نکات و راهنمای کامل خرید بهترین کابل شارژ تایپ سی(TYPE-C)

شاید این گونه فکر کنید که اگر در یک دنیای عالی زندگی می‌کردیم، کانکتور و کابل USB-C یا USB Type-C ممکن است آخرین پورت و کابلی باشد که به آن نیاز داشته باشیم، اما در واقعیت، اینطور نیست. USB-C به دلیل تفاوت‌های زیاد در نسخه‌های مختلف، یکی از گیج کننده‌ترین استانداردهای الکترونیکی است که امروزه وجود دارد. بنابراین، برای جلوگیری از خرابی دستگاه، باید از کابل مناسب برای دستگاه خود استفاده کنید و از استفاده نادرست خودداری کنید.       

USB-C یک رابط فیزیکی است که برای ارتباط دستگاه‌ها و مصرف انرژی استفاده می‌شود. این رابط شبیه درگاه HDMI یا جک هدفون 3.5 میلی‌متری است. با استفاده از USB-C می‌توانید اطلاعات را با سرعت تا 40 گیگابیت بر ثانیه منتقل کنید و توان خروجی تا 100 وات را بسته به نسخه USB پشتیبانی شده، ارائه دهید. USB-C به عنوان جایگزین نسخه قدیمی‌تر و بزرگ‌تر USB-A شناخته می‌شود. در مقایسه با USB-A که در لبه‌ها بزرگتر و قائم الزاویه است، USB-C بسیار کوچکتر و بیضی شکل است و به دلیل شکل و اندازه آن، به راحتی قابل تمایز است.

قبل از خرید کابل USB-C، باید نوع پورت/نسخه USB-C دستگاه خود را بشناسید. برای گوشی‌های هوشمند، پورت USB-C به عنوان رابط شارژ و انتقال داده عمل می‌کند. اما برای لپ‌تاپ‌ها، استفاده از USB-C بسیار پیچیده‌تر است و می‌توان آن را برای انتقال داده، نمایش ویدئو، شارژ یا هر سه مورد به کار برد. همچنین، باید از استاندارد USB که توسط پورت USB-C شما پشتیبانی می‌شود، آگاه باشید.

رابط های USB-C دارای چند نسخه هستند ؟

رابط USB-C از سه نسخه اصلی پشتیبانی می‌کند:

  • USB 3.2 Gen 1 (SuperSpeed USB) با حداکثر سرعت انتقال تا 5 گیگابیت بر ثانیه
  • USB 3.2 Gen 2 (SuperSpeed USB 10 Gbps) با حداکثر سرعت انتقال تا 10 گیگابیت بر ثانیه
  • USB 3.2 Gen 2×2 (SuperSpeed USB 20 Gbps) با حداکثر سرعت انتقال تا 20Gbps

انواع usb موبایل

نسخه‌های قبلی USB 3.1 به نسخه‌های USB 3.2 تغییر نام داده‌اند. در جدول زیر تغییرات نام‌گذاری نسخه‌های USB خلاصه شده است:

اسم بازاری

اسم رایج

اسم سابق

حداکثر سرعت

SuperSpeed USB

USB 3.2 Gen1

USB 3.0

USB 3.1 Gen 1

۵ گیگابیت بر ثانیه

SuperSpeed USB با ۱۰ گیگابایت بر ثانیه

USB 3.2 Gen2

USB 3.1 Gen 2

۱۰گیگابیت بر ثانیه

SuperSpeed USB با ۲۰ گیگابایت بر ثانیه

USB 3.2 Gen2X2

۲۰ گیگابیت بر ثانیه

USB 2.0 تنها تا حداکثر 2.5 وات خروجی را پشتیبانی می‌کند، در حالی که USB 3.0 تا 4.5 وات خروجی دارد. با USB 3.2 Gen 1 و 2، مشخصات USB Power Delivery (USB PD) تا 100 وات توان را با سخت‌افزار سازگار ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، مک‌بوک‌های اپل با استفاده از استاندارد USB Power Delivery از طریق پورت‌های USB-C تغذیه می‌شوند.

اخیراً، سازمان USB-IF نشان‌واره‌های کابل USB نوع C گواهی شده جدید را برای نمایش قابلیت‌های برق کابل بر حسب وات ایجاد کرده است. این نشان‌واره‌ها به وضوح نشان‌دهنده پشتیبانی از 60 وات یا 240 وات است که توسط مشخصات USB Power Delivery 3.1 تعریف شده است.


پیشنهاد بابلو : خرید اینترنتی لوازم جانبی موبایل با تنوع بالا و با بهترین قیمت و کیفیت ها همراه با ضمانت اصالت !


