فرق بین سوئیچ های خطی ، لمسی و کلیکی | راهنمای کامل

احتمالا دلیل وارد شدن شما به این مقاله این بوده که درک کاملی از انواع مختلف سوئیچ مکانیکی ندارید  و برایتان بسیار گیج کننده بوده . پیش از هر توضیحی، باید گفت شما می توانید خرید لوازم جانبی لپ تاپ و کامپیوتر خود را از فروشگاه بابلو انجام دهید.

هر شرکت دارای زبان و نام های مخصوص به خود برای هر سوئیچ است . هدف ما این است که تمامی سردرگمی های شما را برطرف کنیم و به زبان ساده به شما توضیح دهیم که معنی این لغات چیست .

تنها سه نوع سوئیچ وجود دارد : خطی ، لمسی و کلیکی .

  • خطی : فشار یکنواخت و ثابت کلید با صدایی آرام .
  • لمسی : بعد از ضربه به کلید و دارای صدایی متوسط .
  • کلیکی : یک بر آمدگی کوچک روی هر کلید و صدایی بلند.

فهرست مطالب

سوئیچ خطی : صاف و نرم مثل کره

سوئیچ لمسی : بر آمده و راضی کننده

سوئیچ کلیکی : بر آمده و ایجاد صدای بلند

یک سوئیچ باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

چرا باید کیبورد مکانیکی خریداری کنیم ؟

نتیجه گیری

سوئیچ خطی : صاف و نرم مثل کره

سوئیچ خطی : صاف و نرم مثل کره

سوئیچ خطی چیست؟

نوعی سوئیچ هستند که بر روی ایجاد یک حرکت روان و یکنواخت بدون بازخورد لمسی تمرکز می کند .

این نوع سوئیچ ها برای افرادی که به دنبال سرعت بیشتری هستند و نیاز دارند که با کوچک ترین ضربه بدون این که تجربه یک سوئیچ لمسی را داشته باشند و یا صدای بلند ناشی از کلید های سوئیچ های کلیکی را حس کنند ، بسیار عالی خواهند بود .

کلید های خطی معمولا در تمام طول حرکت بعد از ضربه بی صدا ، صاف و ثابت هستند .

این نوع سوئیچ ها بیشتر توسط گیمر ها مورد استفاده قرار می گیرند ، زیرا فشار دادن یکنواخت کلید ، امکان دقت بیشتر در بازی هایی که نیاز به رقابت بیشتری دارند را فراهم می کند ، پیشنهاد می کنیم سوئیچ های مناسب برای بازی های کامپیوتری را بررسی کنید .

اشخاصی که به نرم بودن یک کلید هنگام تایپ بسیار اهمیت می دهند از سوئیچ های خطی هم لذت می برند .

آیا باید سوئیچ خطی خریداری کنیم ؟

زمانی که به تایپ کردن با سوئیچ خطی عادت کنید ، استفاده از آن ها بسیار برایتان لذت بخش و سرگرم کننده خواهد بود ؛ با این حال ، برای این که به مشکل بر نخورید ، اگر اولین کیبورد مکانیکی شما باشد ، سوئیچ های خطی را توصیه نمی کنیم .

به طور خاص ، سوئیچ های Speed خطی ، بیشتر اوقات در جامعه گیمر ها مورد استفاده قرار می گیرند ؛ دلیل این مورد ، رقابتی است که نسبت به حریفان به شما می دهند .

اگر بازی همان چیزی است که در درجه اول به آن اهمیت می دهید و قصد دارید از کیبورد مکانیکی استفاده کنید ، شاید ارزش آن را داشته باشد که بعضی از گزینه های سوئیچ Speed مثل Cherry Mx و Kailh را بررسی کنید .

سوئیچ لمسی : بر آمده و راضی کننده

سوئیچ لمسی : بر آمده و راضی کننده

سوئیچ لمسی چیست؟

سوئیچ های لمسی نوعی سوئیچ هستند که بر روی یک ضربه لمسی و یک کلیک شنیداری نسبتا آرام بعد از ضربه به کلیک تمرکز می کنند.

سوئیچ های لمسی هنگام تایپ بازخورد بسیار خوبی ارائه می دهند ، بنابراین شما از طریق صدا متوجه خواهید شد که همه چیز درست کار می کند و ضربه هایی که به کلید می زنید در سیستم ثبت می شود یا خیر . ناگفته نماند استفاده از این کلید ها بسیار رضایت بخش و سرگرم کننده است .

