فیگور و اکشن فیگورها چقدر دوام می آورند؟

از آنجایی که تعداد انفرادی انواع اکشن فیگورها بسیار زیاد است، امکان ارائه یک پاسخ کامل برای هر فیگور خاص وجود ندارد؛ با این حال، اگر به درستی مراقبت شوند، احتمالاً اکشن فیگورهای شما بیشتر از شما زنده خواهند ماند.

این سوال که شاید در یک زمانی برای هر کلکسیونر اکشن فیگور پیش بیاید، ایده‌ای ترسناک است که روزی این فیگورهایی که در طول سال‌ها جمع‌آوری کرده‌اید، دچار فرسودگی و کاهش ارزش شوند و همه پول و زمانی که برای آن‌ها صرف کرده‌اید، به نظر بیهوده بیاید.

برخی از ما ممکن است راضی باشیم که تا زمان ممکن از فیگورهای خود لذت ببریم و استفاده کنیم ، با این واقعیت که در طول زمان برخی از آن ها دچار فرسودگی خواهند شد، کاملاً موافق باشیم؛ با این حال، اگر شما در حال خواندن این مقاله هستید، آنوقت ممکن است بخواهید بدانید چه مدت زمان طول می‌کشد تا متوجه شوید آن ها دوام می‌آورند و به دنبال افزایش طول عمر آن ها خواهید بود .

امید به زندگی در یک اکشن فیگور چقدر است ؟

اگر برای شما سوال است که چه مدت زمانی طول می‌کشد تا اکشن فیگورهایی که دارید در یک روز به هیچ تبدیل شوند، خوب، این بسیار وابسته به عوامل محیطی است که در آن حضور دارید ، اما احتمالاً شما زنده نخواهید ماند تا این اتفاق را ببینید.

اکشن فیگور گیمینگ

متأسفانه، احتمالاً خواهید دید که اکشن فیگورهایی که دارید، در طول زمان خراب می‌شوند. مفاصل آن‌ها گشاد خواهند شد، رنگ و پلاستیک آن‌ها خواهد پرید، تغییر رنگ رخ خواهد داد، پلاستیک ممکن است شکننده‌تر شود، قطعات فلزی ممکن است زنگ بزنند، قطعات لاستیکی و چرمی ممکن است خشک شده و ترک خورده و...این یک اتفاق قطعی است؟ نه لزوماً، اما امکان‌پذیر است. پس، آیا می‌توانید در این زمینه کاری انجام دهید؟ اگر بله، چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

همه چیز به نحوه برخورد شما با فیگورها بستگی دارد

در ابتدا، می‌توانید این آرامش را داشته باشید که شما کنترلی بر روی میزان خراب شدن اکشن فیگورها در طول سال‌ها استفاده  را ندارید.اگر شما یک کلکسیونر بزرگسال هستید، احتمالاً اکشن فیگورهایی که دارید را خیلی زیاد خراب نمی‌کنید (به عنوان مثال، آن‌ها را از پله‌ها پرتاب نمی‌کنید، آن‌ها را به حمام نمی‌برید، و ...). با این حال، احتمالاً بعضی اواقات فیگورهای خود را با قرار دادن در جایگاه‌های مختلف حرکت می دهید . شاید حتی کارهایی مانند عکاسی اکشن فیگور یا استاپ موشن با آن‌ها انجام می‌دهید. فقط به خاطر داشته باشید که هنگام حرکت دادن مفاصل آن‌ها، این باعث فرسایش و خرابی در طول زمان می‌شود.

فیگور طراحی

صادقانه، اکثر ما کلکسیونرهای بزرگسال فقط یک کار با اکشن فیگورهای خود انجام می‌دهیم ، آن‌ها را در معرض نمایش می‌گذاریم. آن‌ها خیلی زیاد جابجا نمی‌شوند، پس احتمالاً امن هستند، درست است؟

تخریب ناشی از عوامل محیطی در فیگورها و اکشن فیگورها

خب، این مورد ، بخش اصلی و اساسی این مقاله است. عوامل محیطی باید یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های شما به عنوان یک کلکسیونر اکشن فیگور باشد. من در مقالات قبلی خود درباره تأثیرات دماهای بیش از اندازه، سطوح رطوبت و نور خورشید بر اکشن فیگورها نوشته‌ام، بنابراین این تنها یک خلاصه‌بندی از موارد فوق خواهد بود.

بیایید درباره‌ی شاید بزرگترین دشمنی که مجموعه اکشن فیگورهای شما با آن روبرو خواهد شد، یعنی نور خورشید، صحبت کنیم. نور خورشید باعث پریدگی رنگ و تغییر رنگ برخی از انواع پلاستیک می‌شود. به عنوان مثال، پلاستیک سفید ممکن است زمانی که برای مدت زمان طولانی در روبروی نور خورشید قرار گیرد، زرد شود ، درباره این موضوع بیشتر در ادامه صحبت خواهم کرد.

