تفاوت موس معمولی و گیمینگ ؟ ارزش موس گیمینگ

 موس های بازی چند تفاوت و مزیت نسبت به موس های معمولی دارند ، که برای بسیاری حتی اشخاصی که ممکن  است علاقه ای به بازی کردن نداشته باشند می تواند مناسب باشد.

اما بستگی به کار شما هم دارد، چرا که نمی توان یک موس RGB ، که در حال انتشار نور از خود می باشد را در یک اداره استفاده کرد و یا نمی توان یک موس بزرگ را با یک موس اداری با سایز معمولی مقایسه کرد.

اما اگر نیاز به راحتی ، دوام بیشتر ، عملکرد بهتر و بهینه سازی شده دارید ، موس های بازی گزینه مناسبی برای هزینه کردن هستند ، این گونه موس ها به گونه ای ساخته شده اند که بتوان با سبک های مختلف آن ها را بدست گرفت ، و معمولا دکمه های بیشتر و زمان پاسخگویی سریع تری نسبت به موس های معمولی دارند. شما میتوانید هر گونه خرید اینترنتی لوازم جانبی کامپیوتر و لپ تاپ را به صورت آنلاین از فروشگاه بابلو انجام دهید.

با تمام ویژگی های گفته شده پیشنهاد این است فقط گیمر های  حرفه ای از موس گیمینگ استفاده کنند

خوب ، حالا وقت این است که تفاوت  موس های  بازی و معمولی را به گونه ای به شما نشان دهیم تا تصمیم بگیرید کدام مناسب تر است.


فهرست مطالب

تفاوت موس گیمینگ و موس معمولی

طراحی ارگونومیک

سبک های گرفتن موس

وزن قابل تنظیم

طراحی موس ارگونومیک در مقابل دو سویه(Ambidextrous)

گزینه ها و نرم افزار های نورپردازی

چرا نرم افزار های موس مفید هستند ؟ موس گیمینگ بهتر از موس ساده

گزینه های روشنایی

محبوب ترین برند هایی که از نرم افزار استفاده می کنند

دکمه های قابل برنامه ریزی

دوام موس گیمینگ یا معمولی

آیا اجزای موس معمولی با گیمینگ متفاوت است ؟

کیفیت مواد به کار رفته در دو نوع موس فرق دارد؟

تنظیمات DPI

نرخ نمونه برداری و سنسور ها

سنسورها

نکاتی که در خرید موس باید رعایت کنیم

جمع بندی 


تفاوت موس گیمینگ و موس معمولی

تفاوت موس ساده و گیمینگ

دوست داریم که شما با دو گونه موس به صورت کامل آشنا شوید ، پس در هر دسته قرار است نحوه عملکرد را کاملا با هم مقایسه کنیم.

طراحی ارگونومیک

به احتمال زیاد با این کلمه آشنایی دارید ، موس های بازی معمولا راحت تر از موس های معمولی طراحی می شوند ، زیرا برای زمان طولانی تر بازی باید موس راحت تری ساخته شود.

موس ارگونومیک

موس های بازی مختلف از سبک های خاصی پشتیبانی می کنند،دارای پشتیبانی از هردو دست یا برای یک دست و به صورت ارگونومیک هستند و برخی از موس ها قابلیت تنظیم وزن هم دارند.

سبک های گرفتن موس

سه سبک اصلی برای موس ها وجود دارد.

سبک های گرفتن موس

البته این سه سبک مخصوص موس های معمولی نیست و موس های بازی برای این روش ها ساخته شده اند پس نتیجه این است که هیچ یک از موس های معمولی برای این سه حالت طراحی نمی شوند .

موسی را انتخاب کنید که با سبک گرفتن شما هم خوانی داشته باشد

حالت گرفتن Palm  : رایج ترین حالت گرفتن و زمانی است که تمام دست روی موس قرار می گیرد.

حالت گرفتن Claw  : حالتی که بین گیمر های رقابتی رایج است زیرا به کاربر کمک می کند تا کلیک کردن دقیقی داشته باشد.

حالت گرفتن  Fingertip  : بیشترین کنترل را دارد و در مقایسه با حالت Claw حس طبیعی تری می دهد ایراد بزرگش خسته شدن شما نسبت به حالت های دیگر است.

پیشنهاد بابلو: خرید میکروفون باسیم و بی سیم با بهترین قیمت و کیفیت.

وزن قابل تنظیم

همه موس ها از این ویژگی پشتیبانی نمی کنند ، اما برای آن هایی که از این ویژگی استفاده می کنند ، سفارشی کردن وزن موس باعث راحتی بیشتر می شود.

