کابل تایپ سی چیست | آشنایی با مزایا و معایت USB-C

USB Type-C یا USB-C یک نوع سیستم اتصال USB است که با یک کانکتور چرخشی متقارن و با اتصال 24 پین ساخته شده است. این سیستم جایگزین سیستم های USB-A و USB-B و همچنین کانکتورهای میکرو USB مانند USB micro-B می شود.

به طور دقیق، USB Type-C یک نوع USB است و نه یک نسخه از USB و یک رابط USB، در واقع، نوعی USB است که به شکل فیزیکی، به آرایش پین‌ها و سیم‌کشی دوشاخه‌ها و پورت‌ها اشاره دارد. از سوی دیگر، نسخه‌های USB مانند USB 1 و USB 3.2 ،  به سرعت ، ویژگی‌ها و قابلیت‌های یک رابط USB اشاره دارند.

USB Type-C در سال 2014 معرفی شد و در سال های 2016 و 2017 به تصویب رسید. همچنین، به عنوان استاندارد نوع USB غالب، USB Type-C USB Type-A و micro-USB را جایگزین کرده است. تولیدکنندگان رایانه و دستگاه‌های تلفن همراه مانند گوشی‌های هوشمند و همچنین سازندگان رابط‌های سخت‌افزاری مانند Thunderbolt 3 و DisplayPort به دلیل به ظاهر جهانی بودن آن، ترجیح داده‌اند از این استاندارد سیستم اتصال استفاده کنند.

با این حال، با وجود مزایای امیدوارکننده USB Type-C، چندین مشکل وجود دارد که پیشنهاد فروش این سیستم اتصال دهنده جدید را به چالش می کشد.

کابل تایپ سی یا USB-C چیست ؟

USB-C یک استاندارد اتصال است که برای جایگزینی همه انواع USB در رایانه و طراحی انتهای دستگاه USB با یک کانکتور برگشت پذیر است. این استاندارد ، امکان اتصال جانبی دستگاه های USB را با سرعت ولتاژ خروجی USB 3.1 فراهم می‌کند. USB-C قدرت کافی برای تامین 100 وات برق را دارد و در عین حال از دستگاه‌های نازک‌تر و کوچک‌تر نیز پشتیبانی می‌کند. همچنین، USB-C از نیازهای داده و انرژی بسیاری از دستگاه ها در یکی از فشرده ترین فرمت ها پشتیبانی می‌کند.

کابل تایپ سی چیست

USB-C با استفاده از پین های اضافی، با استانداردهای USB قبلی سازگار است و فقط نیاز به یک آداپتور USB-C به USB با نوع مورد نیاز برای دستگاه های قدیمی تر دارد. اتصالات Thunderbolt 3 را می‌توان با کابل های مخصوص انجام داد.استاندارد اتصال این کابل به دستگاه برای درجه‌های سرعت بالاتر و قابل پیش‌بینی در آینده برنامه‌ریزی شده است .


پیشنهاد بابلو : خرید کابل شارژ گوشی موبایل با بهترین قیمت و کیفیت ها همراه با ضمانت اصالت !


خوبی ها – مزایای استفاده از کابل تایپ سی

استفاده از کابل تایپ سی به عنوان یکی از جدیدترین فناوری‌های رابط کاربری، در حال گسترش و توسعه است. این کابل با ویژگی‌های منحصر به فرد، به شما امکان می‌دهد تا به راحتی دستگاه‌های مختلف را به یکدیگر متصل کنید. خوبی‌های زیادی در استفاده از کابل تایپ سی وجود دارد که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

نحوه استفاده از شارژر تایپ سی

1-پشتیبانی از نسخه های جدید USB

USB Type-C به عنوان یک سیستم اتصال دهنده، بسیاری را به آینده این کابل امیدوار کرده است . در حال حاضر، این سیستم اتصال دهنده پشتیبانی از USB 3.1 و USB 3.2 را دارد و مزایایی از جمله پهنای باند بالاتر و سرعت انتقال داده سریعتر 10 تا 20 گیگابیت در ثانیه را نیز در اختیار دارد. همچنین، نسخه‌های USB در آینده نیز از همین استاندارد نوع USB استفاده خواهند کرد.

