آیا باتری گوشی برای سلامتی خطرناک است ؟مواد سمی باتری

دانستن این موضوع که باتری‌های موبایل چه آسیبی می‌توانند به سلامت انسان‌ها وارد کنند بسیار مهم است و دانستن این که چگونه می‌توان از این خطرات جلوگیری کرد بسیار مهم تر خواهد بود چرا که برای ساخت باتری های لیتیومی از انواع ذرات و مواد سمی مختلف استفاده می شود که این مواد سمی در صورت اشتباه شما ، هم برای کودکان و هم برای افراد بزرگ سال می‌تواند خطرناک باشد .

در کشورهای مدرن و امروزی مقررات بسیار محکمی برای دفع باتری های لیتیومی وضع شده است که این مقررات محیط زیست را از آلودگی آن ها در امان نگه می‌دارد . در ادامه به صورت کامل و جزء به جزء در رابطه با خطرات باتری گوشی و مواد سمی آن توضیح خواهیم داد ، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید .

مایع درون باتری گوشی چه نام دارد؟

سوال اینجاست که آیا می‌دانستید که ماده سیاهی در داخل باتری لیتیومی وجود دارد یا خیر؟ آیا از قبل مقاله ای راجع به آن خوانده بودید ؟ چرا این ماده سیاه در باتری های لیتیومی بسیار مهم است ؟

ماده سیاه داخل باتری

باتری‌های لیتیومی از فلزات ارزشمندی مانند لیتیوم ، مس ، منگنز ، کبالت و نیکل ساخته شده است . زمانی که یک باتری خراب می‌شود . باتری را می‌توان جمع آوری به صورت کامل تخلیه و سپس آن را خرد کرد تا آماده بازیافت شود . (شرکت‌هایی که باتری ها را جمع آوری و به ماده سیاه تبدیل می‌کنند به عنوان shredders یا خرد کننده) شناخته می‌شوند .


پیشنهاد بابلو : خرید اینترنتی لوازم جانبی موبایل مناسب برای انواع برندها و همراه با گارانتی !


ماده سیاه داخل باتری گوشی چیست؟

حامل فلزات ارزشمندی است که آندها یا کاتدهای باتری (گران‌ترین بخش باتری) را تشکیل می‌دهند . رنگ سیاه معمولی به دلیل غلظت بالای گرافیت موجود در آند باتری است که رنگ سیاه بسیار تیره ای را تشکیل داده است .

جرم سیاه حدود 40 تا 50 در صد وزن کل یک باتری EV را تشکیل می‌دهد . موادی مانند بایندر ، مس ، الکترولیت ها ، پلاستیک ، آلومینیوم و فولاد قبل از بازیافت توسط دستگاه های خردکن جدا شده و باقیماندده مخلوطی از مواد هستند که به رنگ سیاه بوده و لکه نقره ای در سراسر آن پاشیده شده است .

بازیافت کننده‌ها جرم سیاه را از پردازنده‌های پیشین گرفته و دوباره به فلزاتی به عنوان کالای قابل فروش تبدیل می‌کنند و در نتیجه زنجیره تامین فلز باتری را می‌چرخانند .

مواد سمی باتری گوشی چیست و از چه ساخته شده است ؟

دو فرایند اساسی برای تولید توده سیاه رنگ وجود دارد :

  • پیرو متالوژی : برخی از تولید کنندگان انبوه این ماده سیاه رنگ از دمای بالا برای سوزاندن مواد ناخواسته مانند پلاستیک و الکترولیت باقی مانده استفاده می‌کنند . این ماده می‌تواند مواد بسیار سمی ، تشعشعات و زباله های خطرناکی را ایجاد کند که باید جمع آوری یا کاهش یابد و منجر به مواد بازیافتی کم تری شود .

  • هیدرومتالوژی : بسیاری از تولید کنندگان از تکنیک ها مبتنی بر محلول استفاده می‌کنند مانند آب ، مواد شیمیایی و الکتریسیته برای خرد کردن و جدا کردن مواد از باتری استفاده می‌کنند . این امر نیاز به کوره های آلاینده ندارد و پردازش انرژی فشرده را از بین می‌برد و توده سیاه کربن کم تری تولید می‌کند .

