نحوه استفاده از پایه خنک کننده لپ تاپ

آیا پایه های خنک کننده لپ تاپ واقعاً همان چیزی هستند که در تبلیغات می‌بینید ؟حتی اگر همان چیزی باشند که در تبلیغات مشاهده می‌کنید، چگونه مطمئن شویم که واقعاً برای لپ تاپ ما موثر هستند و چگونه می‌توانیم یک پایه خنک کننده پیدا کنیم که واقعاً نیازهای ما را برآورده کند؟ قبل از اینکه به تنهایی در مورد پایه های خنک کننده لپ تاپ به صورت عمیق توضیح دهیم، مهم است که به صورت اساسی در رابطه با کول پد لپ تاپ آشنا شوید .

در ادامه بعد از این که به سوالات اصلی در رابطه با پایه خنک کننده لپ تاپ پاسخ دادیم ، به چند سوال فرعی هم پاسخ خواهیم داد ، بیشتر از این ، شما را معطل نخواهیم کرد . وقت وارد شدن به مقاله اصلی است ، شما می توانید در طول این مقاله هر طور که دوست دارید مطالعه کنید اما برای درک کامل تر ، بهتر است تمامی مواردی که اعلام می‌کنیم را بخوانید .

پایه خنک کننده لپ تاپ چیست؟

در ابتدا، مهم است بدانید که در مقایسه با کامپیوتر‌های رومیزی (دسکتاپ)، لپ تاپ ها در خنک کردن دارای معایب ذاتی هستند. زمانی که سخت افزاری با توان مشابه را در جای کوچک تری قرار می‌دهید، به دلیل محدود شدن در یک فضای کوچکتر، گرمای بسیار بیشتری تولید می‌کنند.

 نحوه استفاده از پایه خنک کننده لپ تاپ

با افزایش گرمای تولید شده در داخل لپ تاپ، احتمال تجزیه حرارتی (کاهش عملکرد سیستم ، جهت خنک نگه داشتن) یا حتی گرم شدن بیش از حد فضای داخلی لپ تاپ افزایش می‌یابد.این مشکل به ویژه در لپ تاپ هایی که نسبتاً ضخامت کم تری دارند و از قطعات سخت افزار قدرتمندی استفاده می‌کنند، بسیار بیشتر دیده می‌شود.اگر دچار تجزیه حرارتی شدید شده اید ، قادر به بهره برداری از حداکثر عملکرد پردازنده یا کارت گرافیک قدرتمند داخل دستگاه خود نخواهید بود.

این یک مشکل شناخته شده در برخی از لپ تاپ های اپل به دلیل تمرکز فراوان بر کاهش ضخامت داخلی است، گاهی حتی برای مک بوک ایر، فن را حذف می‌کنند. مشکل دیگری که در مقایسه با کامپیوتر های رومیزی در لپ تاپ ها پیش می‌آید، زمانی است که متوجه می‌‍شوید که خمیر سیلیکون برای همیشه ماندگار نیست.

به ویژه با استفاده سنگین از لپ تاپ، خمیر سیلیکون با گذر زمان از بین خواهد رفت و در لپ تاپ، جایگزین کردن آن بسیار سخت‌تر خواهد بود.من یک لپ تاپ Toshiba Satellite داشتم که عموی من در سال 2007 خریده بود.در آن زمان، لپ تاپ قدرتمندی بود و حتی زمانی که در سال 2012 به دست من رسید، هنوز هم در بازی های کامپیوتری آن زمان بسیار خوب عمل می‌کرد. متأسفانه، این وضعیت بعد از مدتی کوتاه تغییر کرد وقتی خمیر سیلیکون در لپ تاپ خراب شد ؛ همچنان به صورت کاملا سنگین از آن استفاده می‌کردم.

دو سال بعد که استفاده از این لپ تاپ را متوقف کردم، لپ تاپ را به نام"Old Melty" نامیدم زیرا همیشه در حال تجزیه حرارتی بود و به طور منظم در دمای 100+ درجه سانتیگراد قفل می‌شد.البته کاملاً مشکل از لپ تاپ نبود ، بدون شک مراحلی بود که می‌توانستم برای رفع مشکل انجام دهم.اما در آن زمان جوان و احمق بودم و همچنین طول عمر این لپ تاپ 7 سال بود.