برخلاف موس های معمولی که از این قابلیت پشتیبانی نمی کنند ، وزن قابل تنظیم باعث افزایش شخصی سازی می شود.

وزن قابل تنظیم موس گیمینگ

معمولا موس های ارزان قیمت از این ویژگی استفاده نمی کنند . وزنه های قرار داده شده به گونه ای است که با اضافه یا کم کردن وزن در عقب یا بیشتر در یک سمت خاص وزن مورد علاقه خود را داشته باشید.

طراحی موس ارگونومیک در مقابل دو سویه (Ambidextrous)

شاید اولین بار باشد که این دو نوع طراحی را مشاهده می کنید . 

طراحی موس ارگونومیک در مقابل دو سویه

بیایید این دو را با هم مقایسه کنیم :

ارگونومیک

دو سویه

وزنی سنگین تر دارند

وزنی سبک تر دارند

معمولا برای راست دست ها هستند

برای راست و چپ دست ها هستند

راحتی بیشتری دارند

راحتی کم تری دارند

برای بازی در سبک شوتر بهترین نیستند

بهترین گزینه برای بازی در سبک شوتر هستند.

گزینه ها و نرم افزار های نورپردازی

گزینه ها و نرم افزار های نورپردازی

موس های گیمینگ بر خلاف موس های معمولی دارای نرم افزاری خاص برای نور و کلید ها هستند ، که معمولا قابل تنظیم است . مسلما انواع موس گیمینگ به دلیل نورپردازی زیباتر به نظر می رسند و البته عملکرد بهتری نسبت به موس های معمولی دارند.

چرا نرم افزار های موس مفید هستند ؟ موس گیمینگ بهتر از موس ساده

این گونه نرم افزار ها فقط در موس های گیمینگ قرار دارند و این امکان را به شما می دهند که رنگ موس را به سادگی تغییر و امکانات زیادی برای خود فراهم کنید ، با نرم افزار می توانید DPI و SENSIVITY  را تغییر دهید . همچنین می توانید ماکرو ها و یا دکمه های Remap را ایجاد کنید.

یکی از نکات مفید این نرم افزار ها در موس های بلوتوثی نشان دادن میزان باتری مانده برای شما است .

گزینه های روشنایی

موس های گیمینک مختلف میزان روشنایی متفاوتی دارند ، اما بیشتر موس های بازی مدرن دارای نورپردازی هستند ، یکی از تفاوت های اصلی موس های معمولی و گیمینگ ، گزینه های نورپردازی آن ها است که به ظاهره دستگاه های جانبی و تم تنظیمات شما می افزاید.

گزینه های روشنایی

موس های گیمینگ معمولا دارای نور RGB  هستند که می توان آن ها را به هر رنگی تغییر داد اما بعضی موس ها از رنگ های ثابت استفاده می کنند ، یکی از ویژگی های موس های RGB  امکان شخصی سازی آن هاست ، شما می توانید آن ها را رنگین کمانی کنید و یا نه از یک رنگ دلبخواه استفاده کنید و حتی حالت نور را مشخص کنید و نکته مهم گزینه زیادیست که روبروی شما قرار دارد.

محبوب ترین برند هایی که از نرم افزار استفاده می کنند

همه برند های بزرگ بازی مانند لاجیتک ، ریزر ، کورسیر نرم افزار مخصوص به خود را دارند  اما همیشه احساس کامل بودن نمی کنند.

لاجیتک اخیرا به روزرسانی هایی منتشر کرده که در آن عملکرد سنسورهای موس های خود را با استفاده از جدیدترین حسگر Hero  بهبود می بخشد .

این بروزرسانی باعث دقیق تر شدن موس های خاص و تنظیمات DPI  بیشتر می شوند.

نرم افزار هایی که موس گیمینگ دارند به آن ها اجازه می دهد عملکرد ، افکت های نوری بیشتر ، گزینه های ماکرو اضافی و موارد دیگر داشته باشند.

دکمه های قابل برنامه ریزی

این گونه موس ها امکانات زیادی به شما می دهند و باعث می شوند دکمه ها را دوباره برنامه ریزی کنید . معمولا موس های بازی دکمه های بیشتری نسبت به موس های معمولی دارند و گزینه های زیادی در اختیار شما قرار می دهند.

دکمه های قابل برنامه ریزی

پیشنهاد بابلو: خرید اینترنتی هدست گیمینگ برای حرفه ای ها.