چه فلزاتی در یک تن جرم سیاه وجود دارد ؟

ترکیب دقیق توده سیاه باتری‌های لیتیوم یونی، بسته به عوامل مختلف مانند نوع باتری و دستورالعمل سازنده، متفاوت است. معمولاً ترکیبات لیتیوم، کبالت، نیکل و منگنز در انواع باتری‌های لیتیوم یونی در جهان بیشترین مقدار را دارند. به عنوان نمونه‌ای از ترکیب توده سیاه، می‌توان به لیتیوم، کبالت، نیکل، مس، آلومینیوم، آهن و منگنز اشاره کرد. با این حال، درصدهای ترکیبات بسته به منبع و روش بازیافت ممکن است متفاوت باشد. شرکت‌های بازیافتی ، توده سیاه را بر اساس محتوای فلزات ارزیابی‌شده و ترکیب مواد دیگر خریداری می‌کنند.

داخل باتری لیتیومی

یک ترکیب توده سیاه شامل (% وزنی) موارد زیر است :

ترکیبات لیتیوم: 2-6٪

کبالت: 5-20٪

نیکل: 5-15٪

مس: 3-10٪

آلومینیوم: 1-5٪

آهن: 1-5٪

منگنز: 2-10٪

باقیمانده: گرافیت، با ورقه های آهن، آلومینیوم و مس

بازیافت توده سیاه گام اساسی در تولید مسئولانه باتری‌های لیتیوم یونی است و برای ایجاد زنجیره تامین دایره‌ای پایدار برای فلزات باتری و اطمینان از تولید مناسب آن بسیار مهم است. این کار به دلیل افزایش تولید باتری‌های لیتیوم یونی و همچنین نگرانی‌های محیط زیستی درباره بازدارندگی در آلودگی زمین ایجاد شده است.

بعضی از سازندگان باتری‌های لیتیوم یونی از ترکیبات مختلف استفاده می‌کنند تا خصوصیات خاص خود را به دست آورند. هر سازنده همچنین «دستور العمل» خاص خود را برای کاتدها، فاکتورهای نوع،شکل سلول و همچنین نوع ماژول و مونتاژ بسته برای کاربردهای مختلف (تلفن‌های همراه، لپ‌تاپ، وسایل نقلیه الکتریکی و غیره) دارد.

در مقابل، با توجه به نگرانی‌های محیط زیستی، شرکت‌های تولید کننده باتری ، نسبت به کاهش استفاده از فلزات گران قیمت و خطرناک همچون کبالت و جایگزین کردن آن با فلزات دیگر همچون آلومینیوم و منگنز علاقه‌مند شده‌اند. به هر حال، شکل نهایی ترکیب دقیق توده سیاه بستگی به عوامل مختلف دارد و در هر صورت، بازیافت توده سیاه باتری‌های لیتیومی ، گام مهمی در جهت حفظ منابع طبیعی و کاهش پسماندهای الکترونیکی است.


بیشتر بخوانید : 12 ترفند برای افزایش طول عمر باتری گوشی


علائم مسمومیت با باتری  گوشی

باتری های لیتیوم یونی که در بسیاری از دستگاه های الکترونیکی استفاده می‌شوند، در کل برای استفاده امن طراحی شده اند. با این حال، در صورت خوردن این باتری ها، ممکن است علائم مسمومیت شامل تهوع، استفراغ، درد شکم و دیگر علائم مشابه ظاهر شوند. در صورت بلعیدن باتری لیتیوم، بهتر است فوراً به پزشک مراجعه کنید و اگر علائم شدیدی ظاهر شد، فوراً به مرکز پزشکی نزدیک خود مراجعه کنید.

شناخت علائم مسمومیت باتری لیتیوم بسیار حیاتی است. این موضوع باعث می‌شود مشکل را در سریع ترین زمان ممکن حل کنید و به سرعت کمک رسانی کنید. معمولاً کودکان بیشترین تأثیر را از مسمومیت باتری لیتیوم دارند زیرا به طور تصادفی سلول ها را بلعیده و نمی‌توانند به شما بگویند که چه اتفاقی افتاده است. بنابراین، شناخت علائم می‌تواند کمک بسیاری به شما کند.

مسمومیت باتری لیتیوم می‌تواند باعث تحریک و سوختگی در دهان شود و همراه با گفتار نامفهوم شخص مسموم شده باشد. همچنین، ممکن است تورم در آنکل، پا و ساق مشاهده شود. در این حالت، شایع است که ضعف، لرزش و راه رفتن اسپاسمی نیز بوجود آید. کاهش قابل توجه در توانایی ذهنی، شل شدگی عضلانی و اسپاسم نیز برخی از علائم هستند که باید با مسمومیت باتری لیتیوم تجربه شود.