از طرفی، USB Type-C و USB 3.1 با USB 3.0 و USB 2.0 سازگار هستند، به این معنا که یک دوشاخه و پورت USB C می‌تواند با استفاده از آداپتورها، از دستگاه‌ها و لوازم جانبی با استفاده از USB 3.0 و USB 2.0 نیز استفاده کند.

2-کوچک و نازک تر

USB Type-C در مقایسه با USB Type-A، کوچکتر و نازکتر است، با این حال کمی بزرگتر از micro USB است. همچنین، کابل‌های قبلی مانند کابل‌های گوشی‌های هوشمند، دارای micro-USB در یک طرف و USB Type-A در طرف دیگر هستند.

با این حال، فشردگی ابعاد USB Type-C به معنی کاهش ابعاد فیزیکی دستگاه‌های قابل حمل است، به‌ویژه نوت‌بوک‌ها و لپ‌تاپ‌های بسیار نازک ، این مزیت همچنین به این معنی است که استفاده از پورت‌های مرتبط، ابعاد فیزیکی دستگاه‌های قابل حمل را کاهش می‌دهد. 

3-قابلیت استفاده گسترده مخصوصا در برنامه ها

یک کابل با سیستم کانکتور USB Type-C می‌تواند تا 100 وات برق را تحمل کند و به همین دلیل می‌تواند دستگاه‌های بزرگتر مانند لپ‌تاپ‌ها را تغذیه و شارژ کند. برخی از دستگاه‌هایی مانند مک بوک ۱۲ اینچی و مک بوک پرو رتینا از پورت USB C برای تغذیه، شارژ و انتقال داده استفاده می‌کنند. با پشتیبانی از نسخه‌های USB مدرن، می‌توان از USB Type-C برای اتصال مانیتورهای 4Kو SSD به سیستم کامپیوتری استفاده کرد. همچنین، با ویژگی USB Power Delivery، می‌توان حالت دوگانه را نیز فعال کرد.

به علاوه، USB Type-C به عنوان یک سیستم اتصال جهانی غیر اختصاصی شناخته شده است. سایر رابط‌های سخت‌افزاری و سایر سازندگان می‌توانند از مشخصات فیزیکی USB از طریق ویژگی USB Alternate Mode استفاده کنند. Thunderbolt 3 از اینتل یک نمونه بارز از رابط سخت‌افزاری با استفاده از حالت جایگزین USB است که دارای دوشاخه‌ها و پورت‌های USB C است. سایر تولیدکنندگان رابط‌های سخت‌افزاری مانند DisplayPort و HDMI نیز گزینه‌های USB C را بر اساس حالت جایگزین USB ارائه کرده‌اند.

بیشتر بخوانید : دلیل داغ شدن کابل و کلگی شارژر چیست؟ راهنمای کامل

4- برگشت پذیر

یکی از مزایای مهم USB Type-C، برگشت‌پذیر بودن آن است. در حالی که دوشاخه‌ها و پورت‌های مبتنی بر USB Type-A و micro-USB فقط در یک جهت قابل اتصال هستند، با USB C دوشاخه‌ها برگشت‌پذیر هستند و به راحتی با درگاه USB C بدون نیاز به چرخاندن یا نگرانی از واژگونی آن قرار می‌گیرند.

همچنین، کابل USB Type-C نیز برگشت‌پذیر است. هر دو سر کابل USB C یکسان هستند و بنابراین کابل ، بدون توجه به اینکه انتهای آن به هر طریقی وصل شده باشد، کار خواهد کرد. در مقابل، کابل‌های USB قبلی معمولاً دارای USB Type-A در یک طرف و micro-USB در طرف دیگر بودند.