خوشبختانه، بودن یک لپ تاپ ، حتی اگر ضخامت کمتری داشته باشد ، خنک کنندگی بدی در اختیار شما قرار نمی‌دهد.بسیاری از لپ تاپ های امروزی با طراحی های خنک کننده هوشمندانه تر و ماندگارتر ساخته شده اند.بعضی از آنها حتی با چشم پوشی از خمیر سیلیکون های قدیمی تر، از فلز مایع استفاده می‌کنند که عملکرد بهتری نسبت به حرارت دارد.

بنابراین با توجه به تمامی موارد گفته شده احتمالا حدس زده اید که دقیقا پایه خنک کننده لپ تاپ چیست ؟ در واقع وظیفه خنک کنندگی بیش از پیش را در لپ تاپ ها به عهده دارد و گردش هوا را به گونه ای تنظیم خواهد کرد که به قطعات سخت افزاری داخل لپ تاپ چه در خارج و چه در بیرون آن لطمه وارد نشود و یکی از پراهمیت ترین لوازم های جانبی لپ تاپ به شمار می‌رود که خرید آن بسیار حائز اهمیت است .

پیشنهاد بابلو : خرید هدست برای گیمینگ با بهترین کیفیت و قیمت !

آیا پایه های خنک کننده لپ تاپ واقعا مفید هستند؟

تا حد بسیار زیادی بله ،مفید هستند ، اما بهتر است قبل از استفاده چند هشدار را به شما اعلام کنیم . کول پد لپ تاپ کار زیادی برای کاهش بیش از اندازه گرما انجام نمی‌دهد و فقط به میزانی است که کمی گردش هوا ایجاد کند .  به عنوان مثال ، اگر خمیر سیلیکون شما پس از استفاده از یک لپ تاپ به مدت 5 سال فرسوده شده باشد ، احتمالا کول پد به شما کمک زیادی نخواهد کرد و دمای داخل لپ تاپ را پایین نخواهد آورد چرا که اگر گرما به درستی کنترل نشود ، هوای خنک ، کمکی به گرافیک و پردازنده نخواهد کرد.

 تقویت سیستم خنک کننده لپ تاپ

بنابراین اگر متوجه شدید که لپ تاپ شما به طور منظم به دمای شدید ( بالای 90 درجه سانتیگراد ) می‌رسد در حالی که قبلا اینطور نبوده است ، به احتمال زیاد پایه خنک کننده لپ تاپ کمک زیادی به شما نخواهد کرد . ابتدا باید لپ تاپ خود را گردگیری و خمیر سیلیکون حرارتی را جایگزین کنید . همانطور که گفته شد، یک پایه خنک کننده لپ تاپ به طور کلی کارآمد است ، مخصوصا اگر هم اندازه سیستم لپ تاپ شما باشد .

انواع پایه خنک کننده لپ تاپ

بهترین خنک کننده لپ تاپ

پایه خنک کننده بدون فن لپ تاپ

پایه خنک کننده بدون فن لپ تاپ به کول پدی گفته می‌شود که دارای فن خاصی نیست و به عنوان استند عمل می‌کند این نوع پایه ها معمولا برای بالا بردن لپ تاپ و گردش هوا در زیر آن مورد استفاده قرار می‌گیرند ، تا زمانی که ورودی هوای لپ تاپ شما در زیر باشد به خوبی کار می‌کنند . تعداد بسیار کمی از لپ تاپ ها عبور هوا از پایین خود را دارند اما اگر این مورد را داشتند انتخاب ایده الی خواهند بود .

خرید اینترنتی کیبورد گیمینگ با ضمانت اصالت و گارانتی شرکت و همراه با تنوع بالا در فروشگاه بابلو !

پایه خنک کننده فن دار لپ تاپ

پایه خنک کننده فن دار لپ تاپ همان چیزی است که قطعا شما تصورش را از ابتدای این مقاله کرده اید . به شکل مستطیل با فن های بزرگ و کوچک مثل فن های کیس و با قیمت های متفاوت در بازار عرضه می‌شوند . بعضی از آن ها کمی پر زرق و برق تر ازدیگری هستند و یا طرفداران کم تر یا بیشتری دارند .