گاهی اوقات، به تنهایی ، خوردن ، دلیل مسمومیت باتری نیست. اگر مقدار گسترده ای از باتری یا محتوای آن تنفس شود، مسمومیت رخ می‌دهد. دود حاصل از سلول های سوخته نیز می‌تواند منجر به مسمومیت شود. در این حالت، شایع است که علائمی مانند دشواری در خواب، گفتار نامفهوم و ضعف در پاها را تجربه کنید. سردرد، شل شدگی عضلانی، برونشیت و خارش در پوست نیز ممکن است نتایج آن باشد. برخی افراد ممکن است ضعف عمومی داشته باشند یا پنومونی را تجربه کنند. راه رفتن اسپاسمی، کاهش قابل توجه در توانایی ذهنی و بی حس شدن در انگشتان پا و دست نیز علائم مربوط به این نوع مسمومیت هستند.

خطرات باتری ها برای سلامتی

موارد زیادی از کودکانی که به دلیل خوردن باتری های لیتیوم یونی آسیب های جدی دیده اند و حتی باعث مرگ شده اند، وجود دارد. این سلول ها بسیار کوچک هستند و خوردن آن ها برای کودکان بسیار آسان است. در بسیاری از اشیاء خانگی دیده می‌شوند، از جمله در اسباب بازی ها، کنترل از راه دور، دوربین ها، ماشین حساب، کفش، ترمومتر، جواهرات و ....

این باتری‌ها ممکن است در مری قرار گیرند و باعث حس سوختگی در منطقه ای که باتری گیر کرده است شوند. خطر این وجود دارد که کودک به علت بلعیدن باتری، خونریزی شدیدی داشته باشد که در نهایت به مرگ منجر شود. آسیب بافت نیز ممکن است به علت بلعیدن باتری رخ دهد و کودک نیاز به تغذیه از طریق لوله داشته باشد. تارهای صوتی نیز ممکن است از بین برود. به طور خلاصه، کودک ممکن است با مشکلات زیادی مواجه شود که نیاز به جراحی خواهد داشت. در چنین مواردی، موارد بهبود بسیار طولانی خواهد بود.

مواد سمی باتری

آسیب های ناشی از گیر کردن باتری در مری ممکن است در فقط دو ساعت آغاز شود. بنابراین، در آوردن باتری در این بازه زمانی حائز اهمیت است. با این حال، مشکل این است که گاهی اوقات علائم ، کمی به زمان نیاز دارند تا ظاهر شوند. حتی اگر باتری به محل مناسب رسیده باشد تا باعث آسیب شود، ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد تا مشکل پیدا شود. کودکانی که این سلول ها را بلعیده اند، عموماً خیلی جوان هستند تا توضیح دهند که چه اتفاقی افتاده است و علائم ممکن است به عنوان یکی از بسیاری از بیماری های رایج دوران کودکی نادیده گرفته شود.


خرید کابل شارژر موبایل با بهترین کیفیت و قیمت ها در فروشگاه بابلو 


بعد از دیدن علائم مسمومیت باتری لیتیومی چه کاری انجام دهیم؟

در صورتی که کسی باتری را بلعیده باشد، باید به دنبال درمان اورژانسی آن بگردید. به دنبال کمک پزشکی فوری باشید. از تلاش برای افزایش استفراغ فرد خودداری کنید مگر اینکه پزشک مربوطه دستور دهد. شخص می تواند شیر یا آب بخورد، مگر اینکه پزشک مربوطه این را ممنوع کرده باشد.

اگر شخص از دود سلول تنفس کرده باشد، مطمئن شوید که سریعا آن را به هوای آزاد منتقل کنید. اگر شخص به دلیل شکست باتری با محتوای آن در تماس باشد، منطقه تماس گرفته شده حداقل با آب 15 دقیقه شسته شود.

قبل از اینکه به اورژانس زنگ بزنید، نوع باتری را که بلعیده شده است همراه با زمانی که مصرف شده و مقدار مصرف شده را باید بدانید. اگر همچنین از مقدار بلعیده شده آگاه هستید، خیلی مفید خواهد بود. وقتی به آنها زنگ می زنید، آنها به شما مراحل فوری را قبل از رسیدن فرد به اورژانس می‌گویند. مطمئن شوید که همه دستورالعمل های تیم اورژانس را به دقت دنبال کنید.

به سرعت به اورژانس بروید. در اورژانس، علائم حیاتی بیمار شامل فشار خون، دمای بدن، نرخ تنفس و نرخ پالس نظارت می‌شود. در اینجا نیاز به انجام پرتو X جهت اطمینان از عدم گیر کردن باتری در هر جای مری انجام می‌شود. به طور معمول، اگر سلول از مری عبور کند، بدون هیچ مشکلی با مدفوع خارج خواهد شد. با این حال، اگر در مری گیر کند، ممکن است در یک بازه زمانی کوتاه منجر به تشکیل یک حفره در آن ناحیه شود.