بدی ها – معایب استفاده از کابل تایپ سی

کابل تایپ سی به عنوان یکی از جدیدترین رابط‌های کاربری، با امکانات بی‌نظیری که دارد، محبوبیت خود را در بین کاربران الکترونیکی پیدا کرده است. با این حال، همانطور که در بسیاری از فناوری‌ها دیده می‌شود، استفاده از این کابل نیز با برخی معایب و نقاط ضعف همراه است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

شارژر تایپ سی برای چه گوشی هایی است

1-سردرگرمی زیاد به دلیل کاربردهای فراوان

یکی از معایب USB Type-C این است که به دلیل داشتن برنامه‌های کاربردی مختلف و سازگاری با رابط‌های مختلف، ممکن است به سردرگمی منجر شود. به عنوان مثال، داشتن درگاه USB C در یک دستگاه، نشان‌دهنده پیاده‌سازی آخرین نسخه USB و ویژگی‌های دیگر مانند USB Power Delivery و Alternate Mode نیست.

همچنین، به دلیل استفاده از یک سیستم اتصال USB C در پورت‌های USB 3.1 و Thunderbolt 3، ممکن است کاربران این دو نوع رابط سخت‌افزاری را با هم اشتباه بگیرند. برخی از کاربران ممکن است فکر کنند که تمام پورت‌های USB-C در رایانه‌هایشان از Thunderbolt 3 پشتیبانی می‌کنند و برخی دیگر ممکن است فکر کنند که همه کابل‌های USB-C شبیه کابل‌های Thunderbolt 3 هستند، در حالی که این موضوع درست نیست.

ارزان ترین لوازم جانبی موبایل با تنوع بالا و مناسب برای تمامی تلفن های هوشمند و با گارانتی ویژه فروشگاه بابلو !

2-نیاز به تعریف و برچسب زدن

یکی از معایب دیگر USB Type-C، نیاز به تعریف و برچسب‌گذاری مناسب توسط تولید کننده ، برای جلوگیری از سردرگمی کاربران است. یک درگاه USB C فقط نشان‌دهنده شکل دوشاخه‌ها و پورت‌ها است و ویژگی‌های دیگر مانند نرخ انتقال داده، قابلیت‌ها و پروتکل‌های رابط را توصیف نمی‌کند.

بنابراین، برای سازندگان کابل‌های مبتنی بر USB C و دستگاه‌هایی که سیستم اتصال USB را پیاده‌سازی می‌کنند، ارائه برچسب‌های مناسب با توصیف مشخصات، ویژگی‌ها و قابلیت‌ها ضروری است. همچنین، مصرف کنندگان نیز باید به این برچسب‌ها توجه کافی را داشته باشند تا از سردرگمی در استفاده از این پورت‌ها جلوگیری کنند.

3-گران قیمت

فناوری جدید همیشه قیمت جدیدی دارد و این موضوع برای USB Type C نیز صادق است. در مقایسه با کابل‌های دیگر، USB Type C گرانتر است و برای اولین بار خریداری آن ممکن است گران به نظر برسد.

هزینه دیگری که به این کابل اضافه می‌شود، خرید آداپتور شارژ مناسب است. برای دستگاه‌هایی که از USB Type C پشتیبانی می‌کنند، شاید به کابل‌ها و آداپتورهای جدید نیاز باشد. برای استفاده از این کابل، باید یک آداپتور جدید که از USB Type C پشتیبانی می‌کند، تهیه کنید. همه پورت‌های USB Type C به یک شکل کار نمی‌کنند و باید مطمئن شوید که آداپتور مناسب را تهیه کرده‌اید.

4-بعضی دستگاه ها از USB-C پشتیبانی نمی‌کنند

اگرچه USB Type-C به طور گسترده به عنوان یکی از سازگارترین فناوری های اتصال در دنیای امروزی شناخته می‌شود، اما بعضی از لوازم جانبی از آن پشتیبانی نمی‌کنند.

