راهنمای کامل شاخص های حفاظت نفوذپذیری IPX

اگر به دنبال خرید اسپیکر یا هدفون و یا هندزفری ورزشی هستید و تحقیقاتی هم در این رابطه انجام داده اید ، به احتمال زیاد بعضی از استانداردهای IPX را در لیست خرید و مشخصات بر روی دستگاهی که قرار است بخرید مشاهده کرده اید . بیشتر اسپیکرهای همراه ، هدفون ها و ایربادزهای ورزشی امروزی دارای رتبه IPX4 و بعضی حتی دارای رتبه بندی IPX7 وIP67 هستن . اگر کاملا با این استانداردها آشناییت ندارید و نمی‌دانید که دقیقا به چه معنا هستند این مقاله کوتاه به شما کمک خواهد کرد که معنی رتبه بندی IPوIPX را به طور کامل درک کنید .

شاخص نفوذ پذیری IPX چیست و چرا مهم است ؟

IP مخفف کلمه International Protection و یا در برخی موارد Protection Ingress است .رتبه IP یا IPX علامتی است که سطح حفاظت ارائه شده توسط دستگاه را در برابر گردو غبار ، آب و ورود سایر ذرات یا مایعات دیگر توصیف می‌کند .

شکل کلی رتبه بندی IP را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید . هر رتبه بندی با علامت اختصاری IP و به دنبال آن 2 یا 3 عدد و یا حروف شروع می‌شود . در زمان خرید اسپیکر بلوتوثی ، ایربادز ورزشی و یا یک تلفن هوشمند ضد آب و گرد و غبار به احتمال زیاد فقط دو عدد یا یک حرف و یک عدد ( مانند IPX7  یا IP67 ) خواهید دید . هر حرف یا عدد معنای خاص خود را دارد و سطح محافظت در برابر نفوذ ذرات یا مایعات خاص را توصیف می‌کند .

Ipx چیست

اولین رقم یا حرف در رتبه بندی IP ، سطح حفاظت در برابر نفوذ ذرات جامد و اجسام را توصیف می‌کند . اگر دستگاه هیچ گونه محافظتی در برابر نفوذ ذرات جامد را ارائه نمی‌دهد . اولین نماد 0 خواهد بود . حرف X به جای 0 به عنوان اولین نماد بعد از IP ( مانند IPX4 و IPX7 ) خواهد بود . این همان موردی است که هنگام جست و جوی اسپیکرهای خارجی ضد آب یا مقاوم در برابر آب (مقاوم در برابر پاشیده شدن )  و سایر تجهیزات الکترونیکی در بسیاری از توضیحات محصولات قابل مشاهده هستند .

6 سطح محافظتی در برابر نفود ذرات جامد وجود دارد . سطح 5 و سطح 6 هنگام خرید اسپیکرهای بلوتوث مطلوب هستند ، به خصوص اگر قصد دارید در کنار دریا و ساحل از آن استفاده کنید . اگر عدد اول بعد از IP شماره 5 باشد ، دستگاه از گردو غبار محافظت می‌شود اما نه به صورت کامل ، با این وجود حتی اگر گرد و غبار وارد دستگاه شود ، مقدار آن به اندازه‌ای نیست که در عملکرد آن اختلال ایجاد کند .  اگر اولین عدد بعد از IP ، 6 باشد دستگاه شما ضد گردو غبار است و در برابر آن به صورت کامل محافظت می‌شود .

نماد دوم در رتبه بندی IP ، سطح محافظت در برابر نفوذ آب است . ( نه در برابر منابع آبی دیگر )  9 سطح محافظت در برابر آب وجود دارد که در قسمت بعدی همه آن ها را توضیح خواهیم داد اگر دستگاهی ، هیچ سطحی از حفاظت در برابر نفوذ آب را ارائه ندهد ، نماد دوم در رتبه بندی IP 0 خواهد بود و اگر دستگاه از نظر مقاومت در برابر آب تست نشود ، 0 با X جایگزین می‌شود .