دیگر محصولات فروشگاه بابلو: خرید کیبورد ارزان از فروشگاه بابلو

آیا باید سوئیچ لمسی خریداری کنیم ؟

استفاده از سوئیچ لمسی بسیار سرگرم کننده است و در زمان تایپ بازخورد بسیار خوبی را ارائه می دهد ، اما عواملی هم وجود دارد که باید قبل از خرید کیبورد و سوئیچ لمسی در نظر بگیرید .

این سوئیچ بسیار مناسب برای آماتورها و یا هر کسی است که به تازگی با کیبورد های مکانیکی آشنا شده اند. این نوع کیبورد ها بسیار مناسب کسانی است که از کیبورد معمولی لپ تاپ یا کیبورد معمولی یا ممبران کامپیوتر استفاده می کردند .

هر کسی می تواند یک کیبورد با سوئیچ های لمسی را استفاده کند و با هر ضربه به کلید احساس خوبی داشته باشد .

سوئیچ های لمسی یک برآمدگی در اندازه های مختلف ( بسته به سوئیچ ) ایجاد می کند و صدای ضربه به کلید بسیار آرامی ایجاد می کند.

سوئیچ لمسی به اندازه یک سوئیچ کلیکی صدای بلندی ندارد پس می توانید آن ها را در محیط های عمومی هم استفاده کنید بدون این که توجه زیادی به خود جلب کنید .

اگر اولین بار است که قصد استفاده از کیبورد مکانیکی را دارید توصیه می کنیم از سوئیچ لمسی شروع کنید.

سوئیچ کلیکی : بر آمده و ایجاد صدای بلند

سوئیچ کلیکی : بر آمده و ایجاد صدای بلند

سوئیچ کلیکی چیست؟

سوئیچ های کلیکی نوعی سوئیچ هستند که بعد از ضربه به کلید یک ضربه لمسی همراه با صدای بلند ایجاد می کنند .

این نوع سوئیچ ها با صدای بلند و کلیکی هنگام تایپ بازخورد بسیارخوبی دارند چرا که به شما با هر بار ضربه اعلام می کنند که همه چیز به درستی کار می کند ، ناگفته نماند صدای تولید شده بی نظیر است .

آیا باید سوئیچ کلیکی خریداری کنیم ؟

در حالی که استفاده از سوئیچ های کلیکی سرگرم کننده است و بهترین بازخورد را بین تمامی سوئیچ ها ارائه می دهد ، برخی عوامل هم وجود دارد که باید قبل از خرید یک کیبورد با این نوع سوئیچ متوجه آن باشید .

یکی از مهمترین عامل هایی که باید به آن توجه کنید صدا است ، اگر در یک مکان عمومی کار می کنید یا حتی از طریق میکروفون صحبت می کنید ، صدای بلند کلید های سوئیچ کلیکی برای کسانی که در اطراف شما قرار دارند می تواند بسیار آزاردهنده باشد .

اگر صدای سوئیچ کلیکی برای شما بسیار لذت بخش است ، می تواند یک شمشیر دو لبه هم باشد .

اگر در خانه کار می کنید و یک فضای کاملا اختصاصی در اختیار دارید ، بدون این که به دیگران نزدیک باشید ، با خیال راحت به این سوئیچ ضربه بزنید ، از صدای آن لذت ببرید و تایپ کنید ، هیچ کس و هیچ چیز مانع شما نخواهد شد .

پیدا کردن کیبورد با سوئیچ ایده آل شما

اگر به دنبال کیبوردی هستید که نوع های خطی ، لمسی و کلیکی را داشته باشد ، خوش شانس هستید ! تقریبا هر کیبوردی که وجود دارد ، یک نوع سوئیچ در هر نوع برای شما فراهم کرده .

به طور معمول سه گزینه رنگ برای سوئیچ وجود دارد : قهوه ای ( لمسی ) ، قرمز (خطی) و آبی ( کلیکی )

پیشنهاد بابلو برای گیمرها: خرید کیبورد گیمینگ از فروشگاه بابلو

یک سوئیچ باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

یک سوئیچ باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

ویژگی هایی وجود دارد که هنگام انتخاب سوئیچ برای خود باید به دنبال آن ها باشید و بسیاری از آن ها هم به ترجیحات شخصی شما بستگی دارد .

