این حال اگر به شدت به دنبال کاهش نویز پس زمینه هستید ، ارزش بیشتری با حذف نویز فعال یا ANC دریافت خواهید کرد . این موضوع حتی برای بازی نیز صادق است ، زیرا هدفون‌های noise-canceling صدای بازی را با وضوح بیشتری تولید می‌کنند .

هدست های بازی تا حدی از نویز پس زمینه جلوگیری می‌کنند ، اما به طور خاص برای آن طراحی نشده اند آن‌ها بیشتر روی ارائه یک راه حل همه کاره برای گیمرها تمرکز می‌کنند که شامل مواردی مانند surround sound ، میکروفون با صدای واضح ، راحتی بیشتر و سایر ویژگی‌های قابل تنظیم مانند RGB است .


بهترین دسته بازی کامپیوتر در فروشگاه بابلو با تنوع بالا همراه با گارانتی معتبر ، همین حالا اقدام کنید!


آن ها تصور می‌کنند که شما در حال بازی در یک اتاق ساکت در خانه هستید و نه در محل‌های عمومی یا در حال حرکت به همین دلیل است که اغلب متوجه می‌شوید هدفون‌های noise-canceling گران تر از هدست‌های گیمینگ معمولی شما هستند .

سایر تفاوت در ویژگی های هدست گیمینگ با هدست معمولی

در مطالب بالا به جزئیات کاملی از تفاوت دو هدست در بین کاربران اشاره کردیم و امیدوار هستیم که  فرق بین هدست معمولی و هدست گیمینگ را به طور کامل درک کرده باشید اما موضوعات بسیار ریز و کوچکی هم وجود دارد که دانستن آن ها خالی از لطف نیست که در ادامه به آن ها می‌پردازیم.

فرق بین هدست معمولی و هدست گیمینگ

تفاوت قیمت هدست گیمینگ با معمولی

شاید برای بسیاری از کاربران سوال باشد که آیا تفاوتی از نظر قیمت بین این دو نوع هدست وجود دارد یا خیر و به احتمال زیاد بیشتر کاربران هدست‌های گیمینگ را گران تر از هدست‌های معمولی می‌بینند بله این موضوع درست است اما در رابطه با همه هدست‌ها صادق نیست به عنوان مثال هدست های معمولی شرکت ایفورتک در ایران بدلیل برند معتبر‌تر و با کیفیت تر از بعضی هدست های گیمینگ گران تر هستند .

اگر به طور کلی به این موضوع نگاه کنیم هدست‌های گیمینگ نسبت به هدست معمولی قیمت بالاتری را ارائه می‌دهند دلیل این موضوع حجیم تر بودن و ویژگی‌های بسیار بیشتری است که شرکت ها در هدست‌های گیمینگ خود قرار می‌دهند.

تفاوت ماندگاری(دوام) هدست گیمینگ با معمولی

شرکت های بزرگ و پیشتاز در صنعت گیمینگ همه روزه به دنبال ساختاری حرفه ای در تولید محصولات خود هستند و بالعکس سعی می‌کنند محصولات معمولی خود را هم با کیفیت بالایی عرضه کنند اما قطعا یک گیمر ساعات بیشتری را با محصولات گیمینگی که خریداری می‌کند سپری خواهد کرد و این مورد یک دلیل بسیار بزرگ برای کیفیت بالاتر محصولات گیمینگ است و با متریال با کیفیت تری ساخته می‌شوند .

بر اساس تجربه چندین ساله ما هدست‌های معمولی ظرافت بیشتری خواهند داشت اما این ظرافت فقط به دلیل استفاده در ساعات کم تر نیست بلکه به دلیل وزن کم تر هم می‌باشد وزن کم تر به کارمندان این اجازه را می‌دهد که آن سنگینی و حجم بالاتر هدست‌های گیمینگ را نداشته باشند و این مورد کار را برای کارمندان یک شرکت تلفنی یا آنلاین ساده تر می‌کند.

نتیجه گیری

تفاوت های بسیار زیادی در مطالب بالا مشاهده کردید اما قطعا با خواندن این مقاله گزینه مد نظر خود را پیدا خواهید کرد چرا که ما نه تنها از نظر کاربرد بلکه ویژگی های ظاهری و حد غیر ظاهری را به طور کامل بررسی کردیم همچنین این را هم توضیح دادیم که همیشه هدست های گیمینگ بهتر نیستند و هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند .

ما نمی توانیم در انتخاب شما دخالت کنیم و این شما هستید که انتخاب می‌کنید کدام برایتان مناسب تر است اما خرید بدون تحقیق ممکن است ضرر مالی برایتان به همراه داشته باشد . وجود نورپردازی های مختلف ، ارگونومی بهتر ، میکروفون‌هایی با ویژگی نویز کنسلینگ ، ریموت های صدایی با تنظیمات متفاوت ، صدای فراگیر و ... از جمله ویژگی های آشکار یک هدست گیمینگ است و در مقابل ما بسیاری از این آپشن ها را در هدست معمولی مشاهده نمی کنیم به همین دلیل در مراکز اداری بیشتر آن ها را می‌توان مشاهده کرد.

موفق باشید ! تایپ کنید و از بازی کردن لذت ببرید.

همچنین بخوانید
قطعا بهترین هدست‌های مخصوص بازی صدای عالی ای هم دارا هستند ، اما عوامل دیگری هم در کیفیت آن‌ها دخیل است . شما به یک میکروفون عالی هم نیاز پیدا خواهید کرد که باعث راحتی بیشتر در بازی‌ها خواهد شد مخصوصا اگر بازی شما درگیری زیادی داشته باشد . قطعا فراموش خواهید کرد چه میزان زمان قرار است با هدست بازی کنید حال فرض کنید یک هدست عالی بر روی سر خود قرار داده باشید زمان مثل باد از دستتان فرار خواهد کرد .
بسیاری از کاربران امروزی برای شنیدن موزیک و آهنگ مورد علاقه خود ترجیح می‌دهند از لوازمی استفاده کنند که صدا را در یک جا جمع کرده و بدون مزاحمت دیگران شروع به گوش کردن موزیک کنند ، احتمالا با واژه های هدست ، هدفون و هندزفری تا حدودی آشنا هستید و در بعضی از موارد دقیقا می‌دانید که چه هستند .اما دوست دارید اطلاعات دقیق تری از آن ها بدست آورید اطلاعاتی که شما را به سمت خرید درست و دقیق هدایت می‌کنند و ما دقیقا قرار است  تفاوت های هدست ، هدفون و هندزفری را به طور کامل به شما به گونه‌ای نشان دهیم
ثبت دیدگاه
ثبت امتیاز :
captcha