پیشنهاد بابلو : خرید دسته بازی موبایل تسکو با بهترین قیمت 


نماد سوم اختیاری است و همه دستگاه ها برای این رتبه بندی آزمایش نمی‌شوند . نماد سوم یک حرف (H، S، M، F یا W) است . این حروف شرایط مختلفی را که دستگاه در آن آزمایش شده است را توصیف می‌کند و اطلاعات مهمی در مورد ویژگی‌های دستگاه به شما ارائه می‌دهد . H مخفف ولتاژ بالا ، M به معنی حرکت دستگاه در حین آزمایش آب ، S نشان دهنده این است که دستگاه در زمان آزمایش آب ثابت ایستاده است ، W مخفف شرایط آب و هوایی است ، در حالی که F نشان می‌دهد که دستگاه در برابر روغن مقاوم است .

معنی رتبه بندی های IPX

رتبه بندی مقاومت در برابر آب یکی از مهم ترین عواملی است که باید هنگام خرید یک اسپیکر بلوتوثی ، هدفون ، ایربادزو هر دستگاه دیگر که از تجهیزات الکترونیکی ضد آب یا مقاوم در برابر آب استفاده می‌کنند مورد ارزیابی قرار داد .

استاندارد IPX چیست و اعداد آن به چه معناست؟

همان طور که قبلا هم به آن اشاره کردیم ، 9 سطح مقاومت در برابر آب وجود دارد و اکنون تمام آن سطوح را مرور خواهیم کرد و میزان مقاومت هر یک را توضیح خواهیم داد . برای اهداف این مقاله ، فرض می‌کنیم که دستگاه شامل اسپیکر ، هدفون و ایربادز از نظر مقاومت در برابر گرد و غبار آزمایش نشده است ( نخستین علامت در رتبه بندی IP X است و نماد دوم مقاومت در برابر آب را توصیف می‌کند ) .

  • IPX1 – دستگاهی با درجه مقاومت در برابر آب سطح 1 ، می‌تواند به مدت 10 دقیقه از قطرات آب که به صورت عمودی روی آن فرو می‌ریزد دوام بیاورد . مقدار آب معادل 1 میلی متر در دقیقه ( بارندگی) می‌باشد .
  • IPX2- دستگاهی با درجه مقاومت در برابر آب سطح 2 ، می‌تواند از سقوط قطرات آب در حالی که با زاویه 15 درجه کج می‌شود ، جان سالم به در ببرد . دستگاه 4 بار ( در چهار موقعیت ) تست شده و میزان آب آن معادل 3 میلی متر در دقیقه ( بارندگی ) است .
  • IPX3- دستگاهی با درجه مقاومت در برابر آب سطح 3 ، می‌تواند در برابر پاشیده شدن آب ( پاشیده شده توسط نازلی با سپری متعادل تایید شده توسط IEC ) دوام بیاورد . آب در زوایای مختلف تا 60 درجه اندازه گیری شده از محور عمودی پاشیده می‌شود . فشار آب 50 الی 150 کیلو پاسکال و مقدار آب پاشیده شده در طول آزمایش 5 دقیقه ، 50 لیتر است .
  • IPX4- دستگاهی با درجه مقاومت در برابر آب سطح 4 ، می‌تواند در برابر پاشیده شدن آب از هر جهتی دوام بیاورد . از همان نازل مثال قبلی می‌توان برای این آزمایش هم استفاده کرد اما محافظ باید برداشته شود . بعضی از برندهای معتبر با رتبه IPX4 شامل Bose ،Soundlink ،Revolve و VTIN می‌باشند .
  • IPX5- دستگاهی با درجه مقاومت در برابر آب سطح 5 که می‌تواند در برابر فواره های آب کوچکی توسط نازل 6.3 میلی متری در هر زاویه ای پخش می‌شود  ، دوام آورد . مدت زمان آزمایش 15 دقیقه و حجم آب 12.5 لیتر در دقیقه است .
  • IPX6- دستگاهی با درجه مقاومت در برابر آب سطح 6 ، می‌تواند در برابر فواره های آب فشار قوی که توسط نازل 12.5 میلی متری در هر زاویه ای پخش می‌شود ، دوام آورد . آزمایش 3 دقیقه  طول می‌کشد و حجم آب 100 لیتر در دقیقه است .