بزرگ ترین عامل انتخاب یک سوئیچ تایپ و بازی کردن است ، چرا که در نهایت این دو مورد همان چیز هایی هستند که برای شما اهمیت دارند . عوامل دیگری هم وجود دارد مثل طول عمر ، زمان فعال سازی ، نیروی فنر و میزان Travel ، بسته به این که قصد دارید از کیبورد خود چه استفاده ای بکنید ، نوع سوئیچ شما متفاوت می شود ، بیایید کمی بیشتر این مسئله را بشکافیم.

طول عمر

اگر قرار است هزینه زیادی برای خرید کیبورد پرداخت کنید ، به احتمال زیاد به دنبال سوئیچی هستید که زمان زیادی برای شما کار کند و قابل اعتماد باشد .

من هنوز از کیبورد خود که 7 سال پیش از آن استفاده می کردم ،استفاده می کنم ، فقط الان اسباب بازی دیگری دارم ، پس همیشه از آن استفاده نمی کنم .

همانطور که قبلا هم گفتیم ، برای تعیین این که سوئیچ چقدر قابل اعتماد است ، باید به زمانی که روی جعبه درج شده نگاه کنید ، معمولا Cherry Mx حدود 100 میلیون ضربه را تحمل می کند ، پس بسیار قابل اعتماد تر از سوئیچ های دیگر است ، معمولا سایر سوئیچ ها تا 50 میلیون ضربه دوام می آورند.

مسئله دیگری که باید به آن نگاه کنید حالت کلید Chatter است ، به این معنی که شما یک بار کلید را فشار می دهید اما دو بار ثبت می شود .

این موضوع می تواند در هنگام تایپ کردن بسیار خسته کننده باشد زیرا دائما باید به عقب برگردید و مقادیر یا ورودی هایی که تایپ کردید را اصلاح کنید قبل از خریداری حتما به این توجه کنید که سوئیچ شما این مشکل را دارد یا خیر.

نیروی فنر

اگر دست سنگینی دارید ، فنر مقاوم تر گزینه بسیار خوبی برای شماست .

فنر های مقاوم تر و دارای نیروی بیشتر از انگشتان شما پشتیبانی می کنند و در برابر شما مقاومت می کنند ، بنابراین اگر انگشتان خود را روی کیبورد فشار دهید ، همچنان می توانید راحت تایپ کنید .

از سوی دیگر ، اگر دست های کوچک تری دارید و یا خیلی بی فشار تایپ می کنید ، فنر های نرم تر و با مقاوت پایین تر گزینه بسیار خوبی برای شماست زیرا هر چه فنر مقاوم تر باشد دست شما زودتر خسته می شود . همیشه گزینه مناسبی است که قبل از خرید چند نوع کیبورد را امتحان کنید تا بفهمید کدام برایتان بهتر است .

همین حالا با ارزان ترین قیمت موس کامپیوتر یا لپ تاپ خود را از فروشگاه بابلو خریداری کنید.

میزان Travel

میزان Travel به مسافتی گفته می شود که هر کلید بعد از ضربه زدن با انگشتان شما طی می کند . مقدار مسافت طی شده بر اساس سوئیچ متغیر است .

به عنوان مثال : سوئیچ های سرعت یا Low-profile معمولا مسافت های Travel کوتاه تری دارند .

از مزایای این نوع سوئیچ ها می توان به اندازه جمع و جور تر آن ها اشاره کرد که باعث می شود سبک تر و کم حجم تر باشند و با این واقعیت که می توانند عملکرد بهتری در بازی ارائه دهند چرا که روی کاغذ ، ضربه زدن به کلید را تا یک میلی ثانیه سریع تر می کنند .

سوئیچ های معمولی مسافت بیشتری را طی می کنند و تایپ کردن با آن ها بسیار لذت بخش است در نهایت باید نگاه کنید کدام یک برای شما مناسب تر است .