موس های بازی FPS  ممکن است در مجموع 6 عدد کلید نیاز داشته باشد و در حالی که بعضی موس ها حتی از 20 عدد کلید هم فراتر می روند . موس  با دکمه های زیاد معمولا برای بازی هایی مثل Leage of legend  طراحی شده اند.

شما می توانید ماکروها را فقط برای یک برنامه به طور کامل ویرایش کنید ، کلید های رسانه ای اختصاصی داشته باشید و یا عملکردهایی مثل Copy و Post   را فقط با یک کلیک انجام دهید.

دکمه هایی روی موس قرار دارند که در حین بازی امکان کاهش DPI را به شما می دهند تا بتوانید برتری خود را افزایش دهید دکمه هایی برای Previous و یا Next  هم در بیشتر موس های گیمینگ قرار داده شده که می توان آن ها را هم برنامه ریزی کرد که برای استفاده از browser در صفحات وب به شما کمک می کنند.

 در بازی ها هر چه دکمه بیشتری داشته باشید سرعت عمل شما هم به نسبت افزایش خواهد یافت موس های Raxernaga و Crosair Scimitar دو نمونه شاخص در این گونه موس ها هستند.

به هیچ عنوان این گونه موس ها مناسب کار های اداری و خانگی نیست.

دوام موس گیمینگ یا معمولی

در این مورد باز هم جهت به سمت موس های گیمینگ می چرخد و نمی توان از موس های معمولی انتظار کیفیت خیلی بالا داشت .( نوع مواد به کار رفته ، رنگ موس ، ضمانت های طولانی تر و...) همه و همه در اختیار موس های گیمینگ هستند.

آیا اجزای موس معمولی با گیمینگ متفاوت است ؟

موس های گیمینگ از اجزای بهتری مانند سوئیچ ها و سنسور های بسیار بهتر استفاده می کنند ، معمولا دکمه های موس های معمولی احتمال شکستگی دارند اما دکمه های روی موس بازی می توانند برای مدت طولانی دوام بیاورند .

پیشنهاد بابلو: خرید اینترنتی هدفون گیمینگ از فروشگا بابلو

آیا اجزای موس معمولی با گیمینگ متفاوت است ؟

اصلا به این معنی نیست که همه ی موس ها می شکنند ، تمامی اتفاقاتی که به وجود خواهد آمد بستگی به مراقبت شما هم دارد پس نترسید و هر آنچه که خیال شما را برای خرید موس راحت می کند انجام دهید.

کیفیت مواد به کار رفته در دو نوع موس فرق دارد؟

کیفیت مواد موس های گیمینگ اغلب بهتر از موس های معمولی است . موس های معمولی معمولا از پلاستیک ارزان قیمت و نازک ساخته می شوند و ممکن است بعد از چند بار افتادن بشکنند.

اکثر موس های بازی اگر فلز نداشته باشند پلاستیک قوی ای دارند بنابراین در برابر افتادن یا ضربه مقاومت بیشتری خواهند داشت.

بدن انسان بعد از مدتی عرق می کند و به مرور دست شما هم چرب خواهد شد پلاستیک موس های معمولی به گونه ای است که این چربی را جذب می کند و باعث افتادن نقش آن روی موس خواهد شد .

اما بالعکس موس های گیمینگ بعضا از فلز و پلاستیک هایی استفاده شده که با چرب شدن دست شما جایی باقی نمی ماند .

موادی که در موس های بازی به کار رفته معمولا راحت تر هستند ، زیرا از پلاستیک زمخت به وجود نمی آیند بلکه از پلاستیک صاف تشکیل می شوند و در بسیاری موارد دارای لاستیک و فلز هستند که باعث راحتی و آرامش بیشتر می شود.

تنظیمات DPI

DPI یا همان نقطه بر اینچ معیاری برای سنجش حساسیت موس است هر چه این مقدار بالاتر باشد مکان نما سریع تر روی صفحه حرکت می کند و هر چه قدر این مقدار کم تر باشد مکان نما کندتر حرکت می کند.

تنظیمات DPI

موس های بازی دارای طیف وسیعی از DPI هستند که از 100 شروع و حتی تا 25000DPI نیز در بازار موجود است.

پیشنهاد می کنیم برای درک بهتر این موضوع راهنمای قدم به قدم خرید یک موس با DPI مناسب ، را مطالعه تا کاملا با این  خاصیت موس آشنا شوید.

نرخ نمونه برداری و سنسور ها

Polling rate سرعتی است که یک موس ورودی های خود را به رایانه گزارش می دهد .