دستگاه هایی با مقاومت IPX5 و IPX6 در برابر آب مقاوم هستند .

IPX7- دستگاهی با درجه مقاومت در برابر آب سطح 7 می تواند ( بدون هیچ آسیبی ) در عمق یک متری ( تقریبا 3 فوتی) به مدت 30 دقیقه دوام بیاورد . تمامی دستگاه های دارای رتبه IPX7 کاملا ضد آب در نظر گرفته می‌شوند . تعداد زیادی از اسپیکر و هدفون با رتبه IPX7 در بازار موجود است که محبوب ترین آن ها عبارت است از JBL Flip 4، JBL Charge 3، UE BOOM و...

IPX8- دستگاهی با درجه مقاومت در برابر آب سطح 8 می‌تواند از غوطه ور شدن آب در عمق بیشتر از یک متر ( معمولا تا 3 متر ) دوام بیاورد . مدت زمان آزمایش با اعلام سازنده تعیین می‌شود . ( زمان از پیش تعریف شده ای وجود ندارد ) اما معمولا بیشتر از زمان آزمایش نسبت به رتبه بندی IPX7 است .

IPX9K -دستگاهی با درجه مقاومت در برابر آب K9 می‌تواند از فواره های آب بسیار شدید جان سالم به در ببرد . آب با دمای بالا ( 80 درجه سانتیگراد / 176 درجه فارنهایت ) برای آزمایش استفاده می‌شود و دستگاه از فاصله نزدیک ( 0.1-0.15 متر) پاشیده می‌شود . فشار آب قرار است بالا باشد (8-10MPa) و حجم آب پاشیده شده 14 الی 16 لیتر در دقیقه است .

اکثر اسپیکرهای بلوتوثی ، ایربادزها و هدفون های ورزشی و تلفن های هوشمند ضد آب یا مقاوم در بازار دارای رتبه بندی IPX4، IPX5، IPX6 و IPX7 هستند . همچنین می توانید برخی از هدفون ها ، اسپیکرها و قاب های محافظ تلفن با رتبه IPX8 را پیدا کنید در حالی که IPX9K در تعداد محدودی از دستگاه ها یافت می‌شود ( در تجهیزات صوتی دیده نمی‌شود )


بیشتر بخوانید : نحوه اتصال هدفون بلوتوث به دستگاه های مختلف چگونه است ؟


در زمان خرید اسپیکر ، هدفون و ایربادهای ضد آب به چه چیزی دقت کنیم ؟

حالا می دانید که هر نماد در رتبه بندی IPو IPX به چه معناست ، حدس زدن این که به دنبال چه چیزی بگردید چندان دشوار نیست . اگر به یک جفت ایرباد ورزشی نیاز دارید ، باید حداقل دارای گواهی نامه IPX4 باشد . دستگاه های دارای رتبه IPX4 در برابر پاشیده شدن آب مقاوم هستند اما بعضی از تولید کنندگان محصولات خود را ( معمولا هدفون و ایربادزها) به عنوان مقاوم در برابر تعرق توصیف می‌کنند .

راهنمای خرید اسپیکر حرفه ای ضد آب

باید بدانید که چنین رتبه بندی IP وجود ندارد که بتوان آن را مقاوم در برابر تعریق توصیف کرد ، در واقع در برابر پاشیده شدن آب مقاوم هستند (گواهی IPX4) اگر به دنبال بهترین سطح محافظتی ممکن هستید . باید به دنبال رتبه IPX7 ( دستگاه کاملا ضد آب ) یا حتی IP67 ( کاملا ضد گرد و غبار و آب ) باشید .

حتی اگر یک اسپیکر دارای گواهی نامه IPX7 باشد ، به این معنی است که روی آب شناور می‌شود . این مورد کاملا متفاوت است .

قبل از پایان دو چیز دیگر را به شما خواهیم گفت این واقعیت که برخی از دستگاه ها دارای گواهی IPX7 یا IPX8 هستند ( کاملا ضد آب و غوطه ور در آب هستند ) به این معنی نیست که دارای گواهی IPX6 یا IPX5 هستند . ( لازم نیست در برابر فواره های آب مقاوم باشند ) دستگاه های IPX7 و IPX8 باید برای رتبه بندی IPX5 و IPX6 نیز آزمایش شوند . اگر آن ها برای هر دو تست شوند ، شما رتبه IPX را به مانند IPX6/IPX8 خواهید دید .

