تابش ماوراء بنفش (UV) و اکسایش حرارتی (از تماس با هوا) باعث تغییر رنگ برخی از متریال های پلاستیکی در طول زمان میشوند.
شاید شما هم متوجه شدهاید که برخی از اکشن فیگورهای سفید رنگ شما در طول سالها به رنگ زرد و یا کمی به سمت قهوهای تغییر رنگ دادهاند. و احتمالا شما تلاش کردهاید تا این فیگورها را تمیز کنید و فکر کردهاید که این باید یک نوع لکه باشد، اما واقعیت این است که رنگ پلاستیک در واقع تغییر کرده است. شاید این تغییر برای مدت طولانی نادیده گرفته شده باشد یا شاید یک روز، شبیه من، شما فیگورهای خود را از یک جعبه بیرون آوردهاید و متوجه شدهاید که برخی از آنها دقیقاً همانند ان چه که از ابتدا تصور میکردید نیستند.
من یک اکشن فیگور از سری Transformers Cybertron داشتم. من این فیگور را در سال 2005 خریداری کردم. در آن زمان، از تأثیرات نور خورشید و عوامل محیطی دیگر بر روی اکشن فیگورها آگاه نبودم، بنابراین آن را همراه با سایر فیگورهای خود روی یک قفسه و در معرض نور خورشید قرار دادم. در نهایت، من فهمیدم که نور خورشید ، برای فیگورها مناسب نیست، بنابراین قفسه ام را به فضایی منتقل کردم که نور خورشید به آنجا نمی رسد .
در گذشته، وقتی که کالکشنم به حدی بزرگ شده بود که نمایش همه فیگورها را دشوار کرده بود، این فیگور همراه با بسیاری دیگر به "انبار " منتقل شد و طی شش یا هفت سال گذشته در جعبههای پلاستیکی سپری شده است. میتوانم با اطمینان بگویم که این فیگورها در هنگام جمع آوری کردنشان، به این حد زرد نبودند.
به نظر میرسد که در حال بحث درباره پدیده زرد شدن در فیگورهای پلاستیکی هستید که احتمالاً ناشی از تابش UV، اکسیژن و برخی مواد شیمیایی در پلاستیک است. این فرآیند که به نام فوتودگرادیشن شناخته میشود، میتواند منجر به زرد شدن پلاستیک شود حتی بعد از اینکه فیگور به دور از چشم بوده است. علاوه بر این، اکسایش حرارتی یک فرآیند دیگر است که به این تخریب کمک میکند. این واکنشهای شیمیایی میتوانند باعث تخریب پلاستیک در طول زمان شوند و منجر به ایجاد اثر زردی شده که شما مشاهده کردهاید.
قرار گرفتن در معرض نور فرا بنفش و اکسیژن
وقتی به یک فیگور زرد شده نگاه میکنید، آنچه میبینید نتیجه یک واکنش شیمیایی است. مقصر اصلی این واکنش نور فرابنفش است. نه تنها نور UV میتواند برای سلامتی شما مضر باشد، بلکه همانطور که مشاهده میکنید، میتواند برای مجموعهاتان نیز مضر باشد. نور خورشید نه تنها باعث خراب شدن اکشن فیگورها می شود، بلکه برای تصاویر، نقاشیها، لوازم الکترونیکی قدیمی و دیگر اشیاءمختلف نیز مضر است. یک واکنش شیمیایی بین پرتوهای UV و برخی مواد شیمیایی در مخلوط پلاستیک وجود دارد. این واکنش شیمیایی بین نور UV و یک ماده شیمیایی در پلاستیک به نام برومین (در مورد این موضوع بعداً بیشتر صحبت خواهیم کرد) دلیلی است که برخی فیگورها به مرور زمان زرد و حتی قهوهای میشوند.