رنگ های سوئیچ چه معنایی دارند ؟

رنگ

توضیحات

قرمز

سوئیچ خطی با مقاومت در برابر نور

زرد

سوئیچ خطی با مقاوت متوسط

مشکی

سوئیچ خطی با مقاومت بالا

قهوه ای

سوئیچ لمسی با مقاومت متوسط

شفاف

سوئیچ لمسی با مقاومت بالا

آبی

سوئیچ کلیکی با مقاومت متوسط

سبز

سوئیچ کلیکی با مقاومت بالا

زمانی که کیبورد های مختلف را بررسی کنید ، بیشتر مواقع زمانی که به سوئیچ اشاره می کنید ، رنگ های مختلفی هم وسط می آِید (قرمز ، آبی ، قهوه ای ، سیاه و ...) این رنگ ها به چه معناست ؟

خوب ، Cherry Mx روند نامگذاری طرح های مختلف سوئیچ با رنگ های مختلف را بر اساس نوع سوئیچ ، سنگینی فنر ها و تفاوت های فعال سازی آغاز کرد .

به عنوان مثال سوئیچ قرمزCherry Mx  به سوئیچ های خطی با مقاومت متوسط و سوئیچ قهوه ای Cherry Mx به سوئیچ های لمسی با مقاومت متوسط اشاره دارد .

شرکت های دیگر هم بر همین اساس شروع به کپی کردن سبک نام گذاری کردند تا مردم بفهمند که کدام سوئیچ برای خرید مناسب تر است ، بیایید هررنگ و معنای هر سوئیچ را برای شما بیشتر تجزیه و تحلیل کنیم .

چرا باید کیبورد مکانیکی خریداری کنیم ؟

چرا باید کیبورد مکانیکی خریداری کنیم ؟

بسیاری از مردم هنوز از کیبورد استاندارد ممبران یا Chiclet استفاده می کنند ، اما محبوبیت صفحه کلید های مکانیکی روز به روز در حال افزایش است ، تعداد زیادی از کاربران را می بینید که کیبورد خود را به مکانیکی تغییر می دهند .

با توجه به این که کیبورد های مکانیکی کمی گران تر هستند ، چرا ارزشمند شده اند ؟

پیشنهاد ویژه بابلو به خریداران: خرید آنلاین هدست با بهترین کیفیت و قیمت

کیفیت ساخت بهتر

هر کلیدی که روی کیبورد مکانیکی قرار گرفته حاوی یک سوئیچ است ، سوئیچ از یک محفظه و داخل محفظه از فنر استفاده شده .

با فشار دادن یک کلید ، کاربر مقداری مقاومت از فنر دریافت می کند و با فشار دادن کامل کلید ، صفحه کلید صدایی ایجاد می کند ! بسیار ساده به نظر می رسد ، اما این طراحی ، بازخورد بعد از ضربه به کلید و ثبت در کامپیوتر را فراهم می کند .

نشستن و ضربه به کلید فوق العاده رضایت بخش است ، شما بعد از هر ضربه یک کلمه تایپ می کنید .

سفارشی سازی سوئیچ

شما می توانید صدای کلیک و مقاومت فنر سوئیچ را سفارشی سازی کنید ، که برخی صدای بلندتری نسبت به دیگری دارد .

اگر دوست دارید همه همکاران شما صدای کلیک کیبوردتان را بشنوند و بگویند که چقدر در حال کار کردن هستید یا اگر می خواهید در کافی شاپ تایپ کنید که همه صدای کلید را نشنوند برای هر یک از این ها ، سوئیچی خاص وجود دارد .

کلید N

کیبورد های مکانیکی یکی از مشکلات اساسی کیبورد های قدیمی یعنی Rollover را برطرف می کنند . RollOver مشکلی است که هنگام فشار دادن چندین کلید به صورت هم زمان رخ می دهد ، وقتی شما چند کلید را فشار می دهید آن ها ثبت نمی شوند .

شما می توانید به نگاه کردن به مشخصات کیبورد این قسمت را هم نگاه کنید در واقع N به تعداد کلید هایی اشاره دارد که شما به صورت هم زمان فشار می دهید .

دوام

علاوه بر مزایایی که بعد از ضربه به کلید برایتان فراهم می شود ، کیبورد های مکانیکی بسیار با دوام هستند ، طول عمر سوئیچ ها بسیار بالاتر از کیبورد ممبران است . پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر مقاله تفاوت کیبورد ممبران و کیبورد مکانیکال را مطالعه کنید.