هنگام بررسی رتبه بندی IP و IPX مراقب باشید اگر خط فاصله بین IP یا IPX و شماره وجود دارد ، این رتبه بندی جعلی و نامعتبر است . بنابراین ، اگر چیزی مانند IPX-7 یا IP-68 مشاهده کردید به سازنده آن محصول اعتماد نکنید چرا که این رتبه بندی معتبر نیست البته بعضی اوقات ممکن است اشتباه چاپی باشد اما با این حال بسیار مراقب باشید .

خرید هندزفری سیمی با کیفیت ، با گارانتی و ضمانت از فروشگاه اینترنتی بابلو

استانداردهای IPX

IPX1

دستگاه می تواند به مدت 10 دقیقه از قطرات آب که به صورت عمودی روی آن فرو می ریزد دوام بیاورد .

IPX2

دستگاه از سقوط قطرات آب در حالی که با زاویه 15 درجه کج می شود ، جان سالم به در می برد .

IPX3

دستگاه در برابر پاشیده شدن آب در زوایای مختلف تا 60 درجه از محور عمودی مقاوم است.

IPX4

دستگاه در برابر پاشیده شدن آب در هر زاویه ای و به طور کلی در برابر آب و تعریق مقاومت می‌کند.

IPX5

دستگاه  در برابر فواره با نازل 6.3 میلی متر در هر جهتی مقاومت می‌کند

IPX6

دستگاه  در برابر فواره با نازل 12.5 میلی متر در هر جهتی مقاومت می‌کند

IPX7

 ( بدون هیچ آسیبی ) در عمق یک متری ( تقریبا 3 فوتی) به مدت 30 دقیقه دوام بیاورد .این دستگاه کاملا ضد آب است.

IPX8

از غوطه ور شدن آب در عمق بیشتر از یک متر ( معمولا تا 3 متر ) دوام می آورد  . این استاندارد نسبت به IPX7 از قابلیت ضد آب بهتری برخوردار است.

سوالات متداول شاخص های نفوذپذیری IPX

ما در این مقاله به طور کامل استانداردهای موجود برای لوازم الکترونیکی را توضیح دادیم که می‌تواند به شما در انتخاب لوازم الکترونیکی اورجینال و معتبر کمک کند همچنین مواردی را هم که باعث می‌شود این استانداردها جعلی باشد را هم به شما اعلام کردیم در ادامه سوالات پرتکراری که توسط کاربران پرسیده شده را هم با هم مرور خواهیم کرد . پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید .

سوالات متداول شاخص های نفوذپذیری IPX

رتبه بندی IPX چیست؟

استاندارد IPX سطح حفاظت یک دستگاه خاص در برابر نفوذ آب را توصیف می‌کند . علامت IPX با یک عدد 0-8 نمایش داده می‌شود ( 0 – اصلا محافظت نمی شود ، 8- کاملا ضد آب و قابل غوطه شدن در آب تا عمق 3 متر یا 9 فوت) است .  این آزمایش با آب شیرین انجام می‌شود .

اگر دستگاه دارای رتبه IPX7 یا IPX8 به این معنی نیست که می‌تواند از غوطه ور شدن در آب شور جان سالم به در ببرد همچنین اگر دستگاه دارای رتبه IPX7 یا IPX8 است به این معنی نیست که دارای رتبه / گواهینامه IPX6 نیز می باشد ( اگر در آب غوطه ور باشد ، لزوما در برابر فواره آب فشار قوی مقاوم نیست )

بهترین رتبه بندی IPX چیست؟

رتبه بندی IPX6، IPX7 و IPX8 بالاترین سطح حفاظت در برابر نفوذ آب را ارائه می‌دهند . بسته به نیاز خود ، باید به دنبال رتبه بندی IPX متفاوتی باشید . اگر به چیزی برای شنا کردن نیاز دارید پس باید دستگاهی را انتخاب کنید که در آب غوطه ور باشد (IPX7 یا IPX8)

رتبه بندی IPX7 به چه معناست ؟

دستگاهی با درجه کیفی IPX7 تا نیم ساعت به طور کامل در آب با عمق 1 متر ( 3 فوت ) غوطه ور می‌شود . این دستگاه پس از غوطه ور شدن ، قابل استفاده است اما پیشنهاد این است قبل از استفاده آن را خشک کنید .