اکسایش حرارتی، عامل دوم است. این اتفاق زمانی به وقوع میپیوندد که برخی مواد شیمیایی در پلاستیک با اکسیژن تماس پیدا میکنند. اگرچه این فرآیند در نهایت غیرقابل اجتناب است، اما میتوانید با نگهداری فیگورهای کلکسیونری پلاستیکی خود دور از گرمای شدید (که باعث تسریع این تخریب میشود) فرآیند را کند کنید.
اگرچه میتوانید اثرات فرآیندهای فوق را کاهش دهید، در نهایت بسیار دشوار است که از تمامی نورهای UV جلوگیری کنید و تقریباً غیرممکن است که از وقوع اکسایش حرارتی جلوگیری کنید. در طول سالها، احتمالاً برخی فیگورها این تغییر رنگ را تجربه خواهند کرد، با وجود تلاشهای شما برای حفاظت از آنها. این امر ناراحتکننده است، اما واقعیت است.
چرا بعضی فیگورها زرد و بعضی دیگر نمی شوند؟
اگرچه دشوار است که یک پاسخ دقیق در مورد اکشن فیگورها ارائه شود، اما این سؤال به طور مفصل در مورد سیستمهای بازی قدیمی بررسی شده است. در یک مقاله از وبسایت Vintage Computing and Gaming، نویسنده به تفصیل در مورد چیزهایی که در حین تحقیقات خود در مورد کنسول Super Nintendo (SNES) قدیمی خود پیدا کرده است، صحبت میکند. یک کنسول در طول سالها زرد شده بود و دیگری نه. پس از مشاوره با برخی از متخصصان، او متوجه شد که پلاستیکی که برخی از موارد کیسهای SNES را تشکیل میدهد، شامل ABS (اکریلونیتریل بوتادیئن استایرن) است. ABS قابل اشتعال است، اما ارزان است، بنابراین تولیدکنندگان از آن برای صرفهجویی در هزینه استفاده میکنند.
برای مقابله با قابل اشتعال بودن ABS، آنها مواد مقاوم در برابر آتش را در مخلوط پلاستیکی قرار میدهند. یکی از مواد شیمیایی که به طور مکرر استفاده میشود، برومین است. برومین با پرتوهای UV و اکسیژن در هوا واکنش دارد. یک واکنش شیمیایی شروع میشود و تا زمانی که کنسول تغییر رنگ کند، به طور نامحدود ادامه پیدا میکند. این فقط یک خلاصه کوتاه از فرآیند است.
احتمالاً یک فرآیند بسیار مشابه در برخی از اکشن فیگورها در حال رخ دادن است، و برای پاسخ به سؤال اصلی در مورد اینکه چرا برخی فیگورها تحت شرایط یکسان زرد میشوند و برخی دیگر نه؛ احتمالاً این است که دستههای مختلفی از پلاستیک برای ساخت فیگورها استفاده شده است. یک دسته فقط یک مخلوط بهتر از دیگری بوده است.
چگونه از زرد شدن فیگور جلوگیری کنیم؟
در کل، راهی برای جلوگیری از زرد شدن کامل اکشن فیگورها وجود ندارد اگر مخلوط پلاستیک مورد استفاده برای آن این ویژگی را داشته باشد؛ با این حال، شما میتوانید اقدامات احترازی انجام دهید که به طور قابل توجهی تأخیر در وقوع این امر منجر میشود.
۱-فیگورهای خود را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید
من باید اعتراف کنم که وقتی اولین بار از تأثیرات نور خورشید بر روی مجسمههایم مطلع شدم، اولین واکنش من این بود که همه آنها را در سطل زباله ریختم و برای همیشه از نور خورشید آن ها را دور نگه داشتم. این واکنش من کمی افراطی بود، به ویژه به دلیل این موضوع که واکنش شیمیایی باعث این اتفاق شده بود .