چگونه بهترین کابل شارژ تایپ سی را انتخاب کنیم؟

انتخاب کابل USB-C برای عملکرد داده و نرخ شارژ اتصال بسیار مهم است. با توجه به اینکه کابل‌های USB-C یک‌اندازه نیستند، پیدا کردن کابل مناسب ممکن است دشوار باشد. در حال حاضر چهار استاندارد برای کابل USB-C وجود دارند که هر یک با سرعت و قابلیت‌های متفاوتی عمل می‌کنند.

انتقال تصویر با usb c

به عنوان مثال، کابل‌های USB4 می‌توانند با سرعت 40 گیگابیت بر ثانیه ارسال داده کنند، در حالی که کابل‌های USB Type-C 2.1 می‌توانند تا 240 وات توان را ارائه دهند. برای انتخاب بهترین کابل USB-C، بهتر است به نیاز خود و قابلیت‌های دستگاه خود توجه کنید و با استفاده از نشان‌گذاری الکترونیکی، به دنبال کابل مناسب بگردید.

در آینده، احتمالاً دستگاه‌های بازی پرقدرت و حتی نمایشگرهای بزرگ 4K می‌توانند به طور انحصاری از USB-C تغذیه شوند، معرفی خواهند شد. برای این دستگاه‌ها، کابل‌های USB Type-C 2.1 با پشتیبانی از USB Power Delivery 3.1 با محدوده توان گسترده (EPR) می‌توانند تا 240 وات (48 ولت در 5 آمپر) را ارائه دهند.

بدون هیچ مقدمه ای، در اینجا لیستی از کابل های USB-C وجود دارد که معتقدیم در آینده قابل پیش بینی نسبتاً خبرهای بیشتری از آن ها خواهید شنید. همه کسانی که سرمایه گذاری زیادی روی دستگاه های USB-C دارند، باید به این موارد نگاه کنند.

USB4

- کابل‌های USB4 با گواهی USB-IF می‌توانند با سرعت 40 گیگابیت بر ثانیه در فاصله 1 متری ارسال داده کنند.

- با افزایش فاصله، سرعت کابل‌های USB4 به 20 گیگابیت بر ثانیه کاهش می‌یابد.

USB 3.2

- کابل‌های USB-C با گواهی USB 3.2 می‌توانند با حالت‌های مختلف، با سرعت‌های 10 گیگابیت و 20 گیگابیت بر ثانیه در فاصله 1 متری انتقال داده داشته باشند.

- با افزایش فاصله، نیاز به کابل‌های تقویت‌کننده خواهید داشت.

- برای سادگی، بهتر است از کابل‌های USB-C با نشان‌گذاری الکترونیکی استفاده کنید که همچنین قابلیت شارژ با نرخ 100 وات (20 ولت در 5 آمپر) و اتصال با سرعت 10 گیگابیت را دارند.


بیشتر بخوانید : دلیل داغ شدن کابل و کلگی شارژر چیست؟ 


Thunderbolt 3

- کابل‌های USB-C فعال تضمین می‌کنند که از نظر امنیت سیگنال در فواصل بلند، عملکرد بهینه را دارند. با این حال، این کابل‌ها قابلیت اتصال به Thunderbolt 3 و USB 2.0 را دارند و محدودیت اتصال داده را خواهند داشت.

- در فاصله زیر 0.8 متر، Thunderbolt 3 می‌تواند با سرعت 40 گیگابیت بر ثانیه با کابل‌های USB-C غیرفعال ارسال داده انجام دهند.

Thunderbolt 4

- با استفاده از کابل‌های USB-C مورد تأیید Intel، Thunderbolt 4 می‌تواند با سرعت 40 گیگابیت بر ثانیه در هر فاصله‌ای ارسال داده انجام دهد.

کابل هایThunderbolt 3 چیست ؟

مشخصات Thunderbolt 3 که توسط اینتل توسعه یافته و بیشتر در مک بوک های اپل استفاده می‌شود، با پورت USB-C سازگار است. این پورت معمولاً با سرعت انتقال داده تا 40 گیگابیت بر ثانیه و توان خروجی تا 100 وات سازگار است. پورت Thunderbolt با نماد رعد و برق شناسایی می‌شود و کابل‌های USB-C به خوبی روی این پورت کار می‌کنند.

کابل های USB-C به USB-C

یک کابل USB-C به USB-C 3.2 Gen 1 با سرعت انتقال داده تا 5 گیگابیت بر ثانیه، برای شارژ دستگاه‌های شما و انتقال داده‌هایی مانند عکس و موسیقی قابل استفاده است. با استفاده از این کابل، می‌توانید انرژی لپتاپ‌های MacBook یا Chromebook Pixel را با شارژر دیواری USB-C تأمین کنید.

