راهنمای کامل خرید انواع میکروفون کامپیوتر و گوشی موبایل

یک میکروفون کامپیوتر و موبایل ، دستگاهی است که امواج صوتی را بر روی هوا انتخاب کرده و آن‌ها را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند. شاید شما در حال حاضر به دنبال یک میکروفون برای نیازهای ضبط خودتان باشید و نمی دانید که دقیقا هر مشخصاتی چه معنایی دارد و کدام نوع میکروفون می‌تواند نیازهای شما را برآورده کند. در این مقاله به تمامی آن ها می پردازیم و به شما کمک می‌کنیم تا تصمیم بگیرید که آیا این نوع میکروفون برای شما مناسب است یا خیر.

قطعا اگر من جای شما بودم به دقت نشسته و ادامه این مقاله را می خواندم چرا که قرار است به نکات بسیار جذابی اشاره کنیم پس پیشنهاد می کنیم تا انتهای آن همراه ما باشید .

سه میکروفون اصلی برای ضبط همراه با کاربرد آن‌ها

براساس نحوه‌ای که صداها را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کند، سه نوع میکروفون وجود دارد، شامل داینامیک، ریبون و کاندنسر است.

انواع میکروفون

میکروفن ضبط کندانسور - در ضبط جزئیات صوتی ظریف و صداهای کافی خوب است

ویژگی آن شامل یک پلاستیک رسانا نازک است که نزدیک به یک تکیه گاه فلزی قرار دارد. این تنظیم مانند یک خازن عمل می‌کندو با فشار صدا ، پلاستیک را لرزانده و باعث تغییر خازن شده و خروجی صوتی را تولید می‌کند. این موضوع ، برای ضبط دقیق ، در استودیو بسیار عالی است چرا که از خازن استفاده می‌کند و کیفیت و وفاداری صدا را بهبود می‌بخشد.

برای دید عمیق تر شما ، این نوع میکروفون دارای دو زیر مجموعه است، که شامل میکروفن کاندنسر بزرگ و میکروفن کاندنسر کوچک می‌شود. می توان ، به وضوح بر اساس نام آن ها تفاوتشان را متوجه شد .

ویژگی‌ها :

دامنه فرکانس گسترده از 20Hz تا 20،000Hz

حساس به جزئیات صدا

حساسیت به ورودی پایین

استفاده :

همانطور که بیشتر اوقات با آن مواجه هستیم ، میکروفون کاندنسر بسیار حساس به صدا است، بنابراین می‌تواند جزئیات صوتی ریز و فراوانی را ضبط کند  . این میکروفون حرفه‌ای می‌تواند آواز و صدای بالا را ضبط کند و همچنین می‌تواند به ضبط سازهای صوتی به ویژه در استودیو کمک کند.


پیشنهاد بابلو : خرید اینترنتی موس گیمینگ مناسب برای انواع بازی های کامپیوتری همراه با قیمت مناسب !


میکروفون داینامیک – بهترین گزینه برای ضبط صدا به صورت زنده

میکروفون ضبط دینامیک، با استفاده از فرایندی به نام القای الکترومغناطیسی، امواج صوتی را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کند. یک پیچ هادی به داخل کپسول متصل شده است. زمانی که صدا به پشته میکروفون می‌رسد، پلاستیک به لرزش در می‌آید و پیچ را در یک میدان مغناطیسی حرکت می‌دهد و ولتاژ AC را تأمین می‌کند.

ویژگی‌ها:

- پاسخ فرکانس خام،  همچنان قابل استفاده است.

- محکم و قابل اعتماد.

- مقاومت ، بیشتر از کاندنسر بوده و قابلیت کار با دمای بالا، پایین و رطوبت بالا را دارد.

- در زمان ضبط ، منابع بلند صدا از بین نمی‌برد.

کاربرد:

با توجه به حساسیت کمتر آن، این نوع میکروفون مناسب برای کار به عنوان رکوردر میکروفون  ، خارج از ساختمان در موارد Live ، مناسب برای مواردی مانند کنفرانس خبری، کنسرت موسیقی یا گفتگو در محل است.

میکروفون ریبون - صدای دقیق را ضبط می‌کند اما نویز اتاق و صداهای آف-آکس را رد می‌کند.

میکروفون ریبون برای ضبط ، به دسته میکروفون‌های دینامیک تعلق دارد، اما به دلیل نحوه کار و صدایی که تولید می‌کند، به عنوان یک طراحی جداگانه شناخته می‌شود. این نوع میکروفون دارای یک پلاستیک مستطیلی گسترده است که از آلومینیوم نازک تشکیل شده و دارای مغناطیس در دو سر است. زمانی که امواج صوتی به آن برخورد می‌کنند، پلاستیک لرزش می‌کند و یک جرقه الکتریکی ایجاد می‌کند. بیشتر میکروفون‌های ریبون دوجهته هستند.

