5 مدل از بهترین کیبورد گیمینگ ریزر

ریزر یکی از شرکت های پیشگام در عرصه تولید لوازم جانبی گیمینگ است . از سال 1999 ، آن ها شروع به ساخت تجهیزات گیمینگ کردند و خود را به جایگاه بسیار بالایی رساندند . کیبورد های گیمینگ ریزر شامل TKl های کوچک و مینیمالیستی تا صفحه کلید های یکپارچه فول سایز همه چیز را در اختیار شما قرار می دهند .

با چنین تنوع زیادی شما برای انتخاب کیبورد های ریزر دچار مشکل خواهید شد و شاید در میان عمق زیاد آن ها غرق شوید .

من قرار است در این مقاله 5 کیبورد ارزشمند که توسط شرکت ریزر ارائه شده است را به شما معرفی کنم ، اگر نظرتان روی کیبورد ریزر است قرار است بهترین های این شرکت در سال 2022 را به شما معرفی کنیم.

نظرتان راجع به یک شروع طوفانی چیست ؟

1 – بهترین کیبورد ریزر : Razer Huntsman TKL V2

بهترین کیبورد ریزر : Razer Huntsman TKL V2

نکات مثبت

  • صدای بسیار مطلوب کلید ها
  • بهترین سوئیچ نوری
  • فعال سازی کلید سریع
  • جنس PBT کلاهک کلید
  • کیفیت ساخت فوق العاده

نکات منفی

  • استابلایزرهای استفاده شده می توانند بهتر باشند

Razer Huntsman TKL V2 ضمانت شرکت ریزر برای افزایش کارایی هر ساله لوازم جانبی خود است ، حالت TKL صفحه کلید نقطه شیرینی برای یک کیبورد گیمینگ جمع و جور است .

برای  خرید اینترنتی لوازم جانبی کامپیوتر با بهترین قیمت ها همین حالا اقدام کنید!

سوئیچ های نوری کیبورد Huntsman TKL V2 ریزر جزو بهترین هایی هستند که تا به حال تولید شده اند سوئیچ ها به طور شگفت انگیزی نرم و روان هستند و زمان پاسخ گویی به کلید بالایی دارند ، در نهایت گیمر ها می توانند با خیال آسوده رقیبان خود را به زانو در بیاورند .

کیفیت ساخت بالای Huntsman TKL  فقط به بدنه آن محدود نمی شود ، ریزر از کلید های با کیفیت PBT استفاده کرده که بسیار محکم هستند و هنگام تایپ حس خوبی منتقل می کنند ، در داخل این صفحه کلید فوم صدایی در داخل شاسی قرار داده شده که باعث کاهش ارتعاش می شود و بی عیب و نقص عمل می کند .

کاملا واضح است که ریزر از تجربه پیشینه خود برای ارائه یک صفحه کلید TKL واقعا خوش ساخت استفاده کرده است .

همچنین یک کابل بافته شده USB از نوع C و جدا شدنی زیبا روی آن قرار گرفته ؛ جدا شدن کابل از این کیبورد و امکان سفارشی سازی آن تقریبا همه چیز را تا به اینجا عالی رقم زده .

در مجموع Razer Huntsman TKL V2 یک صفحه کلید مکانیکی عالی است ؛ اگر گیمری هستید که سعی می کند یک صفحه کلید کوچک عالی داشته باشد ،از خرید آن پشیمان نخواهید شد .

2- بهترین کیبورد 60 درصد :  Razer Huntsman Mini V2

 بهترین کیبورد 60 درصد :  Razer Huntsman Mini V2

نکات مثبت

  • جنس PBT کلاهک کلید
  • قابلیت جدا شدن کابل USB-C
  • بهترین سوئیچ نوری
  • ساختار جمع و جور ارگونومیک

نکات منفی

  • محدودیت هایی در بخش Keymapping و کلید های Fuction

Razer Huntsman Mini V2 کیبوردی است که برای بازیکنان رقابتی در مسابقات ساخته شده است ، برای کسانی که به تکان دادن موس و متعلقات دیگر خود روی میز احتیاج دارند ، یا بر عکس ، برای مینیمالیست هایی که به کلید های جهت دارد و صفحه اعداد اهمیت نمی دهند ، مناسب است ؛ در عین حال این نوع کیبورد ممکن است برای همه هم مناسب نباشد .