حین درمان، بیمار ممکن است نیاز به اندوسکوپی بالایی داشته باشد که در آن لوله و دوربین از دهان به مری و شکم عبور پیدا کرده و باتری را از جای گیر کرده خارج کند.


خرید دسته بازی موبایل مناسب برای تمامی گوشی ها در فروشگاه بابلوسون


گاهی اوقات نیاز به برونشوسکوپی وجود دارد. در این حالت، دوربین و لوله از گلو تا رسیدن به ریه ها و مجاری هوایی فشار داده شده و در صورت گیر کردن باتری در مجاری تنفسی، آن را حذف خواهد کرد. سایر علائم نیز به طور مطابق با آن درمان خواهند شد.برای بهبود بخشیدن به بیمار، به عوامل مختلفی نظیر مقدار سمی که هضم شده و میزان زمان برای درمان، نیاز است. هرچه زودتر درمان پزشکی انجام شود، فرصت بهبودی بالاتر خواهد بود. درمان سریع برای بهبودی کامل بسیار مهم است.

چرا باتری لیتیومی به عنوان یک زباله خطرناک است؟

طبق اعلام کشور ایالات متحده آمریکا ، باتری های لیتیوم یون برای محیط زیست خطرناک نیستند . بطور کلی، باتری ها توسط دولت فدرال به عنوان زباله غیرخطرناک دسته بندی می‌شوند و باتری ها برای هر نوع دفع در جریان عادی زباله شهری ایمن هستند.

زغال باتری

با این حال، نوع دیگری از باتری ها دارای فلزات سمی مانند کادمیوم هستند. فلزات موجود در باتری های لیتیوم یونی عبارتند از:

  • آهن
  • نیکل
  • کبالت
  • مس

این فلزات به عنوان مواد ایمن برای مسائل مرتبط با محل دفن یا حتی سوزاندن در نظر گرفته شده اند. به طور شگفت انگیز، باتری لیتیوم یونی شامل نوع یونی لیتیوم است، اما هیچ فلز لیتیمی ندارد.

در عین حال، همه اینها به معنای این نیست که هر کسی می‌تواند بطور دلخواه باتری های بیش از دو میلیون تایی را در هر جریان زباله دور بیندازد. برای اروپایی ها، دیدگاه آنها در مورد دفن باتری های لیتیوم یونی بسیار تاریک است.

برای آنها، محصولات مانند باتری‌های لیتیوم دارای ارزش بازیافت هستند و پرت کردن بیش از دو میلیارد باتری در سال به سادگی به تلف کردن منابع تلقی می‌شود، به خصوص در زمانی که ایالات متحده در بسیاری از موارد خودشان در حال نابودی زمین های خودشان هستند.

محاسبات نشان می‌دهد که بین هشت هزار الی نه هزار تن کبالت در سال ، برای تولید باتری‌های لیتیوم استفاده می‌شود. هر چند باتری حدود ده تا سیزده درصد کبالت در خود دارد.براساس بخش های زیادی از امنیت زیست محیطی، اتحادیه اروپا (EU) در واقع از ایالات متحده جلوتر است زیرا قانون بازیافت باتری را تصویب کرده است.

مقررات دفع باتری لیتیومی در کشورهای مدرن چیست ؟

بطور کلی، سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده (EPA) قوانین دفع باتری های کم حجم را نظارت نمی‌کند. با این حال، دفع باتری های با حجم بزرگ تحت قوانین جهانی مربوط به مواد خطرناک رسماً نظارت می شود.

در حال حاضر، باتری های لیتیوم پس از استفاده دور انداخته نمی‌شوند. اگرچه هیچ قانون فدرالی برای دفع باتری های لیتیوم یونی وجود ندارد، با این حال هر ایالت یا منطقه می‌تواند دستورالعمل های خود را برای دفع باتری‌ها تعیین کند.

باتری های استفاده شده تجاری باید قبل از دفع نهایی در وضعیت تخلیه قرار گیرند. یک سلول لیتیوم بزرگ در صورت رسیدن ولتاژ آن به دو ولت یا کمتر از دو ولت تحت جریان C/100 تخلیه شده تلقی می‌شود.( C نرخ ظرفیت باتری در ساعت آمپر است.)