ویژگی‌ها:

  • ارائه کیفیت صدای گرم و نرم
  • حساس 
  • به طور بسیار خوبی با ضبط دیجیتال سازگار است

کاربرد:

با توجه به ویژگی‌های آن، می‌توانیم تصمیم بگیریم که کدام میکروفون ضبط را استفاده کنیم. این میکروفون قادر است صدای دقیق را ضبط کند اما نویز اتاق و صداهای آف-آکس را رد می کند، که این امر آن را برای ضبط گیتار یا گروه‌های کرال در فضای بزرگ مناسب می‌کند. همچنین الگوی گیرنده دوجهته به آن امکان می‌دهد که در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی خوب عمل کند. استفاده از آن به عنوان میکروفون ضبط پادکست نیز ایده‌آل است.


بیشتر بخوانید : راهنمای کامل انتخاب بهترین میکروفون برای استریم و گیمینگ


نه عدد از مشخصات اصلی رکوردر میکروفون 

الگوی قطبی، پاسخ فرکانسی و غیره همه مشخصاتی هستند که معمولاً در دفترچه راهنمای رکوردر میکروفون مشاهده خواهید کرد. در ادامه بیایید نگاهی به آنها بیندازیم.

الگوی قطبی - نشان می‌دهد که چگونه میکروفون ضبط صدا به صداها از جهات مختلف پاسخ می‌دهد

این متن در مورد نحوه عملکرد میکروفون‌های ضبط صدا در برابر صداهای مختلف از جهات مختلف است. این میکروفون‌ها به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  • - اُمنی‌دایرکشنال (Omnidirectional): به معنای ضبط صدا از همه جهات است.
  • - یونیدایرکشنال (Unidirectional): این نوع میکروفون ، حساس به صداهای جلوی خود است، اما از صداهای جانبی و پشتی جلوگیری می‌کند.
  • - بای‌دایرکشنال (Bidirectional): این نوع میکروفون حساس به صداهای جلو و پشت خود است، اما از صداهای جانبی جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این، می‌توان میکروفون‌های ضبط صدای جهت‌گیر را به سه نوع کاردیوئید (Cardioid)، سوپر کاردیوئید (Supercardioid) و هایپر کاردیوئید (Hypercardioid) تقسیم کرد.

اگر از میکروفون ضبط صدای کاردیوئید برای ضبط صداها از همه جهات استفاده کنید، صداهای جلویی بلندترین حجم را دارند در حالی که صداهای پشتی کمترین حجم را دارند.

اما در نوع سوپر کاردیوئید و هایپر کاردیوئید، حساسیت آن‌ها بیشتر از کاردیوئید است و صداهای جانبی را بیشتر رد می‌کنند ولی بهتر از کاردیوئید، صداهای پشت خود را ضبط می‌کنند.

شما می‌توانید با نمودار زیر که بر اساس حساسیت در برابر زاویه ورود صدا رسم شده است، درک بهتری از مسئله داشته باشید : 

رکوردر صدا و تصویر

پاسخ فرکانسی – محدوده فرکانسی که رکوردر میکروفون خارجی بازتولید می کند .

برای تعریف آن، پاسخ فرکانس ، دامنه فرکانس‌هایی است که یک میکروفون استودیو یا خانگی آن‌ها را با یک تحمل کوچک و در سطح یکسان بازتولید می‌کند.

نمودار زیر سطح خروجی میکروفون را به واحد دسی‌بل در فرکانس‌های مختلف نمایش می‌دهد. خط 0 دسی‌بل در نمودار سطح خروجی در فرکانس ۱ کیلوهرتز را نشان می‌دهد و سطوح در فرکانس‌های دیگر به عنوان تعداد دسی‌بل بالاتر یا پایین‌تر از آن مرجع نشان داده می‌شود.

راهنمای خرید میکروفن

جلوه مجاورت - هنگام ضبط صدای بسیار نزدیک، صدا بیس دار می شود

وقتی از میکروفون برای ضبط ویدیو استفاده می‌کنید و آن را نزدیک منبع صدا قرار می‌دهید، خروجی فرکانس پایین افزایش می‌یابد. این اثر را proximity effect (اثر نزدیکی) می‌نامیم. به همین دلیل شما ممکن است بشنوید که صدای یک خواننده با نزدیک شدن به میکروفون زیاد می شود. این اثر نیز در نمودار پاسخ فرکانس قابل مشاهده خواهد بود تا اثر ضبط بسیار نزدیک را نشان دهد.


خرید کیبورد ارزان با ضمانت کیفیت و دارای گارانتی ویژه فروشگاه بابلو !