وقتی این فرآیند شروع شود، تقریباً غیرممکن است که آن را برگردانید، پس بهتر است از مجسمههای خود لذت ببرید و آنها را به نمایش بگذارید. با این حال، روشهای هوشمندانهای برای انجام این کار وجود دارد. اگر میخواهید اکشن فیگورهای خود را به نمایش بگذارید، مطمئن شوید که آنها در جایی به نمایش گذاشته میشوند که هرگز نور خورشید به آنها نمیرسد. بهتر از آن این است که ، اتاقی در خانه خود را انتخاب کنید که کمترین میزان نور خورشید را دریافت میکند. همچنین در نظر بگیرید که در روز که خورشید بیشترین نور را دارد، پردهها را ببندید.
۲-فیگورهای خود را در یک محیط کنترل شده هوا نگه دارید
در ادامه ، به نگه داشتن مجسمه ها دور از مسیر اشعه ماورای بنفش مضر، ایده خوبی است که آنها را در دمای متوسط و نه نوسانات شدید دما نگهداری کنید. دمای بیش از اندازه با گذشت زمان به مجسمه های شما آسیب بیشتری میرساند. به طور خاص، دماهای بسیار گرم سرعت تخریب پلاستیک را از طریق اکسیداسیون حرارتی افزایش می دهد.
حتی زمانی که مجسمه های شما دور از نور خورشید نگهداری می شوند، همچنان امکان دارد که آب و هوا بر روی آنها تأثیر گذار باشد. مجسمه ای که در بالا نشان داده ام در کمد من نگهداری می شد. کمد من دربی داشت که رو به زیر زمین باز می شد . در واقع بیشتر شبیه به یک تخته چوبی بود که راه را می بست.
کمد من در تابستان گرم تر از بقیه اتاق من است و در زمستان سردتر است، و بیشتر اوقات مرطوب تر از بقیه خانه است. باید اشاره کنم که من برخی از مجسمه های قدیمی را که برای مدتی در زیرزمین نگهداری کرده بودم ، و آنها زرد شدن بسیار بدتری را تجربه کردند. متأسفانه، من آن مجسمه ها را مدتی پیش فروخته ام و فکر نمی کنم تصاویری از آنها داشته باشم.
خواه آنها را به نمایش بگذارید یا دور نگه دارید، آنها را در اتاقی نگهدارید که دمای آن قابل تنظیم باشد. کمد یا زیرزمین احتمالاً برخی از مناسب ترین محیطها خواهند بود. در اکثر موارد ، بعضی از بدترین فضاهایی که میتوانید اکشن فیگورهای خود را نگهداری کنید، زیرزمینها و گاراژها هستند، مگر اینکه بتوانید دما و رطوبت را تنظیم کنید.
نورهای UV چه اشعه هایی تولید نمی کنند
لامپ های رشته ای
اگرچه اشعه ماورای بنفش همچنان از لامپهای رشتهای ساطع میشود، لامپهای رشتهای به گونهای طراحی شدهاند که میزان کمتری اشعه ماورای بنفش ساطع کنند و گزینهی بهتری برای روشنایی مجموعه شما نسبت به لامپهای فلورسنت هستند که به طور قابل توجهی اشعه ماورای بنفش بیشتری تولید میکنند.
توجه داشته باشید که لامپهای رشتهای داغ میشوند. گرما نیز برای اکشن فیگورهای شما مناسب نیست، بنابراین توصیه میشود اگر از لامپهای رشتهای برای روشنایی مجموعه خود استفاده میکنید، منبع نور را در فاصله ایمن نگه دارید، در غیر این صورت گرما ممکن است به مجسمهها آسیب برساند.
چراغ های LED یا (Light Emitting Diode)
LED نیز یک گزینه مورد علاقه برای جذاب کردن نمایش مجموعه شما است، و اگرچه به نظر می رسد این تصور وجود دارد که LED اشعه ماورای بنفش تولید نمی کند، خوشبختانه انتشار اشعه ماورای بنفش از LED بسیار پایین است. این به دلیل تبدیل نور ماورای بنفش به نور سفید توسط فسفرهای در لامپ های LED است. در واقع، موزه ها و سایر کسب و کارها شروع به استفاده از LED به عنوان منبع نور اصلی خود کرده اند تا از آسیب رساندن به موجودی خود جلوگیری کنند.