دماهای بیش از اندازه (بخصوص گرماهای افراطی) همچنین یک تهدید اصلی برای اکشن فیگورهای شما هستند. دماهای بیش از اندازه ممکن است باعث پوسیدگی رنگ، گشاد شدن مفاصل و شکل گیری شکنندگی در پلاستیک شود . نور خورشید هم ممکن است برخی از این تأثیرات را در طولانی مدت داشته باشد.

بعدی، رطوبت است. وقتی به رطوبت می‌پردازید، یکی از موارد بزرگی که باید نگران آن باشید، زنگ زدن فلزات است. اگر فیگورهای شما قطعات فلزی یا پیچ و سنجاق دارند، احتمال دارد که شرایط بسیار مرطوب باعث زنگ زدن آن‌ها شود. رطوبت بالا تنها چیزی نیست که باید نگران آن باشید؛ سطوح پایین رطوبت هم ممکن است صدمه آور باشد، به ویژه اگر فیگور‌های شما قطعات لاستیکی دارند (مانند بعضی فیگورهای قدیمی ترانسفورمرز که لاستیک تایری دارند). شرایط بسیار خشک ممکن است باعث ترک خوردگی قطعات لاستیکی شود.

همه فیگور و اکشن فیگورها به صورت یکسان تولید نمی شوند

بنابراین، واقعیتی که همه ما باید با آن مواجه شویم این است: هر اکشن فیگور با دیگری متفاوت است ، یعنی دوام یکسانی ندارد. به عنوان مثال، برخی از فیگورها به دلیل تابش پرتوهای ماورای‌بنفش خورشید، تغییر رنگ زیادی را تجربه می‌کنند، در حالی که برخی دیگر به طور کندتر خراب می‌شوند.

اکشن فیگور انیمه

این مربوط به یک ترکیب شیمیایی در پلاستیک به نام برومین است که با نور خورشید واکنش نشان می‌دهد. ترکیبات پلاستیک از فیگوری به فیگور دیگر متفاوت است و تقریباً غیرممکن است بفهمید کدام فیگور‌ها با بیشترین تغییر رنگ روبرو خواهند شد.

بیایید به بعضی از عوامل دیگری که جزو تشکیل‌دهنده‌های اکشن فیگورها هستند به جز پلاستیک نگاه کنیم. برخی از فیگور‌ها دارای بیشترین فلز هستند (به عنوان مثال فیگور‌های اصلی ترانسفورمرز)، برخی دارای لاستیک هستند، برخی از PVC ساخته شده‌اند. همچنین، انواع رنگ استفاده شده بر روی فیگور‌ها ممکن است یکسان نباشد. در اینجا عوامل زیادی وجود دارد، اما به طور کلی قوانین درباره دما، رطوبت و نور خورشید احتمالاً در کل یکسان هستند.

اگر دوست دارید فیگورها و اکشن فیگورها دوام یکسانی داشته باشند آن ها را از جعبه خارج کنید

اصولاً فرض می‌شود که اگر می‌خواهید اکشن فیگورهای خود را برای مدت طولانی حفظ کنید، آن‌ها را از بسته‌بندی اصلی خارج نکنید. برخی از کلکسیونرها به یاد نمی‌آورند که فیگوری را از جعبه خود خارج نکرده باشند. مسئله این است که این همیشه بهترین روش برای دوام فیگورها نیست. برخی از فیگورها نیاز به هوای تازه دارند. به عنوان مثال، فیگورهای Hot Toys قطعات چرمی و لاستیکی دارند که در صورت عدم تهویه مناسب دچار خشکی و شکنندگی می‌شوند.

فیگورهایی که از PVC یا سایر پلاستیک‌های نرم استفاده می‌کنند، دارای یک ماده به نام پلاستیسایزر هستند که از شکنندگی جلوگیری می‌کند . این ماده پلاستیسایزر به مرور زمان بخار می‌شود. وقتی فیگور در حالت بسته نگه داشته شود، بخار شدن پلاستیسایزر منجر به تشکیل یک لایه چسبناک بر روی فیگور می‌شود. این فرآیند طبیعی نه تنها بر روی اکشن فیگورها تأثیر می‌گذارد، بلکه اگر به درستی نگهداری نشوند ممکن است بر روی فیگورهای بازشده هم تأثیرگذار باشد. اگر فیگورهای خود را در بسته هایشان نگهداری می‌کنید، لایه چسبناک حاصل از بخار شدن پلاستیسایزر به همان شکل که در صورت باز نبودن فیگور‌ها رخ می‌دهد، تأثیر خواهد گذاشت.