بیشتر لپ تاپ ها از دریچه های پایین به عنوان ورودی به جای خروجی هوا استفاده می کنند .با این لپ تاپ ها ، یک پایه خنک کننده باعث ایجاد و بهبود جریان هوای موجود خواهد شد . با این حال ، اگر لپ تاپ از پایین هوا را خارج کند بهتر است از پایه خنک کننده بدون فن استفاده کنید.

کول پد Attachable و کول پد Vacuum

در آخر بیایید با یکدیگر در مورد کول پد Attachable و کول پد Vacuum صحبت کنیم . این دو نوع پایه خنک کننده لپ تاپ ، باعث ایجاد هوای بیشتر در داخل لپ تاپ می‌شوند . این مدل‌ها را می‌توانید که به جایی که خروجی هوای لپ تاپ باشد (کناره ها یا پشت ) متصل کنید و سریع تر از فن های داخلی ، هوای گرم جمع شده را از لپ تاپ خارج کنید.

کول پد قوی

متاسفانه نمی‌توانیم این گزینه ها را نسبت به مدل های دیگر یعنی پایه خنک کننده فن دار لپ تاپ و پایه خنک کننده بدون فن لپ تاپ توصیه کنیم چرا که از نظر ضخامت به دستگاه شما بستگی دارند و نه فقط به دریچه های هوای ورودی و خروجی ، حتی اگر با لپ تاپ شما سازگار باشند ، وجود یک فن قوی تر نمی‌تواند مفید باشد .

بیشتر بخوانید : نحوه تنظیم صدای هدفون چگونه است ؟

سوالات متداول

به چه پایه خنک کننده لپ تاپی نیاز دارید ؟

قبل از اینکه به خرید پایه خنک کننده لپ تاپ از هر نوعی فکر کنید ، مطمئن شوید که لپ تاپ شما چه میزان خنکی دارد و درجه حرارت آن را چک کنید .

از کجا هوا را وارد و از کجا آن را تخلیه می کند ؟

بیشتر لپ تاپ ها هوا را از پایین وارد می کنند و از طرفین یا پشت آن را تخلیه می‌کنند ، شما می‌توانید هوای خود را با هر دریچه ای که هوا را به صورت کامل به بیرون هدایت می‌کند که معمولا داغ است شناسایی و مشخص کنید . تا زمانی که خروجی هوا در کنار یا پشت است و نه در پایین ، این امکان را دارید که یک پایه خنک کننده را انتخاب کنید .

پایه خنک کننده بدون فن لپ تاپ ارزان ترین و بی صداترین مدلی خواهد بود که می‌توانید انتخاب کنید ، چرا که فن متحرکی روی آن وجود ندارد . همچنین در بیشتر آن ها این توانایی قرار داده شده است که به راحتی تنظیم ارتفاع بسیار مناسبی داشته باشند که آن ها را برای استفاده بر روی میز ایده ال می‌کند .

فقط این اطمینان را حاصل کنید که این نوع پایه خنک کننده را برای Macbook Air که عملا فنی ندارد تهیه نکنید چرا که یک پایه خنک کننده بدون فن فقط می‌‌تواند خنک کننده موجود در لپ‌تاپ را با جریان هوای بیشتر تکمیل کند . به عنوان یک مزیت ، یک پایه خنک کننده بدون فن باید به خوبی با لپ تاپ های که دریچه کولر آن ها در پایین تعبیه شده است ، کار کند ، زیرا فضای بیشتری برای خروج گرما نسبت به آنچه غیر از این مدل وجود دارد فراهم می‌کند .

پایه خنک کننده فن دار لپ تاپ بهترین انتخاب برای اکثر کاربران خواهد بود ، اما به دلیل وجود فن های متصل ، کمی پرسرو صداتر است و انرژی هم مصرف می‌کند . همچنین بهتر است از آن برای لپ تاپی که هوا را از پایین خارج می‌کند استفاده نکنید ، چرا که جریان هوای متناقض ایجاد می کندو احتمالا برای تعمیر خنک کننده لپ تاپ باید به یک تعمیرکار مراجعه کنید.