هانتسمن مینی V2 در اصل برادر کوچک هانتسمن TKL V2 است ، ریزر بعد از تقاضای زیاد کاربران در اینترنت ، تصمیم گرفت نسخه 60 در صدی از این مدل را تولید کند .

سوئیچ نوری خطی ریزر در هانتسمن مینی ( درست مانند برادر بزرگش ) در این کیبورد قرار گرفته و بدون هیچ مشکلی کار می کند ، این کلید ها بسیار سریع هستند و سرعت پاسخ گویی بالایی دارند و به نظر می رسد Razer صدای سوئیچ ها را نسبت به نسخه یک بهبود داده است .

برای گیمرهای حرفه ای: بهترین قیمت موس گیمینگ در فروشگاه بابلو.

اگر دوست دارید سوئیچ شما حس لمسی داشته باشد ،  البته با سرعت پاسخ گویی پایین تر ،  می توانید هانتسمن مینی را به دلیل داشتن سوئیچ های کلیکی اپتیکال Razer خریداری کنید ،

3 – بهترین کیبورد فول سایز :  Razer Huntsman V2 Analog

بهترین کیبورد فول سایز :  Razer Huntsman V2 Analog

نکات مثبت

  • جنس فوق العاده PBT کلاهک کلید
  • دارای استراحتگاه مچ دست و قابل جدا شدن
  • سوئیچ های نوری فعال با قابلیت تنظیم عالی

نکات منفی

  • جزو گران ترین کیبورد های ریزر
  • به سختی می توانید حس 8000 هرتز واقعی را متوجه شوید .

Razer Huntsman V2 Analog با قیمت بالای حدودی 7 میلیون تومانی جزو گران ترین کیبورد های مکانیکی ریزر به شمار می رود .

این اولین بار است که ریزر از سوئیچ های نوری آنالوگ روی کیبورد استفاده می کند . این سوئیچ ها به گونه ای طراحی شده اند که با اجازه دادن به کاربر ، برای برنامه ریزی سطوح خاصی از فعال سازی ، یک میزان درجه ورودی را در اختیار آن ها  قرار دهند .

روی کاغذ از فناوری جالبی روی آن استفاده شده است و قطعا یک آپشن اضافه ای در اختیار شما قرار می دهد ، اما قبل از خرید آن بهتر است مطمئن شوید که واقعا به این ویژگی ها نیاز دارید .

جدای از این ، هانتسمن یک کیبورد محکم است – درست مانند سایر کیبورد های ریزر که که قیمت آن ها پایین تر از قیمت این محصول است .

پیشنهاد ویژه بابلو برای خرید با ارزانترین قیمت:  خرید اینترنتی هدفون از بهترین برندها

4- گزینه ای به نام وایرلس : Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed

 گزینه ای به نام وایرلس : Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed

نکات مثبت

  • وایرلس با تاخیر کم
  • طول عمر باتری 200 ساعت
  • سوئیچ مکانیکی خوب

نکات منفی

  • کلاهک های کلید ABS نا امید کننده

Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed یک کیبورد مکانیکی بی سیم است که دارای اتصال 2.4 گیگاهرتزی و تاخیر کمی بعد از ضربه به کلید به شما ارائه می دهد که باعث می شود در هنگام بازی مشکلی ایجاد نشود .

در BlackWidow V3 Mini HyperSpeed از سوئیچ های مکانیکی به جای سوئیچ های اپتیکال ریزر استفاده می شود و می توانید آن را در دو نوع سوئیچ مختلف تهیه کنید . سوئیچ های زرد رنگ خطی که احساس نرمی به شما منتقل می کنند و سوئیچ های سبز رنگ ، در حالی که این دو مدل به اندازه سوئیچ های نوری ریزر خوب نیستند ، اما برای هزینه ای که می کنید بسیار عالی خواهند بود.

یک کیبورد بی سیم باید عمر باتری خوبی هم داشته باشد تا در هنگام بازی دچار مشکل نشوید ، البته اینجا ریزر پیش قدم است و نمی گذارد نگرانی از بابت تمام شدن باتری داشته باشید ، BlackWidow  دارای عمر باتری 200 ساعته است و کابل USB C موجود در بسته آن به شما این امکان را می دهد که کیبورد سریعی داشته باشید .