نتیجه گیری

تکرار این نکته بسیار مهم است که USB Type-C یا USB C فقط یک نوع USB است و ویژگی های فیزیکی دوشاخه ها و پورت ها را توصیف می‌کند. بر خلاف USB 3.1، Thunderbolt 3، DisplayPort، HDMI یا MHL، نمی‌توان آن را به عنوان یک رابط سخت‌افزاری دانست.استفاده از سیستم اتصال USB Type-C برای کابل‌ها، دوشاخه‌ها و پورت‌های مختلف ممکن است در USB 3.1، Thunderbolt 3، DisplayPort، HDMI و MHL به کار گرفته شود. با این حال، این کابل‌ها، دوشاخه‌ها، پورت‌ها ویا رابط‌ها دارای مشخصات فنی و قابلیت‌های متفاوتی هستند.

در نهایت ، مزایای USB Type-C بر استانداردسازی شکل فیزیکی، آرایش پین ها و سیم کشی دوشاخه ها و پورت ها متمرکز است. اما به دلیل کاربردهای گسترده آن، در واقع جهانی نیست و معایب آن بر این واقعیت متمرکز است. در اجرای USB C، کابل‌ها، دوشاخه‌ها و پورت‌ها همگی یکسان به نظر می‌رسند، اما ممکن است عملکردها و محدودیت‌های متفاوتی داشته باشند.

موفق باشید ! تایپ کنید و از  بازی کردن لذت ببرید .

همچنین بخوانید
مشکل گرم شدن شارژرهای USB ممکن است در برخی موارد به دلیل عدم تطابق شارژر و ولتاژ دستگاه باشد. همچنین، نقص سخت افزاری، استفاده از شارژر اشتباه برای دستگاه یا استفاده از دستگاه در حین شارژ آن می‌تواند باعث گرم شدن شارژر شود. مقداری گرما در هنگام شارژ کردن شارژرهای USB بسیار طبیعی است، اما اگر خیلی گرم شد یا طبیعی نبود، این یک مشکل جدی است و باید بررسی شود.
اگر از یک شارژر تبلت یا گوشی هوشمند دیگری استفاده می‌کنید یا آن را جداگانه خریداری کرده‌اید، ممکن است باتری کندتر شارژ شود. همچنین، حتی اگر از شارژر اصلی و کابل USB دستگاه خود برای شارژ آن استفاده کنید، ممکن است به مرور زمان معیوب شده باشد. زمانی که کابل ها را بیش از حد بپیچانید یا بپیچید، ممکن است خراب شوند. وقتی آنها را به برق وصل و خارج می‌کنید، اتصالات کانکتورها شل می‌شوند و هیچ شارژر برقی برای همیشه سالم باقی نمی‌ماند.
آیا کابل شارژر قابل تعمیر است؟ آیا تعمیر سیم شارژر پاره شده درانواع تلفن هوشمند نظیر سامسونگ ، اپل و شیائومی ممکن است ؟  آیا تا به حال با موقعیتی مواجه شده‌اید که در بخشی از روز، دستگاه شما به شارژ نیاز داشته ولی شارژر شما کار نمی‌کرد؟ این مشکل برای اکثر افراد آشناست. شارژرها به دلیل استفاده‌ی زیاد، اغلب با مشکلاتی مانند کابل‌های خراب شده مواجه می‌شوند. اما آیا واقعاً کابل شارژر قابل تعمیر است؟
گوشی شما شارژ نمی‌شود ؟ ممکن است این مشکل از گوشی نباشد ، شاید مقصر اصلی شارژر گوشی شما باشد در اینجا قرار است راه ها و روش هایی برای محافظت از سیم شارژر و افزایش عمر کابل شارژر گوشی را به شما ارائه دهیم هیچ چیز ترسناک تر از این نیست که گوشی خود را وصل کنید و با علامت تلفن شارژ نمی‌شود مواجه شوید .
ثبت دیدگاه
ثبت امتیاز :
captcha