آیا بین فیگور و اکشن فیگورها با عروسک ها تفاوتی وجود دارد؟

اکشن فیگورهای عروسکی ؟ یا عروسک‌های اکشن فیگوری ؟ تفاوت بین این دو چیست ؟ احتمالا بیشتر مردم به شما در رابطه با تفاوت آن ها گفته باشند ! البته در کشور ایران شاید شناخت زیادی در رابطه با آن ها وجود نداشته باشد . به هر حال ، بعید است که به صورت کامل تفاوت آن ها را به شما گفته باشند .

واقعیت این است که شکافی که بین عروسک ها و اکشن فیگورها وجود دارد بسیار تار است و بیشتر اوقات صرفا به دلیل بازاریابی و به صورت کاملا کلیشه ای گفته می‌شود . تا ویژگی های فیزیکی اصلی آن‌ها ... بنابراین چه بهتر است اول متوجه شویم که آیا تفاوتی بین فیگور ها و عروسک ها وجود دارد یا خیر در ادامه با ما همراه باشید .

تاریخچه مختصر

برای درک بهتر این موضوع قبل از این که تفاوت بین این دو یعنی فیگور ها و عروسک ها را متوجه شوید بسیار مهم است که با ریشه های فردی آن ها به صورت جداگانه آشنا شوید.

تاریخچه اسباب بازی

عروسک ها

اکشن فیگورها نسبت به عروسک ها جدیدتر هستند. عروسک‌ها از زمان‌های بسیار قدیمی و بازگشت به 2000 سال قبل از میلاد وجود داشته‌اند. شواهدی از استفاده عروسک‌ها در مصر باستان، ژاپن، یونان و روم و سایر کشورها وجود دارد.عروسک‌ها بدیهی است که یکی از باستانی‌ترین اسباب‌بازی‌ها برای کودکان هستند. برخی از عروسک‌های باستانی به همان شکلی که عروسک‌های باربی امروزی هستند، تولید می‌شده است .

عروسک‌ها برای چیزهای بسیار بیشتر از سرگرم کردن کودکان استفاده می‌شدند. عروسک‌ها همچنین برای مراسمات و اغراض مذهبی دیگر نیز استفاده می‌شدند. برخی از عروسک‌ها به دلایل تصور شده ارتباط آن‌ها با جادو، از دست کودکان دور نگه داشته می‌شدند.

عروسک‌های باستانی از مواد مختلفی مانند چوب، کاغذ، استخوان، خاک، چرم و غیره ساخته می‌شدند.

امروزه، وقتی کلمه "عروسک" را می‌شنویم، بیشتر ما احتمالاً به عروسک‌های باربی فکر می‌کنیم که در سال 1959 به بازار عرضه شدند. عروسک‌های باربی به طور فنی زیرگروه عروسک‌ها به نام Fashion Dolls هستند که به قرن نوزدهم باز می‌گردند. "عروسک‌های فشن" بیش از صد سال است که به یک اسباب‌بازی محبوب برای دختران تبدیل شده اند، با این حال بیشتر عروسک‌های فشن نمایانگر دختران نوجوان یا جوان هستند.

یک زیرگروه دیگر از عروسک‌های محبوب و به طور چشمگیر برای دختران جوان تولید شده است ، baby dolls هستند. اولین عروسک‌های شبیه به نوزادان در میان قرن نوزدهم در نمایشگاه بزرگ لندن ساخته شدند.

لازم به ذکر است که على الرغم اینکه عروسک‌ها معمولاً به عنوان شخصیت‌های کوچک در شکل انسان دسته‌بندی می‌شوند، شخصیت‌های در شکل حیوانات نیز گاهاً به عنوان عروسک دسته‌بندی می‌شوند. شخصیت‌های آنتروپومورف را هم می‌توان به عنوان عروسک در نظر گرفت.

اکشن فیگور و فیگورها

در حالی که عروسک‌ها یک تاریخ غنی دارند که به قرون پیشین بازمی‌گردد، اکشن فیگور و فیگورها پدیده‌ای بسیار جدیدتر هستند. اولین فیگور در سال 1946 معرفی شد و به نام جی. آی. جو شناخته می‌شد. این محصول به عنوان یک اکشن فیگور معرفی شد تا پسران جوانی را جذب کند که به اسباب‌بازی‌های دخترانه (مانند عروسک‌ها) علاقه‌ای نداشتند.

تولیدکنندگان ، اکشن فیگورها را به عنوان figurine toys  قابل حرکت تعریف کردند که شخصیت‌های خیالی از داستان‌های اکشن یا ماجراجویی را نمایندگی می‌کردند: جی. آی. جو، جنگ ستارگان، ترانسفورمرز، هی‌من ، مارولز و غیره. زمانی که اشکن فیگورها به بازار عرضه شدند، پسران جوان هدف اصلی این نوع اسباب‌بازی‌ها بودند.