پس از تخلیه، مقادیر بزرگ باتری‌های لیتیوم یونی می‌توانند به صورت ایمن به یک مرکز دفع مواد خطرناک برای سوزانده شدن منتقل شوند. با این حال، شرکت های کمی توانایی بازیافت باتری های لیتیوم یونی را دارند.

علاوه بر این، سوزاندن باتری ها و سلول های لیتیوم توسط مصرف کنندگان مجاز نمی‌باشد و باید به درستی اجرا شود. قوانین و مقررات مربوط به دفع و بازیافت باتری‌های لیتیوم از کشور به کشور و از ایالت به ایالت متفاوت است. همانطور که پیش از این اشاره شده است، هر شهروند قبل از دفع باتری‌های لیتیوم یونی خود باید قوانین و مقررات ایالت خود را بررسی کند.

نتیجه گیری

باتری گوشی برای سلامتی خطرناک نیست، با این حال برخی از باتری‌ها مانند باتری های لیتیوم یونی حاوی فلزات سمی مانند کادمیوم هستند. فلزات موجود در باتری های لیتیوم یونی شامل آهن، نیکل، کبالت و مس هستند. این فلزات به طور کلی برای مسائل مرتبط با دفن در زباله و یا سوزاندن ایمن تلقی می‌شوند. با این حال، هر کسی قبل از دفع باتری‌های خود باید قوانین و دستورالعمل‌های مربوط به دفع باتری‌ها را در ایالت خود بررسی کند. همچنین می توانید برای خرید باتری موبایل به صورت اورجینال و با گارانتی تعویض سی روزه در فروشگاه بابلو سفارش خود را ثبت کنید .

باتری‌های لیتیوم یونی باید به طور صحیح دفع شوند . برای دفع باتری‌های لیتیوم یونی، باید آنها را در حالت تخلیه قرار داد و سپس به مراکز دفع مواد خطرناک مناسب ارسال کرد. همچنین، باید به یاد داشته باشید که سوزاندن باتری‌های لیتیوم یونی در خانه مجاز نیست و باید در مراکز دفع مواد خطرناک مناسب انجام شود.

همچنین بخوانید
آیا از عمر باتری کم خود در اندروید رنج می‌برید ؟ در ادامه با ما همراه باشید و نکات گفته شده را دنبال کنید تا بتوانید انرژی بیشتری از باتری خود دریافت کنید . وظایفی که گوشی های هوشمند انجام می‌دهند بیش از هر زمان دیگری هستند و برای انجام شدن نیازهای در حال توسعه ، پردازنده ها قدرتمند تر شده اند و صفحه نمایش ها بزرگ تر شده اند .متاسفانه باتری های لیتیوم یون پیشرفت چندانی نکرده اند و این مورد به شما اجازه می‌دهد تا برای به حداکثر رساندن طول عمر باتری خود ، تنها ویژگی های نرم افزاری را مورد ارزی
باتری ها زندگی مدرن را از تلفن های هوشمند گرفته تا خودروهای برقی تامین می‌کنند . اما چگونه آن ها برق را ذخیره می‌کنند و چرا به اندازه کافی دوام نمی‌آورند ؟ و همان طور که سامسونگ ممکن است از خود بپرسد ، چرا باتری ها منفجر می‌شوند ؟ عمر باتری به معنای واقعی کلمه یک مسئله بسیار حساس است . همانطور که شرکت سامسونگ با وحشت به دنبال اختراعات جدید محصولات خود است .
با بزرگ تر شدن باتری‌ها ، دستگاه ها از نظر انرژی کارآمدتر می‌شوند ، اما خالی شدن باتری همچنان برای اکثر کاربران یک نگرانی است . طبیعت فناوری چنین است ، اما این بدان معنا نیست که باید چندین بار در روز تلفن هوشمند خود را به برق متصل کنیم . اگر باتری گوشی شما سریع تر از آنچه باید خالی می‌شود ، شناسایی مقصران و یافتن راه حل ها ارزش تلاش کردن را خواهد داشت .
من و شما می‌دانیم که هیچ وقت هیچ چیزی ماندگار نیست و دقیقا این موضوع در رابطه با باتری های گوشی‌های هوشمند هم کاملا صدق می‌کند ما هنوز نتوانستیم از یک منبع انرژی نامحدود استفاده کنیم بنابراین فعلا باید امید به زندگی محدود داشته باشیم بیشتر مواقع باتری های موبایل بین 300 الی 600 سیکل ، از ظرفیت خود را از دست می‌دهند . پس از آن ، همه چیز می‌تواند بسیار تحریک کننده باشد .
ثبت دیدگاه
ثبت امتیاز :
captcha