نرخ نمونه برداری با Hz اندازه گیری می شود  و میزان گزارش ها در هر ثانیه را تعیین می کند .

موس های بازی مزیتی نسبت به موس های معمولی دارند و معمولا نرخ نمونه برداری آن ها 1000Hz است به این معنی که در هر میلی ثانیه موس شما یک گزارش ارائه می دهد.

موس های معمولی معمولا پایین تر از 125 هرتز هستند.

 نرخ نمونه برداری بیشتر در بازی ها ارزشمند است و درکار های روزمره اثر خاصی ندارد البته اگر از مانیتور با رزولوشن بالا استفاده می کنید اهمیت دار خواهد شد.

سنسورها

سنسور بخشی از موس است که حرکت موس شما را ردیابی می کند ، گیمر هایی که نیاز به جابه جایی سریع موس های خود دارند از نوع سنسور قابل اطمینان تری بهره می برند.

سنسور یک موس

موس های بازی معمولا در مقایسه با موس های ساده سنسور های دقیق تری دارند.

موس های بازی دارای سنسور های بادوام تری نسبت به موس های معمولی هستند.

نکاتی که در خرید موس باید رعایت کنیم

برای خرید موس ویژگی های زیادی وجود دارند که باید نگاه کنید برای شما ارزشمند هستند یا خیر. 

سیمی در مقابل بی سیم

نکته بسیار مهمی است چرا که موس های بازی بی سیم در برند های معتبر همان تاثیر موس های معمولی را دارند دریافت موس بی سیم به این معنی است که شما زیاد مسافرت می روید و البته برای حمل هم سبک تر خواهند بود و قیمت های متفاوت آن ها یکی دیگر از گزینه های انتخابی شما است.

سنسور و DPI

شما به بزرگ ترین محدوده  DPI در جهان نیاز ندارید اما داشتن یک DPI  با قابلیت تنظیم بسیار عالی خواهد بود ، شما همچنین به یک سنسور دقیق نیاز دارید و سنسور نوری بهترین گزینه برای دریافت می باشد.
 

: موس ها دارای بهترین سنسور در سطح جهانی  

Razer Focus+ ،   Logitech Hero ، SteelSries TrueMove Pro ، PixArt PMW 3360 ، PixArt PAW 3392

گزینه های نورپردازی

یکی از مواردی که معمولا گیمر ها به آن توجه می کنند این گزینه است و در موس های معمولی شاهد آن نیستیم اگر به موس های چند رنگه علاقه مندید گزینه انتخابی شما RGB خواهد بود و اگر دوست ندارید هزینه زیادی پرداخت کنید موس هایی تک رنگ بهترین انتخاب برای شما می باشد.

جمع بندی :

اگر شخصی هستید که بازی زیاد انجام می دهید یا ویژگی های موس های گیمینگ برای شما جذاب است سرمایه گذاری روی موس های بازی برای شما ارزشمند خواهد بود . موس های بازی می توانند برتری بیشتری نسبت به سایر افراد به شما بدهند و قطعا باعث پیشرفت شما خواهند شد .

ولی اگر نیازی به بازی کردن ندارید و بیشتر وقت خود را در حالت ادیت فیلم و یا عکس هستید یا علاقه مند به گشت و گذار در اینترنت ، پیشنهاد ما خرید موس های معمولی تر خواهد بود.

شما از چه موسی استفاده می کنید ؟ آیا در طول مدت استفاده با چالش مواجه شدید ؟

حتما سوالات خود را با ما به اشتراک بگذارید؟

همچنین بخوانید
اول صبح از خواب بیدار شدید و قصد دارید مثل حرفه ای ها چند دوری بازی کنید . شاید برای شما عجیب باشد ! اما گرفتن موس مگر روش خاصی دارد ؟ مشکل اینجاست که بعضی ها نمی دانند که چگونه یک موس را بگیرند !با استفاده از کف دست یا با پنجه و یا با نوک انگشت و نه هیچکدام بلکه به صورت تلفیقی دوست دارید یک موس را کنترل کنید، این حالت ها شباهت زیادی به هم دارند.
بنابراین Dpi مناسب دقیقا چیست؟ چگونه کار می کند؟چگونه موس ایده ال خود را پیدا کنیم؟در این مقاله قصدمان این است ، تا کاملا متوجه شوید تنظیمات DPI و نحوه استفاده از آن به طوری که بیشترین تاثیر را داشته باشد ، چگونه خواهد بود.
ثبت دیدگاه
ثبت امتیاز :
captcha