کابل های USB-A به USB-C

باید به شما هشدار دهیم که برای شارژ لپ‌تاپ‌ها، از کابل‌های USB-A به USB-C استفاده نکنید. گزارش‌های متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد دستگاه‌های افراد ، به دلیل استفاده از کابل‌های اشتباه USB-A به USB-C خراب شده‌اند. درگاه USB-C تمایل زیادی به مصرف انرژی دارد و اگر کابل مدار لازم برای رساندن مقدار مناسب برق خروجی به دستگاه شما را نداشته باشد، ممکن است در نهایت آسیب ببیند. لطفاً کابل خود را بررسی کنید تا از مطابقت آن با دستگاه خود اطمینان حاصل کنید.

کابل های USB-C Thunderbolt

Intel و Apple برای ساخت استاندارد Thunderbolt 3، که انتقال داده با سرعت 40 گیگابیت بر ثانیه و توان خروجی تا 100 وات را از طریق رابط USB-C فراهم می‌کند، همکاری کردند. به همین دلیل، پورت‌های USB-C با پشتیبانی از Thunderbolt 3 در بیشتر مک بوک‌ها استفاده می‌شوند.

USB-C بدون شک پورتی است که در آینده بیش از پیش پیشرفت خواهد کرد، اگرچه هنوز برخی از دستگاه‌ها دارای پورت‌های دیگر هستند. در حال حاضر، تقریباً تمام دستگاه‌های جدید حداقل یک پورت USB-C دارند. به همین دلیل، درک استانداردهای پشتیبانی شده توسط دستگاه شما و سرمایه‌گذاری در یک کابل USB-C خوب، تصمیم عاقلانه‌ای است.

نتیجه گیری

در نتیجه، می‌توان گفت که با گسترش استفاده از پورت USB-C در دستگاه‌های جدید، خرید کابل شارژ تایپ سی(TYPE-C) با استانداردهای پشتیبانی شده توسط دستگاه شما، بسیار مهم است. لازم به ذکر است که برای شارژ لپ‌تاپ‌ها، از کابل‌های USB-A به USB-C استفاده نشود. همچنین، در هنگام خرید کابل، به سرعت انتقال داده، توان خروجی و کیفیت ساخت توجه کنید. با توجه به همه این موارد، خرید کابل شارژ تایپ سی(TYPE-C) با کیفیت و مطابق با نیاز دستگاه خود، تصمیم عاقلانه‌ای است.

موفق باشید ! تایپ کنید و از بازی کردن لذت ببرید .

همچنین بخوانید
مشکل گرم شدن شارژرهای USB ممکن است در برخی موارد به دلیل عدم تطابق شارژر و ولتاژ دستگاه باشد. همچنین، نقص سخت افزاری، استفاده از شارژر اشتباه برای دستگاه یا استفاده از دستگاه در حین شارژ آن می‌تواند باعث گرم شدن شارژر شود. مقداری گرما در هنگام شارژ کردن شارژرهای USB بسیار طبیعی است، اما اگر خیلی گرم شد یا طبیعی نبود، این یک مشکل جدی است و باید بررسی شود.
اگر از یک شارژر تبلت یا گوشی هوشمند دیگری استفاده می‌کنید یا آن را جداگانه خریداری کرده‌اید، ممکن است باتری کندتر شارژ شود. همچنین، حتی اگر از شارژر اصلی و کابل USB دستگاه خود برای شارژ آن استفاده کنید، ممکن است به مرور زمان معیوب شده باشد. زمانی که کابل ها را بیش از حد بپیچانید یا بپیچید، ممکن است خراب شوند. وقتی آنها را به برق وصل و خارج می‌کنید، اتصالات کانکتورها شل می‌شوند و هیچ شارژر برقی برای همیشه سالم باقی نمی‌ماند.
آیا کابل شارژر قابل تعمیر است؟ آیا تعمیر سیم شارژر پاره شده درانواع تلفن هوشمند نظیر سامسونگ ، اپل و شیائومی ممکن است ؟  آیا تا به حال با موقعیتی مواجه شده‌اید که در بخشی از روز، دستگاه شما به شارژ نیاز داشته ولی شارژر شما کار نمی‌کرد؟ این مشکل برای اکثر افراد آشناست. شارژرها به دلیل استفاده‌ی زیاد، اغلب با مشکلاتی مانند کابل‌های خراب شده مواجه می‌شوند. اما آیا واقعاً کابل شارژر قابل تعمیر است؟
گوشی شما شارژ نمی‌شود ؟ ممکن است این مشکل از گوشی نباشد ، شاید مقصر اصلی شارژر گوشی شما باشد در اینجا قرار است راه ها و روش هایی برای محافظت از سیم شارژر و افزایش عمر کابل شارژر گوشی را به شما ارائه دهیم هیچ چیز ترسناک تر از این نیست که گوشی خود را وصل کنید و با علامت تلفن شارژ نمی‌شود مواجه شوید .
ثبت دیدگاه
ثبت امتیاز :
captcha