برای خرید لوازم جانبی گیمینگ از بهترین برندهای دنیا از فروشگاه بابلو دیدن کنید.

متاسفانه ریزر برای BlackWidow کلید های ABS را قرار داده ؛ و ما در این کیبورد ، کلید های PBT با کیفیت که در سری Huntsman مورد استفاده قرار گرفته را نمی بینیم  ، اما با قیمت حدود 5 میلیون تومانی، کیبورد بلک ویدو شرکت ریزر یک صفحه کلید بسیار محکم است .

5- بهترین کیبورد ریزر : Razer BlackWidow V3 Pro

بهترین کیبورد ریزر : Razer BlackWidow V3 Pro

نکات مثبت

  • اتصال وایرلس عالی
  • کنترل مدیا
  • جای استراحت مچ دست
  • کلاهک PBT دابل شات

نکات منفی

  • گران قیمت

اگر Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed برای شما بسیار کوچک است و با سلیقه شما جور در نمی آید ، ریزر شما را تحت پوشش قرار داده است ، V3 Pro BlackWidow یک برادر بزرگ تر است که آپشن های بیشتری دارد و دلیل قیمت بالاتر آن هم همین است .

BlackWidow V3 Pro دقیقا مانند برادر کوچک ترش ، در همه ویژگی های اتصال بی سیم یکسان عمل می کند ، آپشن هایی که یک شرکتی مثل ریزر می تواند ارائه دهد به گونه ای است که چرخ صدا و طرح بندی های کلید را در اندازه کامل به این مدل اضافه کرده ، درون جعبه این محصول یک استراحتگاه مچ دست هم قرار داده شده است.

Razer BlackWidow V3 Pro با قیمت حدودی 7 میلیون تومان ، کیبورد ارزانی نیست ، اما یک صفحه کلید مکانیکی بی سیم با اندازه کامل است که هر آن چیزی را که می خواهید به شما می دهد .

ریزر در مقابل برندهای دیگر

ریزر در مقابل برندهای دیگر

ریزر تنها برند معتبر سازنده لوازم جانبی گیمینگ نیست ، پس چه چیزی است که برند ریزر را نسبت به برندهای مطرح دیگر متمایز می کند؟

شرکت ریزر یکی از بنیانگذاران بزرگ صفحه کلید نوری بوده است .

سوئیچ های نوری ریزر استانداردهای صنعتی را براساس خوش ساخت بودن و قابل اعتماد بودن تعیین کرده اند در مقایسه با سوئیچ های مکانیکی قدیمی بیش از 30 میلی ثانیه سریع تر عمل می کنند و در مقایسه با سایر برندهای اصلی ، حس کلید خوبی دارند .

نرم افزار سفارشی سازی سیناپس ریزر نسبت به بسیاری از برندهای دیگر برتری دارد و در حالی این شرکت هنوز راه زیادی را باید طی کند ، اما نظرات مشتریان این شرکت  و کسب تجربه بیشتر  ، باعث شده که سیناپس پیشرفت بیشتری داشته باشد .

به طور کلی محصولات ریزر همه روزه در حال پیشرفت هستند و واقعا محصولات جانبی بازی فوق العاده ای برای مشتریان خود تولید می کنند ، از کلاهک های با کیفیت PBT گرفته تا کابل ها و... به نظر من اگر پول در اختیار دارید سرمایه گذاری روی این محصولات کار درستی خواهد بود .

برای خرید اینترنتی هدفون گیمینگ با بهترین قیمت ها، از فروشگاه بابلو دیدن کنید.

ریزر در مقابل کورسیر

ریزر در مقابل کورسیر

اگر بخواهم یک رقیب اصلی برای شرکت ریزر مثال بزنم و آن را انتخاب کنم ، فقط کورسیر به ذهنم می رسد ، هر دوی آن ها جذابیت و ارزش زیادی برای محصولات گیمینگ خود می گذارند از کیبوردهای پر زرق و برق RGB و برجسته خود گرفته تا ویژگی های زیادی که در اختیار گیمر های حرفه ای قرار می دهند .