امپدانس – مقاومت موثر خروجی در یک کیلو هرتز

امپدانس، مقاومت خروجی موثر میکروفون ضبط را در فرکانس ۱ کیلوهرتز اندازه‌گیری می‌کند و به سه سطح تقسیم می‌کند:

  • کم: ۱۵۰ تا ۶۰۰ اهم
  • متوسط: ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ اهم
  • بالا: ۲۵ کیلواُهم

استفاده از میکروفون با امپدانس کم برای ضبط صدای کامپیوتری مناسب است و این امکان را به شما می‌دهد تا از کابل‌های بلندتر استفاده کنید بدون اینکه صدای خش خش را ضبط کنید یا فرکانس‌های بالاتر را از دست بدهید. علاوه بر این، باید مطمئن شوید که امپدانس ورودی میکروفون بالاتر از میکروفون است. در غیر این صورت، به شدت از حالت خود خارج ، و صدای نازکی خواهد داشت.

حداکثر SPL (سطح فشار صدا) - نشان می دهد که چه زمانی میکروفون ضبط خانه یا استودیو شروع به تغییر شکل می کند.

SPL یا Sound Pressure Level به شدت صدا یا بلندی صدا اشاره دارد. بنابراین ، در مشخصات به ماکزیمم SPL چه می گویند؟ به عنوان مثال، اگر یک میکروفون ضبط صدا 125 SPL دسی بل باشد، وقتی صدای هدف با شدت 125SPL دسی بل به آن برخورد کند، شروع به اشباع شدن می‌کند. به طور کلی، استفاده از میکروفون با ماکزیمم 120dB SPL خوب است، در حالی که dB 135 بهتر است. بهترین میکروفون ضبط صدا  ، دارای ماکزیمم 150dB SPL می‌باشد.

با این حال، اشباع صدا بین انواع مختلف متفاوت است. میکروفون‌های دینامیک و برخی از کاندانسرها حتی در صداهای بسیار بلند نیز اشباع نمی‌شوند. علاوه بر این، در برخی موارد از پد برای جلوگیری از اشباع استفاده می‌شود. این کار ، نسبت سیگنال به نویز را کاهش می‌دهد، بنابراین فقط زمانی از آن استفاده کنید که لازم است.


خرید هدست برای گیمینگ با  بهترین قیمت و کیفیت همراه با ضمانت اصالت در فروشگاه بابلو !


حساسیت - هرچه بالاتر باشد، سیگنال‌های قوی‌تری از میکروفون ضبط می‌شود

این اصطلاح به مقدار ولتاژ خروجی میکروفون ضبط اشاره دارد که زمانی که با SPL مشخصی فشرده شود. هنگامی که به شدت صدای یکسانی نمایش داده می‌شود، میکروفون با حساسیت بالاتر، سیگنال قوی‌تری تولید می‌کند. این حساسیت به سه سطح تقسیم می‌شود:

  • کم: mV/Pa 1.1 معمولا در میکروفون‌های ریبون یا دینامیک کوچک دیده می‌شود.
  • متوسط: mV/Pa 1.8 معمولا برای میکروفون‌های دینامیک استفاده می‌شود.
  • بالا: mV/Pa 5.6 برای میکروفون‌های کاندانسر استفاده می‌شود.

 نویز داخلی – هر چه کم تر ، بهتر

این موضوع همچنین به عنوان نویز معادل شناخته می‌شود. این بیانگر سیگنالی است که خود میکروفون تولید می‌کند، حتی در صورتی که منبع صدا وجود نداشته باشد.

مشخصات نویز داخلی، معمولاً به صورت A-weighted است. این نشان می‌دهد که نویز قبل از اندازه‌گیری فیلتر شده  و به نتیجه‌ای می‌رسد که به طور دقیق‌تر با میزان آزارو اذیت ، مرتبط است. برای تکثیر پاسخ فرکانسی ، فیلتر ،  فرکانس‌های پایین و بالا را کاهش می‌دهد.

پس چگونه می‌توانیم بر اساس نویز داخلی، تشخیص دهیم یک میکروفون رکوردر با صدای خوب را خریداری می‌کنیم؟

کمتر از dB-A 10: این نویز بسیار کم است، زیرا حتی یک اتاق ضبط بسیار ساکت نیز دارای نویز بالاتر از 10dB-A است. این تنها در میکروفون‌های کاندانسر همراه با غشایه بزرگ و امروزی یافت می‌شود.

dB-A 11-15: همچنان عالی است. نویز در این محدوده به طور قابل توجهی قابل شنیدن نمی‌باشد.

dB-A 16-19: برای اکثر ضبط‌ها خوب است. نویز فقط زمانی قابل شنیدن است که یک ساز در محیطی ساکت ضبط شود.

dB-A 20-23: برای یک میکروفون ضبط استودیو، این عدد بالا است. برای ضبط آلات موسیقی با صدای بلند قابل قبول است.

dB-A 24 و بالاتر: اگر به دنبال یک میکروفون استودیو هستید، این عدد قابل توجه نمی‌باشد.