سوئیچ ها معمولا برای بیش از 50 میلیون ضربه به کلید (گاهی تا 100 میلیون ) رتبه بندی می شوند ، در حالی یک صفحه کلید نهایت تا 10 میلیون ضربه دوام می آورد ، چه گیمر باشید و چه وبلاگ نویس و یا حتی برنامه نویس یا فقط کسی که به دنبال ارتقاء صفحه کلید است ، صفحه کلید مکانیکی گزینه اشتباهی نخواهد بود .

نتیجه گیری

تفاوت های زیادی بین سوئیچ های خطی ، لمسی و کلیکی وجود دارد ، بعضی اوقات یک سوئیچ صاف و بی صدا ، بر آمده و صدای متوسط و یا صدای بلند و بر آمده ، همه ی این شرایط برای سوئیچ ها وجود دارد .

ما امیدواریم که توانسته باشیم ، سردرگرمی های مربوط به انواع سوئیچ و رنگ ها را برطرف کنیم .

عوامل زیادی در انتخاب سوئیچ تاثیر گذار است ، مانند طول عمر ، نیروی فنر و مسافت طی شده ، که هر کدام با توجه به علایق شما قابل تنظیم است .

انتخاب یک سوئیچ مناسب می تواند تجربه تایپ شما را بی نهایت لذت بخش کند ، بنابراین بهتر است مطمئن شوید که یک انتخاب عاقلانه و درست انجام داده اید .