ریزر معمولا تنوع کالایی بیشتری نسبت به شرکت کورسیر دارد که باعث شده Corsair در این مورد کم توان تر باشد ، صفحه کلیدهای کوچک تر TKL و 60 درصد ریزر واقعا فضای یک کیبورد گیمینگ را متحول کرده .

نکته دیگری که باعث شده ریزر برتر به نظر برسد ، تنوع سوئیچ های این شرکت است ، در حالی که هیچ یک از برند ها از نظر سوئیچ های مورد استفاده دست خریداران را باز نگذاشته اند ؛ ریزر در برابر کورسیر صرفا به این دلیل برتری دارد که تنوع بسیار زیادی در سوئیچ های مکانیکی و اپتیکال خود ارائه می دهد .

در مقابل کورسیر ، معمولا تمایل به استفاده از سوئیچ های Cherry Mx دارد و به آن پایبند است ، اگر چه مورد بدی هم نیست ، اما به هر حال برای انتخاب صفحه کلید شما را محدودتر می کند . برای اطلاعات بیشتر مقاله راهنمای کامل سوئیچ Cherry MX را بخوانید.

برای من زبان طراحی ریزر بسیار جذاب تر از کورسیر است ؛ اگر کسی هستید که به دنبال یک کیبورد شیک ، با کیفیت و عالی است شرکت ریزر پیشنهادات خوبی برایتان ارائه می دهد .

شرکت کورسیر  زمانی که نوبت به زنگ ها و سوت های اضافی مانند کلید های ماکرو و تنظیم صدا می رسد برنده است ، بعضی از کیبورد های ریزر دارای شماره گیر هستند اما نه همه آن ها اما این دلیل نمی شود که من متقاعد شوم یک کیبورد کورسیر را بجای ریزر بخرم.

ریزر در مقابل استیل سریز

ریزر در مقابل استیل سریز

استیل سریز یکی دیگر از برند هایی است که بیشتر مواقع با ریزر در فضای کیبورد سروکار دارد . هر دوی آن ها از نظر زیبایی ، طراحی های مشابهی را با ساختار جالب و جذاب که برای گیمر های عاشق RGB جذاب است تولید می کنند .

SteelSeries چند چیز را برای کیبورد های خود ارائه می دهد که Razer آن ها را ندارد ، تولید مدل های سری Apex Pro دارای یک صفحه نمایش OLED در گوشه سمت راست است که می تواند اطلاعات مفیدی را نمایش دهد .

سری Apex Pro شرکت SteelSeries دارای اولین سوئیچ های نوری قابل تنظیم در نوع خود است ؛ این آپشن به شما این امکان را می دهد که نقاط حرکت فعال سازی را برا اساس هر کلید تنظیم کنید ، که برای بعضی از گیمر ها بسیار مفید است .

جدا از این تفاوت ها ، کیبورد های Razer و SteelSeries بسیار شبیه به هم هستند آن ها کیفیت ساخت مشابهی دارند یعنی هر دو واقعا خوب ساخته شده اند قیمت ها تقریبا مشابه به یکدیگر است و در نتیجه نمی توان گفت یکی از دیگری کاملا برتر است .

شرکت ریزر از نظر تنوع کیبورد های بی سیم بهتر عمل کرده و استیل سریز در اکثر مدل های خود تمایل به استفاده از کابل دارد ، در نهایت اگر به دنبال یک کیبورد بی سیم برای بازی هستید ، ریزر احتمالا انتخاب شماست.

پیشنهاد بابلو برای گیمرهای حرفه ای:  خرید هندزفری گیمینگ از بهترین برندها با بهترین قیمت

بهترین کیبورد ریزر چیست ؟

بهترین کیبورد ریزر چیست ؟

بهترین کیبورد ریزر با توجه به آزمایش هایی که انجام دادیم Razer Huntsman Analog V2است . این مدل در حالی یکی از بهترین های ریزر به شمار می رود که ویژگی های زیادی در بسته فول سایز خود قرار داده و البته سوئیچ های جدید آنالوگ هم ارائه می دهد .

مثل این کیبورد را در بازار پیدا نخواهید کرد ، پس اگر علاقه مند به بازی هستید و به دنبال هزینه درست و حسابی روی یک کیبورد و با کیفیت قطعا خرید آن ضروری است .