نسبت سیگنال به نویز - هرچه این عدد بیشتر باشد، ضبط ساکت‌تر خواهد بود.

SNR یک اصطلاح است که تفاوت سیگنال بین صدایی که می‌خواهید میکروفون ضبط کند و نویز ناخواسته را ارزیابی می‌کند. بنابراین هر چه عدد بالاتر باشد، ضبط صدا ، بهتر و کم‌نویزتر خواهد بود. در بیشتر موارد، SNR بهینه باید بیشتر از 70دسی بل باشد و در حد بالایی تا 110 دسی بل باشد.

اما این به معنای این نیست که شما باید یک میکروفون با SNR بالا خریداری کنید، زیرا این نوع محصول معمولاً گران است. شما می‌توانید بر اساس حجم صدای هدف، در یک میکروفون سرمایه‌گذاری کنید. به منظور راحتی شما، ما نکات زیر را خلاصه کرده‌ایم:

SNR 73-75dB  : در صورتی که صدای هدف 50 دسی بل یا بلندتر باشد، این نوع خوب است.

SNR 78+dB: برای ضبط صدای 40دسی بل یا کمتر، ایده‌آل است.

پلاریتی – قطبیت مناسب سیم های میکروفون ، کلید ضبط با کیفیت بالا است.

در اینجا در مورد قطبیت سیگنال خروجی الکتریکی نسبت به سیگنال ورودی صوتی صحبت می‌کنیم که استاندارد آن "Pin 2 Hot" است. به این معنی است که وقتی فشار صدا غشا را فشار می‌دهد، مجموعه ضبط میکروفون ، ولتاژ مثبتی در پین 2 ایجاد می‌کند که با پین 3 هماهنگ است.

باید بسیار مراقب باشید که قطبیت کابل‌های میکروفون را برعکس نکنید. پین 1 باید محافظ باشد، پین 2 قرمز و پین 3 سفید یا سیاه ، هر دو سر کابل. یا در هر دو سر، سیم‌کشی باید به صورت پین 1 محافظ، پین 2 سفید و پین 3 سیاه باشد.

اگر میکروفون‌ها را به حالت مونو مخلوط کنید و برخی از کابل‌ها قطبیت صحیح داشته باشند و برخی دیگر برعکس شده باشند، باس ممکن است قطع شود.

حرف آخر

میکروفون ها انواع مختلفی دارند که به سه نوع کندانسور ، داینامیک و ریبون تقسیم می شوند و هر کدام از آن ها ویژگی های خاصی را ارائه می دهند که ما به صورت کامل در این مقاله به آن ها اشاره کردیم . همچنین گفتیم که در چه مواردی می توان از آن ها استفاده کرد . نه عامل اصلی در میکروفون های رکوردر را ارائه دادیم . قطعا با خواندن این مقاله ویژگی های زیادی را بدست خواهید آورد و می تواند گزینه های بسیار خوبی را در اختیار شما قرار دهد تا بدانید دقیقا کدام نوع میکروفون را برای خود انتخاب کنید .

موفق باشید ! تایپ کنید و از بازی کردن لذت ببرید.

همچنین بخوانید
قصد خرید میکروفون های استودیویی را دارید ؟  اما کاملا مطمئن نیستید که چه چیزی را باید خریداری کنید ؟ و چگونه می توان تفاوت بین مدل های مختلف را تشخیص داد؟ در این راهنمای کامل، هر آن چیزی که یک مبتدی باید در مورد آن بداند را پوشش خواهیم داد
گزارش اخیر Statista نشان می دهد که تا می 2022، حدود 1 میلیارد گیمر آنلاین در سراسر جهان وجود داشته اند. این بیانگر حدود 12.5٪ از جمعیت جهان - یا آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی با هم هستند.با توجه به رشد سریع صنعت بازی های آنلاین، فروش لوازم جانبی مرتبط مانند صندلی های بازی، بلندگوها و میکروفون ها همراه با تعداد گیمرها افزایش خواهد یافت. برای کشف میزان محبوبیت میکروفن های بازی در بین گیمرها، در ادامه نکاتی را به صورت کامل به شما توضیح خواهیم داد بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در ادامه با ما همراه باشید 
میکروفون، یک دستگاه ورودی است که توسط امیل برلینر در سال ۱۸۷۷ ساخته شد. این دستگاه برای تبدیل امواج صوتی به امواج الکتریکی یا ورودی صدا به رایانه استفاده می‌شود و با تبدیل امواج صوتی به سیگنال الکتریکی که ممکن است سیگنال دیجیتال یا آنالوگ باشد، صدا را ضبط می‌کند.
ثبت دیدگاه
ثبت امتیاز :
captcha