جدا از این موارد ، این گونه پایه های خنک کننده طبق همان مواردی که در تبلیغات می‌بینید کار می‌کنند ، فقط باید مطمئن شوید که برای لپ تاپ شما مناسب هستند یا خیر  و معمولا از یک فن بزرگ و چند فن کوچک استفاده می‌کنند در نهایت، یک کول پد لپ تاپ vacuum یا قابل اتصال به لپ تاپ یا کول پد attachable می‌توانند به پیکربندی خروجی هوای ضعیف کمک کنند اما اگر خروجی هوای شما خوب است ، بعید است که با خنک کننده ها نتیجه قابل قبولی بگیرید .

این بخش از بازار با مشکلات سازگاری و عملکرد مواجه است ، زیرا برای این که بتوانید خنک کننده را بچسبانید و آب بندی مناسبی ایجاد کند ، به ضخامت مناسب نیاز خواهید داشت ، اگر از سازگاری این گونه خنک کننده ها اطمینان دارید آن ها بسیار برای شما کمک کننده خواهند بود .

آیا دمای لپ تاپ بدون پایه خنک کننده به اندازه کافی خوب است ؟

اگر در این مقاله هستید ، قطعا دمای لپ تاپ برای شما ارزشمند است اما قبل از تصمیم گیری برای خرید ، بیایید واقع گرا باشیم ، آیا دمای لپ تاپ شما خوب است ؟ اگر لپ تاپ شما در حالت عادی داغ نمی‌شود ، به احتمال زیاد مشکلی نخواهید داشت . به خصوص اگر زیر بار بیش از 90 درجه سانتیگراد نمی‌روید ، نیازی نیست نگران باشید که به قطعات شما آسیب بزند .

با این حال ، اگر لپ تاپ شما مرتبا برای به نتیجه رسیدن به حداکثر دمای مورد نیاز دچار مشکل است ، احتمالا به خرید پایه خنک کننده لپ تاپ نیاز پیدا خواهید کرد .

آیا پایه خنک کننده لپ تاپ عملکرد مناسبی در رندرینگ به شما می دهد ؟

چه حرفه ای باشید و چه یک گیمر ، رندرینگ قدرت زیادی را از پردازنده و گرافیک شما خواهد گرفت . در حالی که فن خنک کننده لپ تاپ لزوما FPS شما را افزایش نمی‌دهد یا زمان رندر را کوتاه نمی‌کند اما حتی اگر لپ تاپ شما خنک کنندگی بسیار خوبی داشته باشند ،  این پایه های خنک کننده به شما کمک می‌کنند که حرارت ناشی از فرایند کار با پردازنده و گرافیک کاسته شود و به عنوان یک تقویت کننده مورد استفاده قرار گیرد دقیقا چیزی مانند خنک کننده مایع که اورکلاک پردازنده را امکان پذیر تر می‌کند.

آیا می توانم پایه های خنک کننده را با یکدیگر ترکیب کنم؟

بله اما بعید است که بهبود آنچنانی ایجاد شود . من شخصا یک پایه خنک کننده با فن و بدون فن را تست کرده ام ، اما در بهترین حالت توانسته ام 5 درجه را بین آن ها مشاهده کنم ، قرار گرفتن هر دو در کنار یکدیگر این طور به نظر می‌رسید که جریان هوا به حداکثر می رسد ، اما فن ها در آن نقطه کار بیشتری انجام می‌دهند و یک پایه بدون فن کار خاصی را در پیش نمی‌گیرد .در نهایت پایه های خنک کننده لپ تاپ تنها می‌توانند مکمل چیزی باشند که در حال حاضر وجود دارد.اگر لپ تاپ به گونه ای ساخته نشده است که بتواند به طور موثر هوا را وارد و خارج کند ، مهم نیست که چه میزان فن به آن اضافه یا کم می‌کنید .