پس، چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ پلاستیسایزرها به طور طبیعی بخار می‌شوند و شما نمی‌توانید این فرآیند را متوقف کنید، اما آنچه که می‌توانید انجام دهید، تطابق با آن است. اگر فیگورهای خود را در بسته بندی نگهداری می‌کنید، فقط اطمینان حاصل کنید که آن‌ها را در کیسه های خود نگه ندارید و آن ها را گاهی اوقات از جعبه خارج کنید .

برای فیگورهایی که هنوز از جعبه خارج نشده اند : همه آن‌ها در جعبه‌های بسته‌بندی قرار نگرفته اند که هواگیر باشد. برای آن‌هایی که  هواگیر هستند، ممکن است بخواهید یک نوع سوراخ در جعبه یا بلیستر ایجاد کنید، تا فیگورفضای تنفس داشته باشد. اگر فیگور به راحتی از بسته‌بندی خارج شود، در نظر داشته باشید که گاهی اوقات آن را باید بیرون بیاورید.

حرف آخر : بنابراین فیگورها و اکشن فیگورها چه میزان دوام می آورند

برای خلاصه‌ای از وضعیت، اشکال‌های شما برای همیشه باقی نخواهند ماند، اما ممکن است مدت طولانی‌تری باقی بمانند؛ و احتمالاً حتی پس از شما باقی بمانند. سوال این است که کیفیت زندگی آن‌ها چگونه خواهد بود؟

برخی از مواردی وجود دارند که قادر به کنترل آن‌ها نخواهید بود. تغییر رنگ و از بین رفتن رنگ‌ها ممکن است غیرقابل پیشگیری باشد، زیرا فقط تماس پلاستیک اشیای شما با هوا باعث واکنش‌های شیمیایی می‌شود که تقریباً غیرقابل برگشت هستند. با این حال، به عنوان یک مجموعه‌دار مسئول اشیای اکشن فیگور، اقداماتی می‌توانید انجام دهید.

به طور خلاصه، در ادامه مواردی هستند که باید از آن‌ها در نمایش یا نگهداری اکشن فیگورهای خود استفاده و از آن ها پرهیز کنید:

- دماهای بسیار بالا یا پایین

- رطوبت کم یا زیاد

- نور خورشید

- شرایط بسته هوا برای مدت زمان طولانی

اگر به سادگی از این موارد بالا پرهیز کنید، فیگور و اکشن فیگور شما برای مدت زمان طولانی در شرایط خوبی باقی خواهند ماند و همانطور که در ابتدا گفتم، احتمالاً پس از شما هم باقی بمانند .

همچنین بخوانید
سفارشی‌سازی کامپیوتر برای علاقمندان به کامپیوترها محبوبیت زیادی پیدا کرده است. چراغ‌های LED و استیکرها گزینه‌های مد روز و جالبی برای تزئین کامپیوتر شما به ارمغان می‌آورند. تزئین کامپیوتر خود با یک تم خاص می‌تواند یک ایده جذاب باشد. از جمله می‌توان به Star Wars، Marvel، DC، انیمه و غیره اشاره کرد. شما می‌توانید کامپیوتر خود را با یک فرانچایز یا سرگرمی خاص تزئین کنید. چه راه بهتری برای انجام این کار وجود دارد به جز نمایش یک اکشن فیگور مربوطه در داخل کیس کامپیوتر ؟
اگر شما طرفدار انیمه هستید و می‌خواهید از شخصیت‌های مورد علاقه‌تان در انیمه یا مانگای مورد علاقه‌تان ، فیگور و اشیای زیبایی داشته باشید، احتمالا با واقعیت سختی روبرو شده‌اید یا در آینده با آن مواجه خواهید شد که فیگورهای انیمه گران تر از فیگورهای عمومی تولید شده توسط شرکت‌هایی مانند هسبرو هستند.
به نمایش گذاشتن فیگورها و اکشن فیگورها  یک فعالیت بسیار لذت بخش است، زیرا این امکان را به شما می دهد که تمامی فیگورهایی که در طول سفر جمع آوری کرده اید را به نمایش بگذارید. اما چگونه می‌توانید نمایشگاه فیگور خود را جذاب‌تر کنید؟ برخی از افراد از پس زمینه‌های حماسی، استندهای نمایشی چند سطحی و لوازم مختلف دیگر استفاده می‌کنند؛ اما احتمالا یکی از جالب‌ترین نکاتی که می‌توانید برای تزئین کلکسیون فیگورخود استفاده کنید، نورپردازی های LED است.
جمع آوری اکشن فیگورها و سایر یادگاری‌های مرتبط با برندها و فرانچایزهای مختلف به یک سرگرمی روزافزون و محبوب بین بزرگسالان تبدیل شده است. برخی از افراد به دلیل لذت بردن دوستانشان از جمع آوری فیگورها و اکشن فیگورها کنجکاو هستند  و حتی خودشان نیز ممکن است تمایل داشته باشند که وارد این عرصه شوند.
ثبت دیدگاه
ثبت امتیاز :
captcha