آیا استاندارد IP68 برای شنا ایمن است ؟

دستگاهی با استاندارد IP68 کاملا ضد گرد و غبار و آب است ( قابلیت غوطه ور شدن در آب تا عمق 3 متر برای بیش از 30 دقیقه ) بنابراین بله ، رتبه IP68 برای شنا کردن کاملا ایمن است با این حال اگر تعدادی هدفون بلوتوث با رتبه IP68 و یک گوشی با رتبه مشابه دارید و می‌خواهید از آن ها برای شنا استفاده کنید ، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید . سیگنال بلوتوث به خوبی به آب واکنش نشان نمی‌دهد و حتی اگر فاصله بین گوشی و هدفون شما کم تر از 5 فوت باشد ممکن است قطع شود .

آیا می توان با استاندارد IPX7 شنا و دوش گرفت ؟

جواب این سوال هم ساده است ، بله شما می‌توانید . رتبه بندی IPX7 نشان می‌دهد که دستگاه کاملا ضد آب است و به مدت 30 دقیقه در آب تا عمق 1 متری فرو می‌رود برای یک دستگاه کاملا ضد آب ، پاشیدن آب نباید مشکلی ایجاد کند . ده ها اسپیکر بلتوث با استاندارد IPX7 وجود دارد .

آیا می توانید با AfterShokz Aeropex شنا کنید ؟

هدفون های AfterShokz Aeropex bone-conduction دارای گواهی IP67 هستند آن‌ها کاملا ضد گرد و غبار و آب هستند که آن ها را برای شنا کردن کاملا ایمن می‌کند . با این حال ، هدفون‌های Aeropex بلوتوثی هستند و سیگنال بلوتوث را از طریق آب و همچنین در هوا حرکت نمی‌کند ( مولکول های آب سیگنال بلوتوث را ضعیف می‌کنند ) بنابراین هدفون از آب جان سالم به در می برد اما قرار نیست از موسیقی آن هم به صورت بی سیم لذت ببرید .

اگر به دنبال هدفون هایی هستید که در زمان شنا کردن موسیقی پخش کنند ، باید به دنبال خرید هدفون با رتبه IP68 یا IP67 و با حافظه داخلی باشید . چیزی شبیه به AfterShokz Xtrainerz.

شناگرها از چه هدفونی استفاده می کنند ؟

ما دقیقا نمی دانیم که مایکل فلپس و سایر اعضای تیم های شنا از چه نوع هدفونی استفاده می‌کنند ( و فکر نمی‌کنیم هنگام شنا از هدفون استفاده کنند ) اما می توانیم به شما توصیه کنیم به دنبال هدفون با استاندارد IPX7 و IPX8 باشید . ( ترجیحا IP67 و IP68 ) همچنین باید به دنبال هدفون با باتری داخلی و نوعی حافظه داخلی باشید مواردی مانند AfterShokz Xtrainerz یا Sony NWWS413LM برای شنا کردن عالی هستند .

بعضی از اشخاص محصولات H2O را توصیه می‌کنند ( مانند SURGE Sportwrap+) اما آن ها به اندازه دو مدل قبلی بی دردسر نیستند . به طور خلاصه ، این تمامی مواردی بود که می‌توانستیم در مورد استاندارد و رتبه بندی های IP و IPX به شما توضیح دهیم . اگر سوال دیگری در مورد رتبه بندی IP و IPX دارید حتما آن را با ما درمیان بگذارید؟

موفق باشید! تایپ کنید و از بازی کردن لذت ببرید.