موفق باشید ! تایپ کنید و از بازی کردن لذت ببرید

همچنین بخوانید
کیبورد ها دارای اندازه های متفاوتی هستند ، اما چگونه ما می توانیم تفاوت بین آن ها را تشخیص دهیم ؟ امروز قرار است ما در مورد اندازه های مختلف و آنچه که هر کدام از آن ها را منحصر به فرد کرده صحبت کنیم .رایج ترین اندازه های موجود در بازار شامل : Full size یا سایز کامل که شامل 104 کلید است ، TKL که شامل 87 کلید است و 60% که شامل 68 کلید است . هر سایز دارای ویژگی های متفاوت و منحصر به فردی است .
با توجه به این که بسیاری از تولید کنندگان کیبورد ، جدیدترین صفحه کلید های خود را با سوئیچ های نوری می سازند ، اما آیا کیبورد اپتیکال بهتر از یک کیبورد مکانیکی است؟ ما تصمیم بر آزمایشی گرفتیم ، تا متوجه شویم کدام نمونه بهتر عمل می کند ، و آیا سوئیچ های نوری در بازی سریع تر از سوئیچ های مکانیکی عمل می کنند؟
روغن کاری کیبورد مکانیکی یک دروازه سرگرمی برای صفحه کلید مکانیکی شماست . سوال این است که آیا آمادگی ارتقاء صفحه کلید را دارید؟ چون قرار است آن را یک لول ارتقاء دهیم . اگر آمادگی دارید وقت این است کمی روغن کاری کنیم .
در بازار انواع مختلفی از استابلایزرها  با  سبک ها و اندازاه های مختلف وجود دارد ، بنابراین گشت و گذار در میان این تعداد استابلایزربسیار سخت خواهد بود . ما در این مقاله هر آن چیزی را که شما نیاز خواهید داشت ، حتی جزئیات آبدار و کوچک را بررسی خواهیم کرد .
اگر دوست دارید به دنیای کیبورد های مکانیکی پا بگذارید ، بهترین قدم ، ساخت یک کیبورد کاملا سفارشی سازی شده توسط خودتان است ، برای این که فرایند ساخت تا حد امکان ساده و بی نقص باشد ، این راهنمای جامع و گام به گام را در مورد ساخت یک کیبورد مکانیکی آماده کردیم.
درون خیلی از کیبورد ها و ست های کلید، یک کشنده کلید پلاستیکی قرار داده می شود ، که تمامی این کشنده ها یک کارایی دارند. در این راهنما ، ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه با یک گیره کاغذ و بست پلاستیکی ، می توانید یک کشنده سیمی کلید بهتر بسازید ، ما سعی کردیم ، این راهنما را تا حد امکان ساده ، اما موثر نگه داریم .شما فقط به 5 مورد اشاره شده در این مقاله برای ساخت یک کشنده سیمی کلید عالی نیاز دارید . بیایید تمام مراحل مورد نیاز برای ساختن یک کشنده کلید کیبورد را با حداقل تجهیزات بررسی کن
هنگام نگاه کردن به کیبورد مکانیکی برای خرید دو گزینه پیش روی شماست ، که باید در نظر گرفته شود ؛ صفحه کلید معمولی یا یا کیبورد Low-Profile.تفاوت اصلی میان صفحه کلید های سطح پایین یا Low-profile و معمولی در ارتفاع آن ها است ، ارتفاع بسیار کاهش یافته با تغییراتی در قسمت های مختلف کیبورد همراه است ، تا مشخصات و ارگونومی بهتری ارائه دهد.
اگر متوجه این شدید که تایپ یکی از اولویت های شما به شمار می رود ، احتمالا به دنبال این هستید که ارگونومی و راحتی بیشتری را تجربه کنید ، ممکن است نام کیبورد های ارگونومیک به گوشتان خورده باشد. بسیاری از کاربران ، صفحه کلید ارگونومیک را برای خرید ترجیح می دهند .
علاوه بر سوییچ های مکانیکی معمولی ، که ممکن است به آن ها عادت داشته باشید ، نوع دیگری هم از سوییچ ها وجود دارد ، سوییچ های Low-profile ، این نوع سوییچ ها یک تجربه تایپ منحصر به فرد را ارائه می دهند ، و در چندین مورد متفاوت هستند. سوییچ های low-profile توسط چندین شرکت مختلف مثل Gateron  ، Cherry ، Kailh تولید می شوند. این سوییچ ها نسبت به  سوییچ های معمولی کوتاه تر هستند. کاهش قد این سوییچ ها فواید بسیاری به همراه دارد ، اما بسته به این که به آن ها علاقه مند هستید یا نه ، ممکن است معایبی داشته
روغن زدن به سوییچ ها در جامعه کیبورد های مکانیکی یک امر طبیعی است ، زیرا نه تنها باعث روان شدن آن ها می شود ، بلکه صدای کلید ها را نیز افزایش می دهد.اما اگر مجبور باشید روغن ها را پاک کنید ، آن وقت چه؟ ، به هر حال یا قرار است روغن کاری قبلی خود را پاک کنید یا سوییچ های شما در زمان تولید روغن کاری شده و نیاز به پاک کردن خواهند داشت.
در میان تمامی عکاسان حرفه ای در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی ، گرفتن عکس های حرفه ای از کیبورد یک امر ضروری به حساب می آید.شاید منظورم را کامل نرساندم  ، منظور من این است که چگونه می خواهید چیدمان خود را به دیگران نشان دهید؟
اگر زیاد در کنار خود ، آب یا مایعات دیگر قرار می دهید و یا احتمالا حادثه ای برای شما رخ داده که کمی دلخراش هم بوده ، ممکن است برای شما این کنجکاوی به وجود آمده باشد که کیبورد شما واقعا ضد آب است یا نه ، این کاملا طبیعی است که هر چند وقت یک بار این اتفاقات رخ دهد .
در حالی که من به عنوان یک شخص ، کیبورد مکانیکی را انتخاب کرده ام ، دوست دارم مقایسه ای به شما ارائه دهم تا در نهایت بتوانید کیبورد مورد نظرتان را انتخاب کنید ؛ بیایید با هم یک نگاه دقیق بیندازیم که چرا مردم گاهی اوقات صفحه کلید ممبران را انتخاب می کنند و گاهی هم نه و آیا کیبورد ممبران سزاوار این همه نفرت هست؟
به عنوان یک گیمر همیشه کنجکاو بودم که چرا گیمر های حرفه ای صفحه کلید خود را کج می کنند.برای این که دقیقا بفهمم چرا آن ها این کار را می کنند ، ده ها گیمر حرفه ای را تجزیه و تحلیل کردم و حتی خودم سعی کردم صفحه کلید خود را زاویه دار کنم.
انتخاب یک کیبورد می تواند یک فرایند گیج کننده باشد . افراد زیادی هستند که قصد دارند هنگام خرید یک کیبورد جدید به شما کمک کنند و احتمالا ممکن است کلمات آن ها کمی برای شما عجیب و غریب به نظر برسد.
ثبت دیدگاه
ثبت امتیاز :
captcha