آیا راه دیگری برای کاهش دمای لپ تاپ وجود دارد ؟

بله ، کار مهمی که باید انجام دهید ، به خصوص اگر قبلا لپ تاپ شما به خوبی خنک می‌شد اما با مشکل خنک شدن روبرو است ، این است که خمیر سیلیکون را عوض کنید و این کار می‌تواند با بازکردن مناسب لپ تاپ و تمیز کردن خمیر حرارتی خشک شده ، وضعیت دمایی لپ تاپ را بهبود بخشد .

حتی اگر لپ تاپ شما در نتیجه افزایش سن شروع به گرم شدن نمی کند ، جایگزین کردن خمیر سیلیکونی که در کارخانه اصلی زده شده با یک خمیر سیلیکون حرارتی با کارایی بالا راهی کم خطر برای بهبود محسوس دمای لپ تاپ شما است . با این حال شما نیاز به یک تعمیرکار لپ تاپ برای این کار خواهید داشت و قطعا راهی بسیار سخت تر از فن خنک کننده لپ تاپ است اما بازدهی بسیار بالاتری دارد . 

خرید لوازم گیمینک برای کامپیوتر با کیفیت بالا و همراه با نورپردازی RGB برای تمامی سلیقه ها در بابلو !

نتیجه گیری

شاید در ابتدای این مقاله فکر می‌کردید استفاده و نصب پایه خنک کننده نحوه استفاده خاص و سختی نداشته باشد ، اما واقعیت این گونه نیست و لوازم جانبی مختلف باید براساس ساختار و نحوه کارایی مورد استفاده قرار گیرند و در غیر این صورت به غیر از این که نیاز شما را برطرف نخواهند کرد قطعا ، فقط یک ضرر مالی خواهند بود بنابراین توصیه می‌کنیم این مقاله به صورت کامل و دقیق مطالعه کنید تا دقیقا بتوانید به خوبی از یک فن خنک کننده لپ تاپ استفاده کنید .

موفق باشید ! تایپ کنید و از بازی کردن لذت ببرید .

همچنین بخوانید
از آنجایی که تعداد انفرادی انواع اکشن فیگورها بسیار زیاد است، امکان ارائه یک پاسخ کامل برای هر فیگور خاص وجود ندارد؛ با این حال، اگر به درستی مراقبت شوند، احتمالاً اکشن فیگورهای شما بیشتر از شما زنده خواهند ماند.
سفارشی‌سازی کامپیوتر برای علاقمندان به کامپیوترها محبوبیت زیادی پیدا کرده است. چراغ‌های LED و استیکرها گزینه‌های مد روز و جالبی برای تزئین کامپیوتر شما به ارمغان می‌آورند. تزئین کامپیوتر خود با یک تم خاص می‌تواند یک ایده جذاب باشد. از جمله می‌توان به Star Wars، Marvel، DC، انیمه و غیره اشاره کرد. شما می‌توانید کامپیوتر خود را با یک فرانچایز یا سرگرمی خاص تزئین کنید. چه راه بهتری برای انجام این کار وجود دارد به جز نمایش یک اکشن فیگور مربوطه در داخل کیس کامپیوتر ؟
اگر شما طرفدار انیمه هستید و می‌خواهید از شخصیت‌های مورد علاقه‌تان در انیمه یا مانگای مورد علاقه‌تان ، فیگور و اشیای زیبایی داشته باشید، احتمالا با واقعیت سختی روبرو شده‌اید یا در آینده با آن مواجه خواهید شد که فیگورهای انیمه گران تر از فیگورهای عمومی تولید شده توسط شرکت‌هایی مانند هسبرو هستند.
به نمایش گذاشتن فیگورها و اکشن فیگورها  یک فعالیت بسیار لذت بخش است، زیرا این امکان را به شما می دهد که تمامی فیگورهایی که در طول سفر جمع آوری کرده اید را به نمایش بگذارید. اما چگونه می‌توانید نمایشگاه فیگور خود را جذاب‌تر کنید؟ برخی از افراد از پس زمینه‌های حماسی، استندهای نمایشی چند سطحی و لوازم مختلف دیگر استفاده می‌کنند؛ اما احتمالا یکی از جالب‌ترین نکاتی که می‌توانید برای تزئین کلکسیون فیگورخود استفاده کنید، نورپردازی های LED است.
ثبت دیدگاه
ثبت امتیاز :
captcha