نحوه معکوس کردن اثرات در زمان وقوع
کاربرد رایجترین درمان برای زرد شدن اکشن فیگورها با استفاده از پراکسید هیدروژن انجام میشود. بهسادهترین شکل، اکشن فیگورهای خود را در یک ظرف شیشهای شفاف قرار داده و سپس ظرف را با پراکسید هیدروژن پر کنید. حال ظرف را در معرض نور خورشید قرار دهید و برای چند روز آنجا بگذارید. طول مدت ممکن است بسته به غلظت پراکسید هیدروژن استفاده شده متفاوت باشد. وقتی تشخیص دادید که زمان خارج کردن آنها رسیده است، آنها را به خوبی بشویید تا پراکسید کاملاً از روی مجسمهها پاک شود، در غیر این صورت رسوب سفیدی روی آنها باقی خواهد ماند.
برخی توصیه میکنند از پراکسید با غلظت بالا مانند 20% و حتی 40% استفاده کنند. فرآیند با توجه به غلظت پراکسید، سریعتر و قدرتمندتر خواهد بود. مزیت استفاده از محلول با درصد پایینتر (مثلاً 6%) این است که فرآیند آهستهتر و قابل نظارتتر است، بنابراین میتوانید متوجه شوید که آیا رنگ روی مجسمهها در طول فرآیند از بین میرود یا خیر. غلظتهای بالاتر میتوانند رنگ را با سرعت بیشتری از بین ببرند.
هنگام کار با پراکسید هیدروژن، بهویژه پراکسید هیدروژن با غلظت بالا، احتیاطهای ایمنی مناسب را انجام دهید، زیرا میتواند باعث سوختگی شده و در صورت پاشیده شدن به چشمها بسیار خطرناک باشد. و فکر نمیکنم نیاز باشد به شما بگویم که نباید آن را بنوشید، اما برای اطمینان خاطر: آن را نخورید!
این رایجترین درمان است و بسیاری از افراد به نظر میرسد در این مورد موفق بودهاند؛ با این حال، برخی گزارش میدهند که مجسمهها تنها دو سال پس از درمان دوباره به رنگ زرد بازگشتهاند. همچنین برخی افراد ادعا کردهاند که این درمان باعث تشدید رنگ پریدگی شده است - فکر نمیکنم این نتیجه عمومی باشد، اما گویا امکان پذیر است. این همه چیزهایی است که قبل از درمان مجسمههای خود باید در نظر بگیرید. روشهای دیگری برای مقابله با این مشکل وجود دارد، اما درمان با پراکسید هیدروژن رایجترین روش است.
نتیجه گیری
در مجموع، مشخص شد که حفاظت و نگهداری صحیح از اکشن فیگورها در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید، دما و رطوبت بسیار مهم است. اشعه ماورای بنفش نور خورشید می تواند باعث زرد شدن و تخریب مجسمه ها شود، بنابراین باید سعی شود آنها را دور از مسیر مستقیم نور خورشید نگه داشت. استفاده از لامپ های رشته ای یا LED به عنوان منابع نور مناسب تر است.
همچنین دماهای نامناسب و تغییرات دمایی شدید می توانند به پلاستیک مجسمه ها آسیب برسانند. بنابراین بهتر است آنها را در محیط هایی با دمای متعادل، مانند کمدها و زیرزمین ها نگهداری کرد.در صورت زرد شدن مجسمه ها، شستشو با پراکسید هیدروژن روش رایج و موثری برای بازگرداندن رنگ اصلی آنها است، اگرچه این روش ممکن است گاهی اوقات موثر نباشد یا حتی به تشدید مشکل منجر شود.دقت در محیط نگهداری و استفاده از روش های مناسب برای محافظت از مجسمه ها، می تواند به حفظ شکل و رنگ اصلی آنها کمک کند و از آسیب های غیرقابل برگشت جلوگیری نماید.