آیا کیبورد های ریزر فقط برای بازی ساخته شده اند ؟

آیا کیبورد های ریزر فقط برای بازی ساخته شده اند ؟

در حالی که شرکت ریزر طیف گسترده ای از کیبوردهای گیمینگ عالی را ارائه می دهد ، این برند طیف گسترده ای از این لوازم را برای دفاتر کار هم در اختیار دارد ، سری Razer pro شامل صفحه کلید و موس است که برخی از ویژگی های مربوط به سرعت را حذف کرده و بیشتر بر روی زیبایی و ظریف کاری تمرکز می کند . با این حال ، کیبورد های بازی ریزر در زمینه بهره وری نیز کاربردهایی دارند .

توصیه می کنیم مطمئن شوید که کلید های این کیبورد ها صدای بلندی ندارند ، برخی از بهترین سوئیچ های کیبورد مکانیکی برای بازی هم در این صفحه کلید ها بسیار آزاردهنده هستن و ممکن است باعث عصبانیت اطرافیانتان شود .

نتیجه گیری

ریزر طیف گسترده ای از کیبورد های گیمینگ را ارائه می دهد و این شرکت گزینه هایی هم برای دفاتر کار تولید و عرضه می کند ، صفحه کلید های این شرکت بسیار با کیفیت و عالی ساخته شده اند و طیف وسیعی از سوئیچ ها را ارائه می دهند ، اما خوب قیمت بالایی هم دارند .

بسته به آن چه که دنبال آن هستید و دلیلی که قرار است از این کیبورد ها استفاده کنید ، احتمالا صفحه کلید ریزر مورد نظر خود را پیدا خواهید کرد .

موفق باشید ! تایپ کنید و از بازی کردن لذت ببرید .