اهمیت مفصل اکشن فیگورها

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های یک اکشن فیگور، قابلیت حرکت مفاصل آن‌ها  است. این خصوصیت است که یک اکشن فیگور را از یک فیگور متمایز می‌کند. به طور معمول، برای اینکه یک فیگور به عنوان یک اکشن فیگور در نظر گرفته شود، حداقل چهار تا پنج نقطه انعطاف‌پذیری نیاز دارد. همانطور که در هر قانونی، استثناء وجود دارد؛ انعطاف‌پذیری یکی از ویژگی‌های مشخص‌کننده‌تر یک اکشن فیگور است - فراتر از شخصیتی که فیگور نماینده آن است، نحوه بازاریابی و لوازم جانبی آن... اما انعطاف‌پذیری بسیار حائز اهمیت است. این خصوصیت است که به اکشن فیگور اجازه می‌دهد که حرکاتی را "انجام" دهد. به همین دلیل، چیزهایی مانند فانکو پاپ ها و فیگورهای انیمه اکشن فیگور نیستند.

اکشن فیگور گیمینگ

برخلاف عروسک‌های معمول، یک عروسک ممکن است دارای انعطاف و حرکت کم تا هیچی باشد و این موضوع تغییری در وضعیت آن به عنوان یک عروسک ایجاد نمی‌کند. برای اکشن فیگورها، انعطاف بسیار حائز اهمیت است و به آن دلیل است که اگر یک فیگور هیچ انعطافی نداشت، شاید نتوانید آن را یک اکشن فیگور بخوانید. ( بدون در نظر گرفتن شخصیت و نوع بازاریابی)

هنجارهای جنسیتی در رابطه با عروسک ها و اکشن فیگور‌ها

با یک موضوع مانند این، مهم است که درباره این موضوع صحبت کنیم که تاریخ اکشن فیگورها به پسران و بیشتر عروسک‌ها به دختران بر می گردد. به همین دلیل، بسیاری از افراد فرض می‌کنند که هر فیگور قابل حرکتی که برای دختران بازاریابی شود نمی‌تواند به عنوان یک اکشن فیگور در نظر گرفته شود.

اسباب‌بازی‌های فارغ از جنسیت

پس، آیا عروسک‌ها به عنوان اکشن فیگور در نظر گرفته نمی‌شوند فقط به این دلیل است که اکشن فیگورها معمولاً برای پسران بازاریابی می‌شوند و عروسک‌ها به دختران؟ در برخی موارد، می‌توان گفت که این موضوع صادق است. اگر درباره فیگورهای قابل حرکت از یک فرانشیز هدفمند به عمل بازاریابی شده به دختران (مثل فروزن) صحبت کنیم، آنگاه اشتباه است که بگوییم این اسباب‌بازی‌ها اکشن فیگور نیستند. با این حال، چیزهایی مانند عروسک‌های باربی و براتز عروسک‌های اکشن نیستند. در بخش بعد، به تحلیل این موضوع خواهیم پرداخت.

آیا اکشن فیگورها عروسک هستند ؟ آیا عروسک‌ها اکشن فیگور هستند ؟

حتی علاقه‌مندان شدید به اکشن فیگورها احتمالاً اعتراضی به این اظهاریه نخواهند داشت: تمام اکشن فیگورها عروسک هستند، اما همه عروسک‌ها ، اکشن فیگور نیستند.

وقتی درباره چیزهایی مانند فانکو پاپ‌ها، فیگورهای انیمه، Beanie Babies و بیشتر مجموعه‌های LEGO صحبت می‌کنیم، بسیار آسان است که ببینیم چرا این‌ها را اکشن فیگور نمی‌نامیم. آن‌ها انعطاف کافی برای در نظر گرفته شدن به عنوان اکشن فیگور را ندارند. با چیزهایی مانند عروسک‌های باربی، براتز و عروسک‌های نوزاد، موضوع کمی متفاوت است. بسیاری از این اسباب‌بازی‌ها دارای انعطاف هستند و می‌توانند برای شبیه‌سازی حرکات استفاده شوند. سوال منطقی بعدی این است: حرکات مورد نظر برای شبیه‌سازی چه چیزهایی هستند؟

"حرکت یا عمل " در اکشن فیگورها

وقتی به اکشن فیگورها فکر می‌کنیم، اغلب ، بارها به فیگورهایی فکر می‌کنیم که شخصیت‌هایی را نمایندگی می‌کنند که اقدامات فوق‌العاده ای انجام می‌دهند . شخصیت‌هایی مانند آیرون‌من، اسپایدرمن، ولورین، مستر چیف، گوکو و غیره... حتی شخصیت‌هایی که هیچ توانایی فوق‌العاده‌ای ندارند، اغلب کاملاً خیالی هستند. یک عامل کلیدی دیگر در اینجا این است که در داستان‌هایی که این شخصیت‌ها از آنها مشتق می‌شوند، برخورد با مشکلات به وسیله خشونت یا حداقل توانایی شخصیت برای غلبه جسمانی بر موانع است. پس وقتی در مورد اکشن فیگورها به معنای سنتی صحبت می‌کنیم، معمولاً به شخصیت‌هایی فکر می‌کنیم که با مشکلاتی روبه‌رو هستند که باید از طریق ترکیبی از توانمندی‌های جسمانی و اراده بر آن‌ها ارائه شود.