همچنین بخوانید
چه گیمر باشید و چه عاشق موسیقی ، یک هدست می‌تواند یک همراه عالی برای شما باشد . می‌دانید که انواع مختلفی از هدست‌ها و هدفون‌ها وجود دارد . قطعا نام هدست‌های گیمینگ را شنیده اید هر گیمر حرفه‌ای بدنبال یک هدست بازی است .اما آیا تفاوتی بین هدست گیمینگ و معمولی وجود دارد ؟ به بیان ساده ، چند تفاوت کلیدی وجود دارد که در این مقاله به طور کامل به آن‌ها می پردازیم و این که ارزش خرید یک هدست بازی نسبت به یک هدست معمولی چگونه است ؟ ما سعی خواهیم کرد به این سوال اساسی یک پاسخ کامل دهیم.
انتخاب هدست‌های گیمینگ راه حل مفیدو کاربردی برای هر یک از نیازهای صوتی شما در بازی است . اما ، مانند هر نوع فناوری دیگر ، گزینه‌هایی هم در بازار وجود دارند که معیارهای انتخاب هدست گیمینگ در آن‌ها وجود ندارد و حتی در مواقعی خرید یک هدفون معمولی بهتر از خرید یک هدست گیمینگ بی کیفیت می‌باشد . برای این که پول خود را به درستی خرج کنید ، یک راهنمای خرید هدست گیمینگ کامل از عوامل و سوالاتی که باید به آن پاسخ داده می‌شد را آماده کرده ایم که امیدوار هستیم با خواندن آن موارد و نکات موجود را یادداشت کنی
هدفون های بی سیم هدفون هایی هستند که بدون استفاده از سیم یا کابل به دستگاهی مانند تلفن هوشمند ، بلندگوی استریو ، کنسول بازی ، رایانه و سایر دستگاه های الکترونیکی متصل می‌شوند هدفون های بی سیم بسته به دستگاه ، سیگنال های صوتی را از طریق فرکانس‌های رادیویی یا IR ( مادون قرمز ) منتقل می‌کنند .
موارد بسیار زیادی است که بهتر است در مورد استفاده از هدفون و ایربادز‌ها به صورت مشترک بدانید و این که چگونه می‌توان با این موضوع به درستی برخورد کرد.همه ما این را می‌دانیم که چقدر شیرین و جذاب است وقتی دو نفر یک جفت هدفون را با هم استفاده می‌کنند ، انگار و نه انگار در این دنیا حضور دارند و بیشتر در دنیای خودشان هستند با این حال اگر قصد دارید با عزیزانتان این کار را انجام دهید بهتر است دوباره فکر کنید.حتی اگر فکر می کنید همه چیز را در مورد کسی می دانید ، نمی توانید در مورد بهداشت و سلامت
در این مقاله هر آن چیزی که لازم است شما در مورد مضر بودن و نبودن هدفون برای گوش و نحوه جلوگیری از آسیب به آن هنگام استفاده را بدانید به شما اعلام خواهیم کرد . احتمالا تا به امروز فقط برای شنیدن صدای زنگ تلفن همراه ،  ایربادزهای خود را در می آوردید ، موضوعی که قرار است به شما بگوئیم ممکن است ترسناک باشد و می تواند شما را به فکر فرو برد که به گوش خود تا به امروز آسیب رسانده اید یا خیر . صدای زنگ تلفن همراه ، گوش شما را نجات نخواهد داد ، چرا که دیگر کار از کار گذشته است و قطعا نگرانی هم خواهد دا
هدفون‌های زیادی در بازار وجود دارند و گزینه‌های زیاد دیگری هم هستند که قرار است در این مقاله به طور کامل به آن‌ها بپردازیم.هدفون‌ها بیشتر از یک دستگاه معمولی برای پخش موسیقی هستند و بعضی از کاربران حتی به عنوان یک پوشش از آن‌ها استفاده می کنند و یک راه بسیار عالی برای استفاده از تلفن همراه به شمار می‌روند، اگر آشنایی کاملی با هدفون‌ها ندارید و تازه کار هستید ما در اینجا قصد داریم تا با یک راهنمای کامل به شما کمک کنیم تا یک هدفون با کیفیت خریداری کنید
ثبت دیدگاه
ثبت امتیاز :
captcha