همچنین بخوانید
وقتی از توپخانه گیمر ها صحبت می شود ، این طور به نظر می رسد که کامپیوترهای گیمینگ و سایر تجهیزات جانبی آن ها نسبت به کیبورد گیمینگ مقدم تر هستند ، کیبورد گیمینگ یک قطعه حیاتی از تجهیزات است ، در نهایت دانستن نحوه خرید کیبورد ، آن هم ، مخصوص بازی یک دانش بسیار ارزشمند است .
اگر در حال ورود به دنیای کیبورد های مکانیکی هستید و به قولی تازه کارید ، احتمالا در مورد رنگ قهوه ای سوئیچ کم تر می دانید و نوع استفاده این سوئیچ کمی شما را سردرگم می کند ، خوب ، در جای درستی قرار گرفته اید چون که قرار است هر آن چیزی که در مورد سوئیچ های قهوه ای می دانیم برای شما به اشتراک بگذاریم .
در حالی که انتخاب یک سوئیچ مکانیکی برای تایپ در نهایت به اولویت کاربر بستگی دارد اما چند سوئیچ وجود دارد که برای تایپ بسیار عالی هستند ، معمولا برای انتخاب سوئیچی که مناسب تایپ است ، یک سوئیچ لمسی ترجیح داده می شود ، زیرا برآمدگی لمسی احتمال خطا را کاهش می دهد و تایپ را لذت بخش تر می کند .
آیا دوست دارید کیبورد مکانیکی خود را ارتقا دهید ؟ اما مطمئن نیستید که چگونه این کار را انجام دهید ! ؟ دلیل حضور ما هم همین است .قرار است در این مقاله برای بهبود کیفیت کیبورد مکانیکی شما ، تغییرات و شرایط آسانی را فراهم کنیم که بتوانید به دوستان ، خانواده و حتی اعضای فضای مجازی خود نشان دهید که کیبوردتان چقدر می تواند جذاب باشد .
احتمالا دلیل وارد شدن شما به این مقاله این بوده که درک کاملی از انواع مختلف سوئیچ مکانیکی ندارید  و برایتان بسیار گیج کننده بوده . هر شرکت دارای زبان و نام های مخصوص به خود برای هر سوئیچ است . هدف ما این است که تمامی سردرگمی های شما را برطرف کنیم و به زبان ساده به شما توضیح دهیم که معنی این لغات چیست .
همه ما به دنبال رقابت کردن در بازی ها هستیم ، اما بسیاری از کاربران هستند که از یک عامل بسیار مهم غافل می شوند ،آن هم استفاده از سوئیچی است که در کیبورد آن ها وجود دارد .امروز ما بهترین سوئیچ ها را برای بازی کردن بررسی می کنیم تا بتوانید بهترین و پر رقابت ترین تنیظمات ممکن را پیاده سازی کنیم .
کیبورد های مکانیکی به دلایل بسیار زیادی مناسب برای بازی هستند و بازی کردن با این کیبورد ها فوق العاده سرگرم کننده است ، در حالی که کیبورد های مکانیکی کمی گران تر از کیبورد های قدیمی تر هستند ، اما به نظر من ارزش این قیمت را دارند . دلیل این که کیبورد های مکانیکی برای بازی بهتر هستند این است که زمان پاسخ دهی سریع تر ، دوام بهتر ، جابجایی کلید N ، و سفارشی سازی های زیادی برای کیبورد فراهم می کنند و این عوامل است که باعث رضایت بیشتر شما خواهد شد .
چه راهی بهتر از این که یک مجموعه کامل از کلید های کیبورد مکانیکی خود را عوض کنید ؟ با تعویض کلید های قدیمی خود می توانید از شر کلاهک های ABS نازک و ضعیف خلاص و آن ها را با یک ست جدید با طراحی و رنگ منحصر به فرد جایگزین کنید. زمانی که قصد دارید کلاهک کلید خریداری کنید ، باید به مواد ، ضخامت ، ظاهر و طراحی کلی کلاهک نگاه کنید تا بفهمید کدام با علاقه شما جور در خواهد آمد . اگر کیبورد شما دارای نورپردازی RGB است ، مسلما باید به دنبال کلاهکی باشید که نور را از خود عبور دهد .
در این مقاله قصد داریم یک نمایش کامل از تمامی سوئیچ های موجود در بازار به شما ارائه و به طور کامل آن ها را بررسی کنیم تا شما متوجه شوید چه چیزی هر کدام از سوئیچ ها را منحصر به فرد کرده ، و به شما خواهیم گفت کدام یک از نظر هزینه به صرفه تر است و به شما نشان خواهیم داد که عملکرد و لذت کدام یک از دیگری بهتر است .
روغن زدن به سوییچ ها در جامعه کیبورد های مکانیکی یک امر طبیعی است ، زیرا نه تنها باعث روان شدن آن ها می شود ، بلکه صدای کلید ها را نیز افزایش می دهد.اما اگر مجبور باشید روغن ها را پاک کنید ، آن وقت چه؟ ، به هر حال یا قرار است روغن کاری قبلی خود را پاک کنید یا سوییچ های شما در زمان تولید روغن کاری شده و نیاز به پاک کردن خواهند داشت.
در میان تمامی عکاسان حرفه ای در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی ، گرفتن عکس های حرفه ای از کیبورد یک امر ضروری به حساب می آید.شاید منظورم را کامل نرساندم  ، منظور من این است که چگونه می خواهید چیدمان خود را به دیگران نشان دهید؟
اگر زیاد در کنار خود ، آب یا مایعات دیگر قرار می دهید و یا احتمالا حادثه ای برای شما رخ داده که کمی دلخراش هم بوده ، ممکن است برای شما این کنجکاوی به وجود آمده باشد که کیبورد شما واقعا ضد آب است یا نه ، این کاملا طبیعی است که هر چند وقت یک بار این اتفاقات رخ دهد .
در حالی که من به عنوان یک شخص ، کیبورد مکانیکی را انتخاب کرده ام ، دوست دارم مقایسه ای به شما ارائه دهم تا در نهایت بتوانید کیبورد مورد نظرتان را انتخاب کنید ؛ بیایید با هم یک نگاه دقیق بیندازیم که چرا مردم گاهی اوقات صفحه کلید ممبران را انتخاب می کنند و گاهی هم نه و آیا کیبورد ممبران سزاوار این همه نفرت هست؟
به عنوان یک گیمر همیشه کنجکاو بودم که چرا گیمر های حرفه ای صفحه کلید خود را کج می کنند.برای این که دقیقا بفهمم چرا آن ها این کار را می کنند ، ده ها گیمر حرفه ای را تجزیه و تحلیل کردم و حتی خودم سعی کردم صفحه کلید خود را زاویه دار کنم.
ثبت دیدگاه
ثبت امتیاز :
captcha