برخلاف آن چیزی که درباره ی عروسک‌های باربی فکر می‌شود. بسیار عادی تر از آن چیزی که تصور می شود هستند. حتی اگر در حالت عادی فانتزی باشند ، با توجه نوع عملکردهای آن‌ها ارزش "اکشن فیگور" را ندارند.

در این مقاله بزرگترین تمایز بین اکشن فیگورها و عروسک‌های دیگر شرح داده شد. موضوع اصلی این نیست که یک عروسک توسط چه شرکتی عرضه می شود و یا شخصیت آن چیست . آنچه  اکشن فیگورها را از عروسک های دیگر جدا می‌کند، شخصیت آن ها است که اکشن فیگورها به خوبی آن را نمایان می‌کنند . درک این موضوع ممکن است سخت باشد؛ با این حال، نمی توان یک عروسک را با یک اکشن فیگور مقایسه کرد . در مجموع حتی اگر عروسک ها دارای چندین نقطه انعطاف باشند اما نمی‌توان آن ها را با یک اکشن فیگور مقایسه کرد.

حرف آخر : آیا این اصطلاحات واقعا مهم است ؟

به نوعی، این فقط یک مقاله عجیب و غریب است که به این موضوع بیشتر از هر کس دیگری اشاره دارد یعنی اصطلاحات . برای بیشتر کودکان و بزرگسالان هم، اهمیتی ندارد که برچسب چه چیزی بر روی کالکشن مورد علاقه شما قرار گرفته است یا "اسمی که شما روی آن گذاشتید " چه چیزی است. بیشتر کلکسیونرهای فیگورها با فیگورهایشان بازی نمی‌کنند، بلکه آن ها را برای نمایش می‌گذارند. برخی حتی آن‌ها را باز نمی‌کنند. وقتی به کودکان می‌رسد، بسیاری از دختران جوان احتمالاً عروسک باربی خود را در سفرهای خیالی می‌فرستند که در آن باربی اژدها را می‌کشد، و اصلاً اهمیتی ندارد که اسم آن عروسک است یا اکشن فیگور نام دارد.

با این حال، برچسب‌ها برای اهداف طبقه‌بندی مهم هستند و طبقه‌بندی برای ارتباطات پایه حائز اهمیت است. ما می‌توانیم به طور عمومی تمام لگوها، فیگور‌ها، سرپوش‌های بابل و مجسمه‌ها را اسباب‌بازی بخوانیم، اما برای ارتباط منطقی نیاز به دقت بیشتر است. بنابراین، حتی اگر بحث در مورد اینکه آیا تمام عروسک‌ها  ، اسباب‌بازی هستند یا خیر، درست است که تفاوت‌های این موارد را مشخص کنید.

همچنین بخوانید
از آنجایی که تعداد انفرادی انواع اکشن فیگورها بسیار زیاد است، امکان ارائه یک پاسخ کامل برای هر فیگور خاص وجود ندارد؛ با این حال، اگر به درستی مراقبت شوند، احتمالاً اکشن فیگورهای شما بیشتر از شما زنده خواهند ماند.
سفارشی‌سازی کامپیوتر برای علاقمندان به کامپیوترها محبوبیت زیادی پیدا کرده است. چراغ‌های LED و استیکرها گزینه‌های مد روز و جالبی برای تزئین کامپیوتر شما به ارمغان می‌آورند. تزئین کامپیوتر خود با یک تم خاص می‌تواند یک ایده جذاب باشد. از جمله می‌توان به Star Wars، Marvel، DC، انیمه و غیره اشاره کرد. شما می‌توانید کامپیوتر خود را با یک فرانچایز یا سرگرمی خاص تزئین کنید. چه راه بهتری برای انجام این کار وجود دارد به جز نمایش یک اکشن فیگور مربوطه در داخل کیس کامپیوتر ؟
اگر شما طرفدار انیمه هستید و می‌خواهید از شخصیت‌های مورد علاقه‌تان در انیمه یا مانگای مورد علاقه‌تان ، فیگور و اشیای زیبایی داشته باشید، احتمالا با واقعیت سختی روبرو شده‌اید یا در آینده با آن مواجه خواهید شد که فیگورهای انیمه گران تر از فیگورهای عمومی تولید شده توسط شرکت‌هایی مانند هسبرو هستند.
به نمایش گذاشتن فیگورها و اکشن فیگورها  یک فعالیت بسیار لذت بخش است، زیرا این امکان را به شما می دهد که تمامی فیگورهایی که در طول سفر جمع آوری کرده اید را به نمایش بگذارید. اما چگونه می‌توانید نمایشگاه فیگور خود را جذاب‌تر کنید؟ برخی از افراد از پس زمینه‌های حماسی، استندهای نمایشی چند سطحی و لوازم مختلف دیگر استفاده می‌کنند؛ اما احتمالا یکی از جالب‌ترین نکاتی که می‌توانید برای تزئین کلکسیون فیگورخود استفاده کنید، نورپردازی های LED است.
ثبت دیدگاه
ثبت امتیاز :
captcha